RANCANGAN
PELAJARAN HARIAN KSSR
1. Mata Pelajaran dan Kelas : Pendidikan
Moral Tahun 4 Bestari
2. Tema / tajuk : Mengamalkan adab dalam pergaulan
dengan jiran
3.
Bilangan Murid : 20 Orang
4. Masa : 10.40 -11.40 pagi (60 minit)
5. Standard Pembelajaran : 5.1.1, 5.1.2, 5.1.4
6. Objektif Pembelajaran : Pada akhir pengajaran
dan pembelajaran murid dapat:
Penaakulan
i. Menyenaraikan
adab dalam pergaulan dengan jiran
ii. Menghuraikan
kepentingan adab dalam pergaulan dengan jiran.
Perasaan
Menceritakan sekurang-kurangnya 1 perlakuan beradab
dengan jiran.
Perlakuan
Murid menunjuk cara adab dalam pergaulan dengan
jiran dalam sesuatu situasi dengan bimbingan dan ucapan bertatasusila.
7. Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran:
- Murid
menyatakan adab dalam pergaulan dengan jiran.
- Murid
mendemonstrasikan adab dalam pergaulan dengan jiran dalam pelbagai situasi
iii.
Murid
mengamalkan adab dalam pergaulan dengan jiran dalam kehidupan seharian dan
boleh dicontohi
7. EMK:
i. Kreativiti dan inovasi – menjana idea,
sumbangsaran
ii. TMK - Menggunakan internet
8. Bahan Bantu
Belajar:
Carta, Slaid. Laptop, Projekter, Kertas
Majung, Maker pen, Tape
Langkah / Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
Guru dan Murid
|
Catatan
|
Set Induksi
(10 minit)
|
Gambar perumahan
Gambar kawasan kampung
|
-Guru
mempamerkan gambar satu kawasan perumahan dan satu kawasan kampung.
-Guru
menyoal murid berdasarkan gambar
-Murid
melihat gambar dan menjawab soalan guru
-Contoh soalan:
1) -Siapa
diantara anda tinggal di kawasan taman perumahan?
-Saya tinggal di Taman Sri
Tampoi.
2)
-Siapa diantara anda yang tinggal di kawasan kampung?
-Saya tinggal di Kampung Kejai
A
3) -Adakah
anda kenal orang yang tinggal disekeliling rumah anda?
-Kami kenal orang yang tinggal
berdekatan dengan rumah kami. Mereka adalah jiran-jiran kami.
-Guru
mengaitkan jawapan murid dengan tajuk yang akan dipelajari pada hari ini
iaitu adab menziarahi jiran.
|
KBKK:
Fikiran refleksi
ILMU:
Moral
NILAI:
Berbudi bahasa
BBM:
Gambar
|
Langkah 1
(20minit)
|
Carta pengertian menziarahi
jiran.
-Mengunjungi orang yang tinggal
berhampiran rumah kediaman kita (40 buah rumah)
-Adab sebelum menziarahi
jiran
1.memilih masa yang sesuai
2.memakai pakaian yang menutup
aurat
-Adab semasa menziarahi jiran
1) -memberi
salam dan bersalaman
2) -meminta
izin untuk masuk
3) -memendekkan
tempoh ziarah
4) -mengawal
pandangan
5) -merendah
suara
|
-Guru
mempamerkan carta pengertian menziarahi jiran dan meminta murid membaca
bersama-sama.
-Murid
membaca pengertian menziarahi jiran seperti yang dipaparkan.
-Guru
menerangkan pengertian menziarahi jiran
-Murid
mendengar penerangan guru serta memahami maksud menziarahi jiran.
-Guru
membahagikan murid kepada 3 kumpulan.(A, B, C)
-Guru
meminta murid kumpulan A menyenaraikan (adab-adab sebelum menziarahi jiran).
Kumpulan B (adab –adab semasa) dan kumpulan C (adab-adab selepas)
-Murid
kumpulan A, B dan C berbincang dan memberi pendapat mereka mengenai adab-adab
sebelum menziarahi jiran berdasarkan pengetahuan sedia ada mereka.
-Wakil kumpulan masing-masing
membentangkan hasil perbincangan.
-Guru mempamerkan adab-adab
yang telah dibincangkan dan meminta murid menyebutnya satu persatu sacara
kelas.
-Murid
membaca adab-adab yang dipamerkan oleh guru satu persatu secara kelas.
-Murid
mendengar penerangan guru mengenai adab-adab sebelum menziarahi jiran.
|
KBKK:
Fikiran refleksi, Sumbang saran
ILMU:
Moral, Bahasa Melayu, Metematik
NILAI:
Berbudi bahasa, Hormat menghormati, Menghargai hak jiran.
BBM:
Carta, Slaid. Lap top, Projekter
|
dan
bersopan semasa bercakap
6) -meminta
izin jika hendak menggunakan kemudahan di rumah jiran
Adab selepas berziarah
1) -meminta
izin ketika hendak beredar
2) -memberi
salam dan bersalaman sebelum beredar
|
|||
Langkah 2 (10minit)
|
Perkara yang perlu dihindari ketika menziarahi
jiran
1)
-Enggan memberi salam.
2)
-Masa tidak bersesuaian
3) -Mengusik
barang-barang tuan rumah
4) -Menjatuhkan
maruah tuan rumah
5) -Mengumpat
6) -Bercakap
kasar
|
-Guru
meminta murid berbincang di dalam kumpulan mengenai perkara-perkara yang
perlu dihindari ketika menziarahi jiran.
-Murid
berbincang di dalam kumpulan memgenai perkara-perkara yang perlu dihindari
ketika menziarahi jiran seperti yang diarahkan oleh guru.
_ Guru meminta wakil
setiap kumpulan menampalkan dan memembentangkan hasil perbincangan di hadapan
kelas
-Wakil
kumpulan membentangkan dan menampalkan hasil perbincangan di hadapan kelas.
-Guru
meminta murid menyebut isi yang sama hasil pembentangan tersebut
-Murid
menyebut semula isi pembentangan dan menyebut semula isi yang sama hasil
pembentangan setiap kumpulan
|
KBKK:
Fikiran refleksi, Sumbang saran
ILMU:
Moral, Bahasa Melayu
NILAI:
Berbudi bahasa, Hormat
menghormati, Menghargai hak jiran.
BBM:
Kertas Majung, Maker pen, Tape
|
Langkah 3
(10minit)
|
Hikmah
menziarahi jiran
-Mengamalkan perlakuan
beradab dengan jiran
-Pengucapan bertatasusila
|
-Guru mempamerkan carta hikmah
dan murid menyebut mengikut guru.
-Guru menerangkan satu persatu berdasarkan
carta yang dipamerkan.
|
ILMU:
Moral, Ibadah
NILAI:
Menghormati hak
bersama BBM:
Slaid, Lap top, Projekter dan
Lembaran kerja
|
Langkah 4
(5minit)
|
Pengukuhan
Lembaran kerja
|
-Guru
mengedarkan lembaran kerja dan meminta murid menjawabnya.
-Murid
menjawab soalan secara individu.
-Guru
meminta murid menyemak jawapan yang betul
-Murid menyemak jawapan dan
membuat pembetulan jika ada
|
BBM:
Lembaran kerja
Nilai:
Tekun dan sabar
|
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan
-Guru membuat rumusan
|
-Guru mempamerkan carta pantun
dan meminta murid berpantun bersama-sama secara kelas
-Murid
berpantun bersama-sama.
Guru membuat kesimpulan
terhadap tajuk pembelajaran hari ini dan murid menguasai isi pelajaran hari
ini.
|
BBM:
Carta Pantun.
Nilai:
Semangat berjiran.
|
9. Penilaian P dan
P:
i. lembaran kerja (Padankan gambar dengan ucapan yang berkaitan dengan adap
menziarahi jiran)
ii. Pengucapan bertatasusila apabila bercakap dengan jiran tanpa mengira
pangkat dan umur.
Aktiviti Pengayaan :
Menulis beberapa ayat berkaitan adap yang
perlu dihindari semasa menziarahi jiran.
Aktiviti Pemulihan :
Menyenaraikan Kata Panggilan untuk jiran
seperti Pakcik, Makcik, Datuk, Nenek, Wan, Pak Long, dll
10. Refleksi
i. 16 orang murid telah mencapai standard yang ditetapkan.
ii. 4 orang murid akan diberi latihan pemulihan
sebelum waktu pelajaran akan datang.
No comments:
Post a Comment