ARTIKEL PENYELIDIKAN TINDAKAN :
PENGGUNAAN TEKNIK PEN WARNA MERAH UNTUK MELETAKKAN
TANDA KOMA DAN NOKTAH SEMASA MENULIS AYAT DALAM KALANGAN MURID TAHUN 4.
TANDA KOMA DAN NOKTAH SEMASA MENULIS AYAT DALAM KALANGAN MURID TAHUN 4.
Oleh :
Roslan
Bin suraji
Pengajian
Bahasa Melayu, IPG Kampus Bahasa Melayu
roslan.sksp@btpnsel.edu.my
ABSTRAK
Tujuan kajian adalah untuk mengkaji
keberkesanan penggunaan tanda baca dikalangan murid-murid sekolah rendah dan
kesan pencapaian mata pelajaran Bahasa Melayu Tahun 5. Kajian ini juga untuk
mengkaji sejauh mana keberkesanan kaedah ini dapat meningkatkan pencapaian dan
prestasi pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Selain itu, kajian ini bertujuan untuk mengukur
keberkesanan penggunaan tanda koma dan tanda noktah dalam pengajaran dan
pembelajaran Bahasa Melayu di kalangan murid Tahun 4, di sebuah
sekolah di Sungai Buloh, Selangor. Kajian ini akan melibatkan sampel seramai 20
orang murid iaitu 12 orang murid lelaki dan 8 orang murid perempuan.
Instrumen kajian
yang akan digunakan adalah set soal selidik untuk mendapatkan maklumbalas
sampel pelajar. Data
kajian akan dianalisis untuk menentukan keberkesanan penggunaan tanda koma dan
tanda noktah dalam kalangan murid.
Kata
kunci : meletakkan tanda koma dan tanda noktah.
1. PENGENALAN
Seringkali menjadi persoalan penyelidik,
setiap kali para guru membuat latihan dan ujian bulanan adalah ‘Salin semula
ayat-ayat berikut dengan menggunakan tanda baca yang sesuai’. Penyelidik sering mendapati murid melakukan
kesalahan dalam penggunaan tanda koma dan noktah, secara tidak langsung telah
mengurangkan markah kerana markah akan dipotong untuk setiap kesalahan tersebut
setiap kali ujian diadakan. Perkara ini
telah terbukti apabila penyelidik
menanda kertas soalan ujian. Soalan-soalan yang banyak kesalahan yang dilakukan oleh
murid-murid adalah soalan membina ayat dan penulisan karangan. Murid-murid
menulis ayat tanpa penggunaan tanda koma dan tanda noktah, maka secara tidak
langsung kehilangan markah yang amat ketara. Perkara ini telah terbukti apabila
penyelidik menanda kertas soalan ujian.
Soalan-soalan yang banyak kesalahan yang
dilakukan oleh murid-murid adalah soalan membina ayat dan penulisan karangan.
Murid-murid menulis ayat tanpa penggunaan tanda koma dan tanda noktah, maka
secara tidak langsung kehilangan markah yang amat ketara.
1.1 Refleksi
Pengajaran Dan Pembelajaran.
Pengalaman mengajar sudah mencecah lebih dua dekad,
pengalaman selama ini amat berharga buat penyelidik. Perkara ini bermula dengan
perubahan sukatan pelajaran KBSR 1985
yang mudah bagi murid-murid tahun 1 sehinggalah ke zaman era baru KSSR
perubahan sukatan yang begitu ketara. Namun setiap kali di dalam kelas, ujian
atau peperiksaan,murid yang bijak sering kali membuat kesilapan dan cuai dalam
penggunaan tanda baca terutama pada tanda koma dan tanda noktah. Penyelidik
sangat berbesar hati dan dengan seluruh tekad yang ada, ingin membantu
murid-murid dalam mengurangkan masalah yang mereka hadapi iaitu kekeliruan
penggunaan tanda koma dan tanda noktah melalui “Teknik Pen Warna Merah.”
1.2 Refleksi
Nilai Pendidikan.
Nilai
pendidikan amat penting dan perlu ada pada setiap guru. Nilai pendidikan ini
bertujuan bagi memastikan setiap proses pengajaran dan pembelajaran yang
berlaku mencapai objektif yang
dikehendaki. Dengan adanya nilai pendidikan juga, hasil pembelajaran akan
tercapai serta murid-mutid dapat menguasai sepenuhnya sesuatu topik dengan
baik. Selain itu, penyelidik percaya bahawa strategi pengajaran yang pelbagai
dapat membantu murid menguasai kemahiran menulis. Di dalam proses pengajaran
dan pembelajaran yang dijalankan oleh penyelidik, pelbagai kaedah dan alat
bantu mengajar serta teori telah digunakan bagi meningkatkan keberkesanan
pembelajaran. Penyelidik telah mengaitkan proses intervensi yang akan dijalankan dengan Teori Behavioris
iaitu berkaitan dengan tingkah laku. Berdasarkan teori tersebut, kemungkinan
penggunaan kaedah “Teknik Pen Warna Merah”
untuk mengubah kekemasan tulisan murid adalah tinggi. Hal ini kerana
jika penyelidik sudah mengetahui punca masalah yang dihadapi oleh murid dan tahu
apakah teknik yang pelu digunakan, maka pembelajaran di dalam kelas akan
menjadi lebih berkesan dan objektif akan mudah tercapai.
1.3 Tinjauan
Masalah.
Pada
peringkat permulaan kajian, saya telah membuat tinjauan kepada masalah yang
telah dikenal pasti. Tinjauan awal dijalankan bertujuan untuk memahami dan
mendalami masalah tersebut secara terperinci. Tinjauan awal masalah ini telah
dilakukan melalui tiga cara iaitu, pemerhatian, penelitian dokumen dan soal
selidik.
Penyelidik telah melakukan tinjauan awal
dengan menyemak buku latihan murid. Penyelidik telah meneliti masalah-masalah
tanda baca murid yang dilakukan secara berulang kali. Penyelidik telah
menyediakan lembaran kerja yang mudah iaitu murid diminta menyalin semula ayat
yang diberikan dengan betul dan kemas. Kemudian, penyelidik merujuk semula
dengan hasil kerja yang lepas dan membandingkan hasil kerja mereka. Ternyata
tidak banyak beza di antara lembaran kerja yang lepas. Secara keseluruhan,
hasil analisis penelitian dukomen menunjukkan bahawa kesemua murid mengalami
masalah cuai meletakkan tanda koma dan noktah.
Semasa proses pengajaran dan
pembelajaran dilaksanakan, penyelidik mendapati murid-murid tidak boleh
meletakkan tanda baca yang betul pada buku tulis dan lembaran kerja yang
diberikan. Hasil pemerhatian dan perbincangan dengan guru lain, dapat
penyelidik simpulkan bahawa murid tidak mahir dan cuai dalam meletakkan tanda
baca di tempat yang betul.
Oleh itu, penyelidik telah menetapkan
skop kajian, iaitu “Baca, Tulis dan Warna” merupakan tindakan yang paling
berkesan dalam meningkatkan penguasaan penggunaan tanda koma dan tanda noktah
untuk meningkatkan penggunaan Teknik Pen Warna Merah untuk murid Tahun Empat
Harmoni.
1.4 Objektif.
Kajian ini bertujuan
untuk meningkatkan amalan pengajaran penyelidik terhadap kemahiran menulis murid.
Kajian ini dirancang untuk membantu meningkatkan kebolehan murid meletakkan
tanda koma dan tanda noktah dengan betul dan kemas menggunakan kaedah
pelaksanaan penggunaan Teknik Pen
Warna Merah.
Objektif
khusus kajian ini adalah supaya murid dapat:
i.
Meningkatkan penguasaan meletak tanda
koma dan tanda noktah di tempat yang betul.
ii. Mengenal
pasti tindakan yang paling berkesan dalam meningkatkan penguasaan meletak tanda
koma dan tanda noktah pada tempat yang
paling sesuai.
Terdapat beberapa persoalan yang ingin
dirungkai melalui kajian ini iaitu:
i. Adakah
penguasaan meletak tanda koma dan tanda noktah dengan betul dapat ditingkatkan?
ii. Apakah
tindakan yang paling berkesan dalam meningkatkan penguasaan meletakkan tanda
koma dan tanda noktah pada ayat?
2.0 TINJAUAN LITERATUR
Kajian
Tentang Masalah Penggunaan Tanda Koma, Noktah, Tanda Tanya Dan Tanda Seruan
Dalam Penulisan Bahasa Melayu Tahun 4 Di
SJK(C) Kwong Hon, Sungai Besi oleh Mohd Nazari Bin Mt. Rasid (2010) di
SJK(C) Kwong Hon Sungai Besi, Kuala Lumpur. Murid-murid bukan Melayu di sekolah
jenis kebangsaan Cina/Tamil sering menghadapi masalah dalam pembelajaran Bahasa
Melayu kerana mereka tidak menguasai aspek tatabahasa terutamanya kemahiran
tanda baca dan pembelajaran bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Kemahiran tanda
baca ini penting dikuasai oleh murid kerana kemahiran ini merupakan asas dalam
penulisan karangan Bahasa Melayu. Kajian ini bertujuan untuk meningkatkan
kemahiran murid dalam aspek tanda baca.Seramai 30 orang murid dari tahun 4
telah dipilih sebagai responden kajian berdasarkan kelemahan mereka dalam aspek
tanda baca. Instrumen kajian terdiri daripada Ujian pra dan Ujian pasca
mengenai empat aspek tanda baca yang terpilih iaitu noktah,koma,,tanda tanya
dan tanda seruan. Latihan-latihan seperti membetulkan kesalahan, mengisi tempat
kosong dan menyalin petikan yang didengar menarik minat murid kerana ianya
senang dan hadiah-hadiah disediakan bagi murid-murid yang berjaya mendapat
markah yang tertinggi.
Dalam aspek
kesalahan tanda bacaan dan huruf besar banyak kajian telah dijalankan sama ada
dalam negara mahupun luar negara. Dalam kajian yang pernah dijalankan oleh
Najib b. Jamri (2002) tentang kesilapan Penggunaan Tanda Bacaan dalam kalangan
murid-murid Tahun 6 di SK Melekek, Melaka. Hasil dapatan kajian tersebut
menunjukkan antara kesilapan tanda bacaan yang ketara dilakukan oleh
murid-murid ialah tanda bacaan dan huruf besar tanda bacaan (54.84%),
penggunaan huruf besar (67.75%), penggunaan imbuhan (25.0%) dan kesalahan ejaan
(10.0%). Daripada perangkaan ini jelas menunjukkan kelemahan murid-murid dalam
isu tanda bacaan dan penggunaan huruf besar amat ketara. Oleh itu, usaha-usaha
perlu dijalankan untuk menangani masalah ini dari terus berlanjutan.
Sementara itu,
Cik Intan Efazila Binti Md Yusop (2007) telah menjalankan satu kajian di Sekolah Kebangsaan Aminuddin Baki, 35800
Slim River.Dalam kajian itu beliau telah memungut data utamanya daripada
sejumlah 30 orang murid yang terdiri daripada pelbagai kaum.Data yang diperoleh
dianalisis untuk mendapatkan peratus kekerapan kesalahan setiap jenis aspek
bahasa termasuklah masalah ejaan, tanda bacaan serta penggunaan huruf besar.
Kemahiran menulis sebenarnya meruapakan kemahiran
berbahasa tertinggi yang berkembang selari mengikut perkembangan otak dan
pengalaman berbahasa seseorang. Sebagai kemahiran bahasa, fungsinya ialah untuk
tujuan berkomunikasi dan menyelesaikan pelbagai urusan dalam aktiviti harian
yang meliputi bidang pendidikan, sosial, dan pekerjaan.
3.0
METODOLOGI
Kumpulan sasaran.
Penyelidik telah
memilih 20 responden Tahun Empat Harmoni
kerana hasil penulisan mereka yang agak sederhana Kelas
ini adalah kelas yang mempunyai
pencapaian sederhana dalam Penulisan Bahasa Malaysia Kesemua 20 responden yang dipilih akan
menjalani latihan atau intervensi yang dilakukan oleh penyelidik menggunakan
kaedah pelaksanaan penggunaan Teknik Pen Warna Merah supaya mereka
dapat meletakkan tanda koma dan tanda noktah di tempat yang betul.
3.2 Alat kajian
Pemerhatian Dokumen.
Penelitian
dokumen menggunakan senarai semak untuk mengutip data.Tujuan analisis dokumen
ini digunakan adalah untuk menilai hasil kerja responden sebelum intervensi
dijalankan dan selepas intervensi dijalankan.
Soal Selidik.
Kaedah soal selidik digunakan untuk mendapatkan
maklumat berkaitan tahap pengetahuan murid dan ujian penulisan digunakan untuk
melihat sejauh mana tahap kemahiran tanda bacaan murid-murid. Aspek penilaian
adalah dari segi kesalahan penggunaan tanda koma dan tanda noktah berdasarkan
teks yang diberi.
Ujian
Penulisan.
Terdapat dua set ujian yang diberikan. Set ujian ini dibahagikan kepada dua item yang
dijalankan secara serentak. Guru akan menyemak dan memberikan markah untuk
setiap ujian.
Pengkaji
menggunakan model Lewin (1946) dan
Laidlaw (1992) dalam menjalankan kajian tindakan ini.
Rajah 1: Proses
Kitaran Penyelidikan daripada Model Kurt Lewin dan Laid Law.
Berikut merupakan
langkah pelaksanaan intervensi kepada murid:
Peringkat 1
Memperkenalkan
“Teknik Pen Warna Merah” kepada murid .
Memerlukan murid-murid meletakkan tanda koma dan
tanda noktah pada ayat yang disediakan dengan menggunakan pen merah. Dua
aspek tanda bacaan yang menjadi fokus kajian ini ialah seperti yang berikut:
(i) tanda
noktah ( . )
(ii) tanda
koma ( , )
Penyelidik
telah menghasilkan satu kaedah bagi meningkatkan penguasaan murid iaitu kaedah penggunaan
Teknik Pen Warna Merah. Kaedah
Penggunaan Teknik Pen Warna Merah ialah
kaedah meletakkan koma dan noktah dengan menggunakan pen merah. Seperti yang telah diketahui umum termasuklah para
pelajar sendiri, pen merah biasa digunakan oleh guru untuk menanda buku latihan
dan kertas ujian. Murid pasti seronok kerana pada kebiasaannya mereka dilarang
menggunakan pen merah oleh guru pada buku catatan. Setiap kali selesai menulis
ayat, murid hendaklah meletakkan tanda koma dan tanda noktah dengan menggunakan
pen merah.
Murid diminta selepas setiap kali
menulis ayat, mereka mestilah menyemak atau membaca semula jawapan mereka.
Dengan kata lain, setiap kali selepas menulis ayat, murid mesti mengingat akan
fungsi pen merah, iaitu menyemak kembali jawapan mereka. Antara perkara yang
perlu disemak oleh murid ialah tanda koma, murid menggunakan warna merah sama
seperti mereka membuat tanda noktah.
Selepas sahaja ujian pengesanan
dijalankan, saya terus memperkenalkan Teknik
Pen Warna Merah ini. Murid-murid yang terlibat mesti membawa pen merah. Guru
meminta murid sentiasa membawa pen merah ke sekolah dan menggunakannya untuk
menulis, menjawab soalan dan menjalankan apa-apa sahaja aktiviti yang
dilaksanakan semasa proses pembelajaran mata pelajaran Bahasa Melayu. Teknik
Pen Warna Merah ini adalah sebagai satu petunjuk iaitu apabila ingin menulis
ayat, murid wajib menggunakan pen warna merah untuk tanda koma dan noktah.
Contohnya:
Ali , Kamal dan Seng suka bermain di padang..
i.
Menyalin
ayat
Murid
diminta menyalin satu perenggan ayat (3-4 ayat) yang tepat penggunaan tanda
bacanya. Murid hanya perlu menyalin petikan tersebut namun pada setiap tanda
koma dan tanda noktah murid perlu menggunakan pen warna.
ii. Meletakkan
Tanda Koma dan Tanda Noktah Di Tempat Yang Betul
Murid
diminta membuat latihan membetulkan kesalahan tidak meletakkan tanda koma dan
tanda noktah. Murid diberikan peringatan supaya mengakhiri ayat dengan
menggunakan pen warna merah (tanda koma dan tanda noktah). Murid juga akan dibiasakan
dengan aktiviti menyemak semula jawapan meraka agar dapat mengesan kesalahan
yang dilakukan.
Selepas proses perancangan, saya
melakukan tindakan yang selanjutnya iaitu menjalankan latihan menggunakan
Teknik Pen Warna Merah ini mengikut jadual yang telah ditetapkan. Latihan
dijalankan pada setiap minggu dan pada minggu terakhir akan dijalankan ujian
pasca. Namun begitu teknik ini tidak hanya dijalankan pada waktu melaksanakan
set latihan dan ujian pasca atau ujian pencapaian sahaja, tetapi teknik ini
dijalankan dalam apa juga aktiviti pengajaran guru di dalam kelas yang
memerlukan penulisan seperti menulis jawapan pemahaman, membuat ayat dalam
tatabahahasa dan juga menulis nama sendiri.
Peringkat 2
.Murid
diminta selepas setiap kali menulis ayat, mereka mestilah menyemak atau membaca
semula jawapan mereka. Dengan kata lain, setiap kali selepas menulis ayat,
murid mesti mengingat akan fungsi pen merah, iaitu menyemak kembali jawapan
mereka. Antara perkara yang perlu disemak oleh murid ialah tanda koma, murid
menggunakan warna merah sama seperti
mereka membuat tanda noktah.
Peringkat
3
Setelah selesai langkah
perancangan, penyelidik meneruskan dengan langkah tindakan. Penyelidik telah
membuat beberapa hasil tinjauan literatur mengenai kajian lepas berkaitan
dengan masalah ini. Melalui rujukan tersebut penyelidik telah menghasilkan satu
teknik bagi meningkatkan hasil gabungan teknik menyalin dan penggunaan pen
merah dalam pengajaran iaitu Teknik Pen Merah. Penyelidik telah menggunakan
bahan bantu mengajar iaitu pen merah bagi membantu guru menunjukkan disiplin
serta cara meletakkan koma dan noktah. Rasional penyelidik memilih pen merah
adalah kerana kebiasaanya penggunaan pen merah adalah dilarang oleh guru.
Latihan
Menyalin Ayat
Aktiviti ini dilaksanakan pada permulaan
intervensi iaitu pada langkah pertama pengajaran dan pembelajaran. Pada langkah ini, responden
diajar bagaimana menyalin dan meletakkan tanda koma dan noktah dengan betul.
Responden diminta menulis ayat berdasarkan lembaran yang disediakan. Aktiviti
diteruskan sehingga murid tidak mengulangi kesilapan lagi seperti yang
ditunjukkan oleh guru.
Latihan
Menulis Ayat
Aktiviti ini
dilaksanakan selepas responden selesai melaksanakan latihan menyalin ayat pada
langkah tiga. Aspek yang diberi penekanan semasa menjalankan akitiviti ini
ialah untuk meningkatkan kesedaran betapa pentingnya tanda koma dan noktah
dalam penulisan.
Peringkat
4
Peringkat yang seterusnya
dalam kitaran gelung tindakan ialah pemerhatian. Pada fasa ini, penyelidik
menilai dan melihat kesan tindakan yang dijalankan. Penyelidik mengumpul seterusnya
menganalisis data-data berdasarkan instrumen yang digunakan iaitu ujian pra dan
ujian pos, analisis dokumen dan pemerhatian. Penyelidik menganalisis dan
mengintepretasi setiap data untuk melihat tahap keberkesanan kaedah yang telah
dijalankan. Intsrumen ujian pra dan ujian pos digunakan bagi melihat perbezaan
sebelum dan selepas intervensi dijalankan. Bagi meningkatkan kebolehpercayaan
dan kesahan data, penyelidik melakukan pemerhatian terhadap tingkah laku murid
serta reaksi penyelidik terhadap intervensi dengan menggunakan borang
pemerhatian. Tambahan itu, proses ini membantu penyelidik untuk mengetahui
halangan atau kekangan semasa intervensi dijalankan dan membuat tindakan
seterusnya atau merancang kitaran kedua.
Peringkat
5
Manakala peringkat yang
terakhir ialah membuat refleksi. Pada peringkat ini, penyelidik membuat
refleksi sepanjang kajian dilaksanakan. Penyelidik merenung kembali aktiviti
sebelum, semasa dan selepas kajian dilaksanakan. Hal ini dilakukan bagi
memastikan penyelidik peka terhadap sebarang perubahan dan peningkatan yang
berlaku sepanjang proses kajian. Tambahan itu, penyelidik dapat menyatakan
kekuatan dan kelemahan kajian serta cadangan penambahbaikan kepada penyelidik
lain.
4.0 KEPUTUSAN
Soalan item 1,
‘Adakah menggunakan teknik pen merah dapat meningkatkan kemahiran meletakkan
tanda koma dan tanda noktah kamu?
Dapatan daripada Analisis
Soal Selidik
Carta pai di atas menunjukkan dengan lebih jelas bilangan pelajar yang menjawab soalan item 1
Soalan item 2, Adakah
Teknik Pen Warna Merah ini membantu kamu dalam meletakkan tanda koma dan tanda
noktah semasa menulis?
Carta
pai di atas menunjukkan murid yang menjawab soalan item
dua. . Ini menunjukkan tahap pengetahuan pelajar mengenai tanda koma dan tanda noktah adalah baik.
Bagi soalan item 3, Adakah
penggunaan Teknik Pen Warna Merah dapat
mengurangkan kesalahan dalam penulisan kamu?
Ini menunjukkan bahawa
tahap penerangan guru berkaitan teknik ini berjaya diterima oleh murid. Carta pai di
atas menunjukkan murid yang
menjawab soalan item tiga.
Keputusan Ujian Penulisan Tahun 4 Harmoni
Berikut adalah
keputusan ujian Penulisan Tahun 4
Harmoni
Berdasarkan
carta palang di atas, dapat diperhatikan dengan jelas bahawa berdasarkan kepada
gred didapati bahawa murid yang mendapat gred
B adalah lebih ramai berbanding murid yang mendapat gred A dan C. Ini
menunjukkan bahawa murid Tahun 4 Harmoni menguasai kemahiran meletakkan tanda koma dan tanda noktah dengan baik. Maka
usaha dengan lebih giat perlu dijalankan untuk memastikan bahawa murid yang
lemah dapat dipulihkan terutama berkaitan penguasaan tanda bacaan.
5.0
PERBINCANGAN DAN IMPLIKASI KAJIAN
Hasil kajian ini menunjukkan bahawa
terdapat beberapa faktor tertentu yang mempengaruhi pencapaian dan kebolehan
murid Tahun 4 Harmoni bagi menguasai penggunaan tanda koma dan tanda nokta dan
dapat mengaplikasikannya ke dalam penulisan karangan berbentuk naratif (cerita)
dan mengimlak. Antaranya ialah minat, bahan bacaan, aktiviti penulisan,
bimbingan dan dorongan, kebolehan membaca dan menulis, mematuhi arahan guru
serta penumpuan yang serius semasa belajar.
Apabila diteliti kepada ketiga-tiga
persoalan kajian yang telah ditetapkan, hasil dapatan kajian menunjukkan
murid-murid dapat menguasai penggunaan tanda koma dan tanda noktah dengan
baik. Ini dibuktikan dalam soal selidik, pengkaji mendapati tahap penguasaannya
bertambah baik.
Semua murid berjaya lulus di dalam ujian penulisan
tersebut . Hasil daripada ujian penulisan
yang dijalankan kelemahan yang paling ketara yang dihadapi oleh
murid-murid ialah penggunaan tanda koma dan tanda noktah. Ini bermakna murid-murid
amat memerlukan perhatian yang serius dari semua pihak sama ada dari guru-guru
dan ibu bapa.
Hasil kajian ini juga menunjukkan
terdapat perbezaan yang signifikan di antara jantina lelaki dan jantina
perempuan terhadap penguasaan tanda bacaan. Bagi murid perempuan didapati
mereka lebih menumpukan kepada pengajaran guru dan mereka berasa yakin semasa
menjawab ujian yang diberi. Ini terbukti dengan pencapaian mereka lebih tinggi
berbanding murid lelaki.
Motivasi daripada guru dan ibu bapa
dan keyakinan dalam kerja-kerja menulis dan mengarang menambahkan inisiatif
untuk memajukan diri. Ini kerana kemahiran menulis dan mengarang merupakan
suatu keterampilan yang sukar dikuasai tanpa belajar dan membuat latihan.
Satu aspek lagi yang dikira penting
ialah sikap murid membuat pembetulan terhadap kesalahan-kesalahan tulisan
mereka. Hasil kajian ini didapati peratus murid yang kadang-kadang membuat
pembetulan lebih ramai daripada yang selalu melakukan pembetulan kesalahan
sendiri. Hal ini penting kerana jika sekiranya sesuatu kesalahan itu tidak
dibetulkan maka kemungkinan kesalahan yang serupa akan berulang.
Namun begitu, faktor sikap guru juga perlu diambil
kira sebagai faktor yang penting dalam proses pembelajaran murid. Dalam banyak
keadaan murid banyak bergantung kepada guru-guru dalam pembelajaran mereka.
Seseorang guru yang baik perlulah merancang pengajaran mereka terlebih dahulu
dengan teliti. Ini akan menimbulkan minat dan semangat untuk belajar di
kalangan murid.
Kesimpulannya kajian ini
memperlihatkan bahawa pengetahuan dan penguasaan murid terhadap tanda bacaan
dalam penulisan masih lemah dan perlu diperbaiki lagi dari aspek latih tubi,
kaedah pengajaran guru dan cara guru membetulkan kesilapan yang telah dilakukan oleh murid.
Walaupun kemahiran penggunaan tanda
koma dan tanda noktah dalam penulisan sering dianggap remeh oleh murid dan guru
tetapi ianya merupakan kemahiran yang penting yang perlu diajarkan oleh guru
kepada murid mereka. Sungguhpun ianya bukan satu kemahiran yang memerlukan
perkembangan idea tetapi ia merupakan kemahiran yang tetap dan mesti diketahui
oleh setiap murid kerana ia mempengaruhi setiap ayat yang ditulis dan dibaca
oleh mereka. Apa yang lebih penting lagi ialah tanda bacaan ini memberikan
pengaruh yang besar dalam pemarkahan Penulisan Bahasa Melayu Ujian Pencapaian
Sekolah Rendah (UPSR).
Sesungguhnya, kajian ini telah berjaya
meningkatkan pemahaman murid menggunakan Kaedah Pen Warna Merah dalam aktiviti
pengajaran dan pembelajaran. Tempoh masa dan pelaksanaan intervensi yang
terancang memudahkan lagi penyelidik melihat perubahan yang berlaku terhadap
hasil kerja murid. Tambahan itu, penyelidik telah mengenal pasti kekuatan yang
dapat dilihat dalam Kaedah Pen Warna
Merah ini iaitu melalui penggunaan pen merah rmenarik minat responden untuk
memperbaiki kelemahan mereka. Malah, perancangan aktiviti yang tersusun dan
menekankan aspek ansur maju membuatkan responden seronok melaksanakan aktiviti
intervensi yang dijalankan. Penggunaan pen merah sebagai bahan bantu mengajar
ini juga berjaya menarik responden untuk belajar di samping tidak akan berasa
jemu dan bosan untuk belajar.
6.0
RUJUKAN
Abdul
Hamid Mahmood. (1993). Guru dan Bahasa
Melayu. Kuala Lumpur : Media
Printext (M) Sdn. Bhd.
Akhiar Pardi, Shamsina Shamsuddin.
(2011). Pengantar Penyelidikan Tindakan, Puchong: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
Arbak Othman (1989). Belajar Tatabahaasa Dan Bahasa Melayu.
Kuala Lumpur : Fajar Bakti Sdn Bhd.
Asmah Hj Omar(1984). Kaedah Pengajaran Bahasa. Kuala Lumpur:
Dewan Bahaasa dan Pustaka.
Awang Mohamad Amin.(1990) Satu Kajian Khusus Penguasaan Bahasa
Malaysia Peringkat Sekolah Menengah. Kuala Lumpur: Dewan Bahaasa dan
Pustaka.
Awang
Sariyan.(1994) Kesalahan Umum Penggunaan
Bahasa Malaysia. Kuala Lumpur: Sarjana Enterprise.
Azman Wan Chik (1983). Kesilapan Penggunaan Bahasa Malaysia Oleh
Murid-murid Melayu : Satu Kajian.Dewan
Bahasa, Oktober, m.s. 698-715.
Choong Lean Keow. (2011). Asas Penyelidikan Tindakan, dalam Kelas Pemulihan Khas Bahasa Melayu.
Kuala Lumpur: Seminar Penyelidikan IPG .
Dewan
Bahasa dan Pustaka. Kamus Dewan Edisi
Keempat. (2010). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kartini Abdul Mutalib. (2012). Menguasai Penyelidikan Tindakan: Untuk PISMP dan DPLI.
Ipoh: Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh.
KBL:215-227.
Kementerian Pelajaran Malaysia.
(2012). Standard Kurikulum Sekolah Rendah
Tahun Empat: Bahasa Melayu. Kuala
Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum.
Mook Soon Sang. (2010). Literatur dan Kaedah Penyelidikan.
Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn.
Bhd.
Nik Safiah Karim et al., (1996). Tatabahasa Dewan Edisi Baharu. Cetakan keempat. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Othman Lebar. (2011). Kajian Tindakan dalam Pendidikan:Teori dan
Amalan. Tanjung Malim: Penerbitan
Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Rahimah Sabran, Rahim Syam.(1985). Kaedah Pengajaran Bahasa Malaysia. Petaling Jaya:Fajar Bakti.
Roselan Baki. (2003). Pengajaran
dan Pembelajaran Penulisan Bahasa Melayu. Shah
Alam: Karisma Publications Sdn. Bhd.
Rosinah
Edinin. (2012). Penyelidikan Tindakan
Kaedah dan Penulisan Edisi Kedua, Kuala Lumpur: FeemindHorizons Sdn.
Bhd.
Tam
Y. K. (2007). Kajian Tindakan Kaedah dan
Praktikal, Seremban: Institut Perguruan
Raja Melewar.
Yusop,
B. H. M., & Walter Alvin, J. (2010). Disgrafia
dan Cara Membantu: Kajian Kes ke atas Murid. Program Integrasi
Pendidikan Khas. Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL(4): 1-22.
No comments:
Post a Comment