BMM 3163
ELEMEN DAN BAHAN SASTERA DALAM SUKATAN PELAJARAN BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH DAN DOKUMEN KANDUNGAN STANDARD PEMBELAJARAN
ELEMEN DAN BAHAN SASTERA DALAM SUKATAN PELAJARAN BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH DAN DOKUMEN KANDUNGAN STANDARD PEMBELAJARAN
Menurut Kamus Komprehensif Bahasa
Melayu, sastera merupakan bahasa yang dicirikan oleh keindahan kata-kata, sama
ada melalui lisan atau tulisan. Manakala kesusasteraan pula ialah hasil seni
yang diwujudkan dalam bentuk prosa bebas dan puisi. Guru-guru boleh menggunakan
elemen atau unsur sastera dalam pengajaran. Selain itu, guru-guru juga boleh
menggunakan bahan-bahan sastera tempatan bagi memperkenalkannya kepada pelajar-pelajar
di sekolah.
Hashim Awang mengelaskan unsur-unsur dalam
kesusasteraan kepada empat , iaitu intelek, emosi, imaginasi dan teknik.
Intelek menimbulkan satu-satu fikiran tertentu yang tinggi dan menarik dalam
sesebuah karya sastera. Manakala emosi pula ialah membezakan di antara karya
sastera dengan karya bukan sastera. Seterusnya, Imaginasi yang melihatkan
ketajaman daya penglihatan dan pengamatan pengarang terhadap satu-satu benda
dan peristiwa. Yang terakhir ialah, teknik yang merangkumi cara pengarang
menyusun peristiwa di dalam cerita , memilih kata-kata, mengatur
rangkap-rangkap dalam sajaknya, meletakkan adegan-adegan dalam lakonannya dan
lain-lain.
Seterusnya, dalam
kesusasteraan melayu, kategori sastera dilakukan berdasarkan zaman atau masa
sesebuah hasil sastera itu dikesan atau wujud. Sastera mempunyai dua kategori
yakni sastera tradisional dan sastera moden. Komponen sastera meliputi
pendedahan bahan-bahan sastera seperti pantun, syair, gurindam, nyanyian,
seloka, teromba, peribahasa, sastera panji, dan sebagainya. Manakala sastera
moden terdiri daripada cerpen, novel, drama dan sajak. Bahan-bahan ini sama ada
kategori tradisional atau moden boleh digunakan oleh guru untuk pengajaran
dalam kelas.
Pantun
Pantun merupakan
satu puisi Melayu sejati. Pantun terpendek terdiri daripada dua baris yang
mempunyai ikatan berirama dan mempunyai sebutan yang sama dihujungnya.
Baris-baris ini pula boleh dikumpulkan menjadi empat, enam ataupun lapan baris.
Jarang terdapat pantun yang melebihi lapan baris dan pada kebiasaannya pantun
terdiri daripada empat baris. Pantun terbahagi kepada dua bahagian sama banyak
rangkapnya, iaitu bahagian pembayang dan diikuti pula dengan maksud pantun.
Bahagian pembayang bagi pantun empat kerat terdiri daripada dua ayat pembayang
dan dua ayat maksud, dan bagi pembayang pantun lapan kerat adalah empat ayat
pembayang dan empat ayat maksud dan demikianlah seterusnya.
Buku seperti
Lanang Berladu Lanang merupakan kumpulan pantun bangsa Melayu Brunei yang
diungkapkan oleh Prof. Madya Dr. Hj Hashim. Terdapat pelbagai jenis pantun
yang mengandungi persoalan dan pengajaran terutama untuk mengajarkan kemahiran
berfikir analogi melalui pembayang maksud yang mengandungi banyak perlambangan.
Terdapat banyak
aktiviti yang boleh dilaksanakan dengan pantun ini. Antaranya ialah melafazakan
pantun, nyanyikan pantun, lakonkan pantun dan sebagainya. Contoh pantun sekolah
rendah yang terdapat dalam buku teks tahun lima ialah “Pantun Keselamatan
Amalan Bersama”.
Syair
Seterusnya, bahan
kedua ialah syair. Syair merupakan sejenis puisi berlagu. Ia berasal dari Parsi
dan telah dibawa masuk ke Nusantara bersama-sama dengan kedatangan Islam. Syair
telah diubahsuaikan mengikut kesesuaian Bahasa Melayu Klasik ketika itu. Namun
begitu, A. Teeuw berpendapat bahawa syair merupakan puisi Melayu lama
yang telah sedia wujud tetapi namanya telah ditukar.
Dewan Bahasa Dan
Pustaka telah banyak menerbitkan banyak buku syair, antaranya Adun Nan Alun
Sebahtera, Rampaian Laila Syair, Syair Perlembagaan Negeri Brunei, Syair Asli
Rajang Hari, Syair Nasihat dan sebagainya. Masih ramai pelajar tidak mengetahui
tentang kewujudan syair-syair ini melainkan guru-guru mengenalkannya kepada
mereka melalui bahan pengajaran di bilik darjah. Contoh syair sekolah rendah
yang terdapat dalam buku teks tahun lima ialah
“Syair Sesuci Hati”. Masih
ramai pelajar tidak mengetahui tentang kewujudan syair-syair ini melainkan
guru-guru mengenalkannya kepada mereka melalui bahan pengajaran di
bilik darjah
Gurindam
Gurindam merupakan
sejenis bentuk puisi yang tidak terikat atau tiada tentu bentuknya (sama ada
terikat atau tidak). Bentuk yang terikat biasanya terdiri dari pada dua baris
serangkap, menyerupai syair dua baris atau nazam. Setiap baris biasanya
mengandungi tiga atau empat, enam atau lebih perkataan; dan pola rima a-a; a-b
atau serima (monoryme). Tiap serangkap merupakan sebahagian daripada idea yang
berturutan dan biasanya memerlukan beberapa baris atau rangkap untuk menyatakan
keseluruhan idea. Contoh gurindam yang boleh digunakan untuk pelajar adalah Gurindam Nasihat”. Dalam gurindam
nasihat, banyak nilai murni dan pengajaran yang boleh’ dijadikan iktibar oleh
pelajar.
Peribahasa
Peribahasa ialah
susunan kata yang pendek dengan makna yang luas, mengandungi kebenaran, sedap
didengar dan bijak perkataannya. Guru-guru boleh mendapatkan buku terbitan
Dewan Bahasa dan Pustaka, Peribahasa Sekolah Rendah, bagi memudahkan pelajar
mempelajari peribahasa Melayu dan sebagai bahan sokongan pembelajaran Bahasa
Melayu. Entri peribahasa yang termuat dalam buku ini merupakan peribahasa yang
telah disenaraikan dalam Huraian Sukatan Pelajaran KSSR dan disesuaikan untuk
pelajar sekolah rendah.
Nyanyian
Nyanyian merujuk
kepada aktiviti membunyikan suara dalam bentuk tertentu yang bertujuan
menghasilkan nada dan melodi yang disenangi. Ia merupakan salah satu aktiviti
manusia yang bertujuan untuk mengembirakan hati. Nyanyian boleh dilakukan
dengan bantuan alat muzik atau hanya dengan secara bertepuk tangan dan
sebagainya. Nyanyian memerlukan daya kreativiti manusia dan dianggap sebagai
salah satu cabang seni. Nyanyian dalam sastera adalah seperti nyanyian lagu
rakyat, lagu kanak-kanak dan sebagainya. Melalui nyanyian, aktiviti didik hibur
dapat dilaksanakan sesuai dengan Kurikulum Standard Sekolah Rendah pada masa
kini.
Cerpen
Seterusnya bahan
sastera moden yang boleh digunakan oleh guru ialah cerpen. Cerpen merupakan
salah satu bahan kesusasteraan Melayu
Moden. Dewan Bahasa dan Pustaka juga telah banyak menerbitkan cerpen
yang juga boleh digunakan dalam pengajaran bahasa. Antara cerpen yang pernah
diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka ialah, Apabila Sungai Mengalir,
Basikal Idaman, Bumi Warisan, Di Hujung Pertemuan dan sebagainya. Selain
daripada senarai-senarai di atas, terdapat juga bahan sastera tempatan lain
seperti, cerita rakyat, sastera sejarah atau historiografi, sastera epik, sajak
atau puisi, novel dan drama. Sekali lagi dinyatakan di sini, terpulanglah
kepada guru untuk menyesuaikannya dengan isi pengajaran yang ingin disampaikan
kepada pelajar.
Novel
Selain cerpen,
novel juga merupakan bahan sastera moden yang boleh digunakan oleh guru untuk
mengajarkan sastera dalam bilik darjah. Novel adalah sebuah karya prosa yang
ditulis secara naratif; biasanya dalam bentuk cerita. Penulis novel disebut
novelis. Kata novel berasal dari bahasa Italia novella yang bererti "sebuah kisah atau sepotong berita".
Novel lebih panjang (setidaknya 40,000 patah perkataan) dan lebih kompleks dari
cerpen. Bahan seterusnya ialah drama. Drama adalah karangan yang menggambarkan
kehidupan dan watak manusia dalam bertingkah laku yang dipentaskan dalam
beberapa babak. Seni drama sering disebut seni teater. Drama ini boleh
diajarkan kepada murid untuk mencari bakat dan meningkatkan keyakinan murid
berhadapan dengan khalayak ramai.
Hikayat
Antara contoh
hikayat ialah, Hikayat Hang Tuah, Bawang Putih Bawang Merah, Si Tanggang dan
banyak lagi bahan bacaan lainnya yang dapat dijadikan sebagai bahan pengajaran
Bahasa Melayu.
Sajak
Bahan yang
terakhir ialah sajak. Sajak adalah puisi baru yang bebas daripada
peraturan-peraturan dalam pembentukan rangkap, baris, kata-kata dan irama.
Sajak mengungkapkan perasaan dan pemikiran penyair secara imaginatif dan
disusun dengan menumpukan semua. Sajak bersifat demikian untuk dapat
mengucapkan fikiran penyair dalam cara yang lebih indah, segar dan bebas.
Contoh sajak yang boleh guru gunakan untuk pengajaran sastera dalam bilik
darjah ialah “Sajak Generasi Negara”
yang terdapat dalam buku teks tahun empat.
Objektif aspek
seni bahasa diwujudkan adalah untuk memastikan murid mengetahui dan
berkeupayaan:
i. Menyebut dan memahami puisi
melalui nyanyian dengan gerak laku secara didik hibur.
ii. Mengujarkan ayat menggunakan
bahasa yang indah dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul serta
menggunakan bahasa badan secara kreatif melalui penceritaan secara didik hibur.
iii. Mengujarkan dialog dengan
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul tentang sesuatu perkara menggunakan
bahasa badan secara kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
iv. Melafazkan pantun dengan
menggunakan bahasa yang indah serta menyampaikan pantun dengan intonasi yang
betul di samping memahami maksud pantun.
Terdapat banyak
elemen dan bahan sastera yang terdapat dalam Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu
Sekolah Rendah. Ianya terdapat dalam tiga bahagian iaitu
i. Standard Kandungan dan
Standard Pembelajaran Kemahiran Membaca;
ii. Standard Kandungan dan
Standard Pembelajaran Kemahiran Menulis; dan
iii. Standard Kandungan dan
Standard Pembelajaran Aspek Seni Bahasa.
Pertamanya, bagi
Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran Kemahiran Membaca, membaca
pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat
membaca. Ini bagi memastikan murid berkeupayaan membaca dan memahami pelbagai
bahan sastera yang sesuai untuk meningkatkan daya berfikir secara kreatif, serta
membaca dan memahami pelbagai bahan bukan sastera untuk mengenal pasti nilai
murni.
Kemudian, dalam Standard
Kandungan dan Standard Pembelajaran Kemahiran Menulis, standard kandungan yang
diperuntukkan ialah menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan
betul. Standard kandungan ini dihasilkan bagi memastikan murid mampu untuk
menghasilkan rangka pendahuluan, isi dan penutup dalam penulisan kreatif dengan
betul. Selain itu, murid juga perlu mampu menghasilkan penulisan kreatif berbentuk
imaginatif dan deskriptif dengan betul.
Standard kandungan
sastera terakhir yang terdapat dalam Standard Kandungan dan Standard
Pembelajaran Aspek Seni Bahasa ialah melafazkan dan memahami puisi dengan
intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur. Murid
dikehendaki mendeklamasikan sajak dengan sebutan dan intonasi yang betul dan
jelas secara didik hibur serta memahami maksud sajak tersebut. Murid juga
dikehendaki membina dan memahami sajak secara terkawal dan mendeklamasikannya dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan jelas secara didik hibur.
Oleh itu, elemen
dan bahan sastera ini perlu disatukan untuk pengajaran sastera dalam bilik
darjah. Seorang guru perlu mahir dan tahu mengenai kepentingan elemen dan bahan
sastera dalam pengajaran Bahasa Malaysia di sekolah rendah.
B.
ANALISIS TEKS PUISI ATAU PROSA
Prosa yang dipilih ialah “Lima Sahabat Rimba”. Dalam pengajaran
kesusasteraan, pendekatan diolah dari teori-teori kritikan sastera yang melihat
kesusasteraan tersebut daripada pelbagai perspektif. Dalam petikan dialog “Lima Sahabat Rimba” oleh buku teks tahun
5, saya akan menggunakan kaedah Global dan Teknik Drama dalam pengajaran dan
pembelajaran.
Kaedah global
merupakan kaedah mudah seperti simulasi khasnya berdrama. Kaedah ini mestilah
bersesuaian dengan tahap keupayaan murid dan situasi murid kerana meliputi
kepandaian dan kesesuaian tatacara kehidupan (permainan) kanak-kanak. Lazimnya
kaedah ini dilakukan secara bebas.
Teknik Drama
Sering digunakan dalam kaedah komunikatif dan kaedah yang berasaskan pendekatan
induktif iaitu kaedah terus, elektif dan audiolingual. Tujuan utama adalah
untuk melatih murid menggunakan unsur bahasa, unsur paralinguistik (jeda, nada
dan intonasi) dan bukan linguistik (mimik muka, gerak tangan, kepala) dengan
berkesan dalam sesuatu interaksi bahasa atau perbuatan. Penggunaannya dapat
mendorong dan merangsang murid untuk menghubungkan perasaannya dengan
matapelajaran yang dipelajarinya.Murid bebas meluahkan sesuatu, membuat
penemuan, memberi dan berkongsi sesuatu.Drama berperanan sebagai ragam
pembelajaran iaitu sebagai salah satu alat bantu pengajaran dan pembelajaran.Dapat
menimbulkan keseronokan dan keberkesanan pembelajaran kepada murid, disamping
dapat menyuburkan sahsiah murid.
Dalam melaksanakan
prosedur pengajaran dan pembelajaran ini, guru perlu membuat perancangan dengan
teliti agar proses pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksana dengan lancar.
Standard Kandungan :
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera
dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
2.6.1 Membaca dan memahami
pelbagai bahan sastera yang sesuai untuk meningkatkan daya berfikir secara kreatif.
4.3 Mengujarkan bahasa yang
indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
4.3.1 Mengujarkan dialog dengan sebutan
dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara serta menggunakan bahasa
badan yang kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
Langkah-langkah Pelaksanaan “Lima Sahabat Rimba”.
Langkah 1
Aktiviti drama Lima Sahabat Rimba sesuai dijalankan
dalam kalangan murid Tahun 5 kerana watak utama dalam cerita ini adalah haiwan.
Sebelum menjalankan aktiviti teater bercerita ini, guru perlu menyediakan teks
cerita (Lampiran 1)
Dalam melaksanakan
kaedah ini murid-murid perlu membaca dan menghayati dialog tersebut.
Murid-murid juga perlu mencari nilai dan pengajaran dalam petikan dialogitu.
Kemudian, murid-murid diminta berlakon dengan mengguna skrip diaolg yang diberi
dengan menggunakan Teknik Drama. Guru
boleh menyediakan topeng mengikut watak dalam cerita supaya dapat menarik minat
murid melibatkan diri secara aktif dalam pengajaran dan pembelajaran..
Pada langkah
pertama, guru perlu membuat set induksi yang menarik dan sesuai dengan apa yang
hendak diajar. Kemudian, guru perlu menentukan beberapa objektif yang
sesuai untuk dicapai pada hari itu. Set
induksi hendaklah menarik untuk merangsang pemikiran murid untuk belajar.
Seterusnya, untuk
melaksanakan teknik drama, guru perlu menyuruh murid-murid membaca karya yang
hendak diajar terlebih dahulu iaitu guru memberikan masa murid membaca skrip
dan berlatih selama 10 minit dalam kumpulan. Tujuannya supaya murid-murid
memahami dan menghayati isi kandungan skrip drama tersebut dan mengenali watak-watak
yang terdapat dalam drama tersebut. Contohnya watak-watak dalam skrip drama.
Setelah semua murid membaca,
memahami dan menghayati drama tersebut, guru perlu memilih seorang pelakon
untuk melakonkan watak yang terdapat dalam drama tersebut. Pelakon tersebut
mesti memahami dan menghayati
watak-watak yang dipilih. Penghayatan watak dapat menjadikan drama itu menarik
dan seronok murid laksanakan.
Topeng yang sesuai digunakan ialah topeng mata yang menggambarkan watak
haiwan tersebut. Tujuan topeng mata dipilih ialah bagi memudahkan suara watak
dapat didengari oleh penonton (Lampiran 2). Di samping menggunakan topeng mata,
setiap watak diberikan kad nama setiap watak yang digantung pada leher bagi
memudahkan penonton mengenali watak sepanjang drama dijalankan.
Langkah 2
Sebelum melakonkan watak tersebut,
guru perlu membantu murid-murid menghafal skrip dan gaya watak dalam skrip
drama. Tujuannya agar pelakon tersebut dapat meluahkan rasa hati supaya dapat
menjelaskan peranan dan tindakan watak dalam sesuatu karya. Contohnya, dalam
Drama “Lima Sahabat Rimba”, guru boleh memilih beberapa watak untuk dilakonkan.
Contohnya watak Sang Kancil, Sang Buaya dan Sang Gajah :
“(Nada
Sedih) Wahai, rakanku sekalian! Nampaknya kita terpaksa pergi ke seberang untuk
mencari makanan. Makanan yang kita simpan pun hampir habis”. (Sang Kancil)
“Baiklah.
Marilah naik ke atas belakang aku. Jangan lupa jaket keselamatan kamu, ya!”.
(Sang Buaya)
Sang
Buaya, bolehkah aku ikut sekali? (Sang
Gajah merayu dengan muka sedih)”. (Sang Gajah)
Petikan dialog ini
boleh digunakan dalam lakonan semula oleh pelakon yang dipilih. Pelakon
berkenaan perlu menghayati kata-kata ini agar murid-murid lain dapat menilai
akan peranan watak tesebut. Begitu juga dengan watak-watak lain.
Langkah
3
Selepas teknik
drama ini dilaksanakan, guru boleh membuat beberapa aktiviti lain yang dapat
menjurus kepada pencapaian objektif pengajaran dan pembelajaran pada hari itu.
Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Setiap kumpulanakan
melantik seorang ketua kumpulan. Ketua kumpulan
perlu mencabut undian bagi menentukan tugasan kumpulan mereka. Setiap kumpulan akan
mendapat satu watak sahaja. Murid perlu mencari sebanyak mungkin perwatakan
yang dimiliki oleh watak. Murid perlu menyenaraikan
watak dan perwatakan seperti yang dikehendaki dalam kertas undian. Jawapan murid
ditulis dalam bentuk peta minda di atas kertas sebak. Wakil kumpulan perlu membentangkan
hasil kerja mereka.
Kemudian, guru
perlu meminta setiap ketua kumpulan membentangkan hasil perbincangan mereka. Setelah
pembentangan, guru perlu memperbetulkan kesilapan murid-murid. Guru dan murid
boleh bersama-sama membincangkan jawapan yang sebenarnya.
Selain daripada
itu, guru boleh mengadakan sesi soal jawab dalam kalangan murid. Tujuannya untuk menilai kefahaman
murid-murid terhadap isi kandungan skrip dialog tersebut.
Langkah 3
Guru mengedar lembaran kerja kepada murid. Murid
diminta menjawab soalan berkaitan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam
drama dan berbincang jawapan bersama murid. Murid akan menyemak jawapan yang
diberikan oleh guru. Seterusnya,
guru boleh meminta murid-murid menyenaraikan nilai dan pengajaran yang tardapat
dalam prosa “Lima Sahabat Rimba” itu. Nilai dan pengajaran ini boleh
meningkatkan sahsiah murid menjadi lebih baik.
Kemudian, untuk
menilai penguasaan murid-murid terhadap nada dan intonasi bahasa, guru boleh
meminta beberapa orang murid membaca dialog yang terdapat dalam skrip tersebut.
Jika terdapat kesalahan, guru perlu memperbetulkannya dengan cara menunjukkan
contoh bacaan yang betul. Dengan pembetulan yang guru laksanakan, murid tidak
akan mengulang kesilapan yang sama pada masa akan datang.
Akhir sekali, guru
perlu latihan dan membuat kesimpulan serta rumusan hasil pengajaran dan
pembelajaran pada hari itu.
KESIMPULAN
Aktiviti drama merupakan salah satu aktiviti seni
berbahasa dan didik hibur yang boleh menarik minat murid di dalam bilik darjah.
Murid-murid berpeluang untuk menguasai kemahiran berbahasa melalui aktiviti
belajar sambil bermain. Guru perlu memilih bahan yang sesuai dalam melaksanakan
teknik yang betul supaya hasil pembelajaran Bahasa Melayu dapat dicapai dengan
baik. Selain untuk meningkatkan penguasaan kemahiran bahasa, aktiviti ini juga
dapat menerapkan nilai-nilai murni dalam diri murid, dapat meningkatkan
keyakinan murid, mengasah bakat murid dan memupuk semangat kerjasama dalam
kalangan murid.
Sebagai seorang guru, aplikasi pendekatan, kaedah dan
teknik pengajaran perlu dilaksanakan dengan teliti tidak kiralah guru itu
mengajarkan mata pelajaran apapun. Guru perlu peka semasa menyediakan Rancangan
Pengajaran Harian dan pembelajaran terhadap penggabungjalinan
kemahiran-kemahiran agar pembelajaran lebih menarik dan berkesan. Selain itu,
guru perlu mempelbagaikan teknik pengajaran mereka agar memudahkan murid-murid
memahami apa yang diajar. Seseorang guru perlu kreatif dan inovatif dalam melaksanakan
dan menerapkan aktiviti-aktiviti didik hibur dalam pengajaran dan pembelajaran
Bahasa Melayu.
REFLEKSI
NAMA : ROSLAN BIN SURAJI
NO. KP: 681222105139
UNIT : PPG BAHASA MELAYU SEMESTER 8
Alhamdulillah, bersyukur saya ke hadrat
ILLAHI kerana dengan limpah kurniaNYA dapat saya menyiapkan tugasan ini tepat
pada masanya. Setelah bertungkus-lumus mengikut tempoh yang telah diberikan,
maka inilah yang dapat saya persembahkan.
Sepanjang
melakukan tugasan ini, saya tidak menghadapi masalah yang besar. Hal ini
demikian kerana pensyarah pembimbing saya telah memberi penerangan dengan jelas
mengenai tugasan Kerja Kursus Projek (KKP) pada kali ini. Kerja kursus ini
memerlukan saya mengenal pasti dan menghuraikan enam elemen sastera yang
terdapat dalam Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah dan Dokumen
Kandungan Standard Pembelajaran.
Melalui
tugasan ini, pelbagai pengetahuan baharu yang telah saya pelajari. Antaranya
ialah mengenai aplikasi puisi dan prosa dalam pengajaran bahasa melayu di
sekolah. Kaedah dan teknik yang dipelajari penting untuk diketahui dan dihayati
oleh semua guru Bahasa Melayu. Hal ini kerana teknik dan kaedah ini penting
untuk melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.
Sastera
yang tumbuh dalam jiwa dan bahasa sesuatu bangsa akan menjadi alat, bukti, dan
unsur jati diri bangsa berkenaan. Sastera akan menjadi sebahagian dari wajah
dan jiwa bangsa. Karya-karya sastera tradisional seperti pantun, syair, seloka,
dan gurindam serta karya-karya prosa tradisional seperti sastera rakyat, mitos,
legenda, dan epik menjadi khazanah yang amat dibanggakan. Mengenali teks
sastera bermakna memberi ruang kepada pelajar memahami jati diri mereka. Sastera
menjadi warisan kerana di dalamnya terkumpul alatan komunikasi, fikiran,
konsep, persepsi, emosi, muzik, dan seni bangsa itu (Muhammad Haji Salleh :
2004). Bahan sastera berupaya untuk memberikan pendedahan berkaitan unsur
budaya, pemikiran, sikap, dan nilai yang diamalkan dalam masyarakat.
Membina
rancangan pengajaran harian (RPH) adalah satu rancangan pengajaran yang wajib
disediakan oleh semua guru-guru. Saya
turut mendapat pendedahan tentang cara membuat RPH dan mengajar mata
pelajaran kesusasteraan dengan mengaplikasikan pendekatan, kaedah dan teknik
yang telah saya pelajari. Selain itu, kolaborasi dan kerjasama antara saya dan
rakan-rakan. RPH yang disediakan kelihatan begitu menarik dan menyeronokkan.
Selain
itu, membuatkan RPH tersebut menepati kehendak soalan kerja kursus ini. Setiap
langkah yang dirancang dalam RPH tersebut menerapkan unsur-unsur dan
nilai-nilai yang boleh mencapai tujuan sebenar pengajaran Komsas diwujudkan di
sekolah. Kemahiran-kemahiran dan pengetahuan ini seharusnya diketahui dan
dikuasai oleh semua guru-guru khususnya yang mengajar Bahasa Melayu kerana
bukan sahaja mampu menjadikan sesi pengajaran dan pembelajaran menyeronokkan,
bahkan juga mampu menjadikan pengajaran mencapai objektif dengan lebih
berkesan.
Selain itu,
tugasan ini juga banyak menyerapkan ilmu pengetahuan terhadap diri saya. Hal
ini demikian, saya perlu mencari bahan akademik semasa menyiapkan tugasan ini.
Hal in penting bagi membentuk generasi yang berilmu. Memetik konsep dan perkara
yang terdapat dalam pembentukkan islam
hadhari yang inginkan pencapaian terhadap prinsip Penguasaan ilmu pengetahuan.
Jelas disini, ilmu pengetahuan menjadi perkara pokok dan objektif utama dalam
penghasilan tugasan ini.
Penggunaan
bahan sastera boleh menarik minat dan memberi kesan yang positif terhadap
pembelajaran murid. Menurut Lutfi Abas (1987:1), terdapat beberapa
kebaikan yang diperoleh melalui penggunaan bahan sastera dalam pendidikan
bahasa. Antaranya ialah memberikan keseronokan kepada pelajar semasa
pengajaran di dalam kelas. Ini adalah kerana karya sastera itu adalah karya
yang indah dan mempunyai huraian-huraian tentang perkara yang aneh dan ajaib yang telah
disusun dalam cerita begitu dan sekali gus menyeronokkan pelajar kerana
kelucuannya. Karya sastera itu boleh digunakan untuk mengajar Bahasa Melayu
mengikut peringkat yang sesuai dengan umur, minat, tahap pemikiran dan peringkat
kesukaran pelajaran. Ini terpulanglah kepada kebijaksanaan guru Bahasa Melayu
untuk membuat pemilihan, penilaian dan penyesuaian bahan yang digunakan.
Fungsi
mendidik yang dibawa dalam karya sastera bertujuan untuk pembinaan sahsiah
seseorang. Sastera dapat membina manusia yang berfikir, berpegang pada etika,
manusia yang halus pertimbangannya, bersikap adil dan saksama, serta dapat membayangkan
perasaan orang lain. Karya sastera memberi ruang kepada pelajar untuk merasa
prihatin terhadap keperitan dan kedukaan yang dialami orang lain. Mereka
menjadi peka kepada sesama manusia dan persekitarannya. Karya sastera mengajak
manusia untuk membina sebuah masyarakat atau manusia yang baik.
Sebagai seorang
bakal pendidik, saya juga sedar akan tanggungjawab-tanggungjawab dalam
profesion keguruan agar diri saya bersedia untuk menghadapi profesion ini pada
masa akan datang. Sebagai seorang bakal guru saya perlu menjadi contoh suri
teladan kepada seluruh murid-murid. Oleh yang demikian, tugas ini mempersiapkan
diri saya dengan pengetahuan yang baik untuk dijadikan sebagai panduan agar
dapat menjadi suri teladan terhadap murid dan masyarakat.
Dalam masa saya menyempurnakan
tugasan ini, saya amat bersyukur kerana rakan-rakan banyak membantu saya dalam
memberikan idea dan buah fikiran.
Selain daripada itu, masa
untuk menyiapkan tugasan ini juga mencukupi. Apabila bahan rujukan banyak, masa
untuk menyiapkan tugasan akan menjadi lebihsingkat. Tambahan pula, soalan
tugasan diberikan awal, jadi saya dapat memulakantugasan dengan lebih awal.
Melalui tugasan ini juga, saya mendapat pengetahuan yang lebih mendalam tentang
pengajaran kesusasteraan melayu khususnya dalam bahasa melayu aspek seni bahasa.
Secara kesuluruhannya, saya dapat lebih kefahaman, pengetahuan dan
dapatmengaplikasi apa yang diajar oleh pensyarah semasa proses menyediakan
kerjakursus ini. Saya berharap masyarakat Melayu masa kini memartabatkan
bahasaibunda kita kerana bahasa Melayu mempunyai keindahan dan keunikan
yangberbeza berbanding bahasa-bahasa lain di dunia ini seperti kata pepatah ‘’
BahasaJiwa Bangsa “.
Akhir sekali,
tugasan ini dapat mematangkan pemikiran saya. Perkara ini penting bagi
membentuk pelajar yang mempunyai nilai keintelektualan dan taraf pemikiran yang
tinggi. Sebagai seorang bakal guru saya akan berusaha memberikan yang terbaik
dalam setiap perkara yang saya lakukan. semoga tugasan kali ini dapat memberi
semangat dan inspirasi kepada diri saya untuk menjalankan tanggungjawab sebagai
pelajar yang berdisiplin. Pengalaman dan pengetahuan yang diperolehi semasa
menyiapkan tugasan ini akan saya bukukan dalam kotak minda saya.
Pada
kesimpulannya, matlamat untuk menjadikan bahan sastera sebagai agen bagi
memupuk minat membaca dan melahirkan kenikmatan membaca serta penghayatan
terhadap bahan sastera memang wajar.
Saya bersyukur
kerana akhirnya saya dapat menyiapkan tugasan yang diberikan pada masa yang
ditetapkan dengan jayanya. Saya juga ingin mengucapkan jutaan terima kasih
kepada semua pihak yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung
membantu menyiapkan tugasan ini.
No comments:
Post a Comment