Sunday, 1 May 2016

PENYELIDIKAN TINDAKAN (SAMBUNGAN )

1. 0  PENDAHULUAN

1. 1      Pengenalan
Bahasa Melayu ialah Bahasa Kebangsaan, bahasa rasmi, bahasa pengantar utama dan merupakan mata pelajaran teras yang wajib dipelajari pada peringkat sekolah rendah. Mata pelajaran ini bertujuan melengkapkan murid dengan keterampilan dari segi tulisan mahupun berkomunikasi selaras dengan peranan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu.

            Proses pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu di sekolah adalah berteraskan tiga kemahiran utama bahasa iaitu kemahiran mendengan dan bertutur, kemahiran membaca dan kemahiran menulis. Sukatan Bahasa Melayu Sekolah Rendah (2003) memberikan tumpuan kepada kemahiran bahasa, iaitu kemahiran mendengar dan bertutur, kemahiran membaca dan kemahiran menulis.

            Kemahiran menulis merupakan salah satu kemahiran bahasa yang perlu dikuasai oleh setiap murid di sekolah. Kemahiran menulis merupakan kemahiran yang terakhir yang menjadi puncak dalam penguasaan Bahasa Melayu. Kemahiran menulis ini dibahagikan kepada dua iaitu kemahiran menulis mekanis dan penulisan mentalis (Kamarudin Hj. Husin dan Siti hajar Hj. Abd. Aziz, 1997).
            Dalam Sukatan Pelajaran Bahasa Malaysia Sekolah Rendah, objektif utama kemahiran menulis memberi penekanan kepada aspek  tulisan yang jelas dengan menggunakan tanda bacaan dan ejaan yang betul. Tanda-tanda bacaan seperti tanda noktah, koma, seruan, tanda soal dan sebagainya perlu diberi penekanan dan perhatian yang serius. Selain itu, penggunaan huruf besar juga adalah penting dan perlu dibudayakan sejak awal persekolahan lagi.Ibarat kata pepatah Melayu, “melentur buluh biarlah dari rebungnya” Dalam konteks ini untuk melahirkan pelajar mahir dalam penulisan tanpa melakukan kesalahan dalam karangan perlu diasuh dalam Tahap Satu lagi. Raminah Hj Sabran (2004), menegaskan bahawa murid perlu menguasai kemahiran tanda bacaan pada Tahap Satu lagi. Ini merupakan aspek penting yang mempengaruhi hasil penulisan murid.

            Kesilapan dan kesalahan dalam penguasaan  tanda bacaan dalam penulisan bukan sahaja berlaku di peringkat sekolah rendah malahan keadaan ini juga melibatkan peringkat sekolah menengah dan juga institusi pengajian tinggi. Kesilapan dan kesalahan penggunaan tersebut akan mempengaruhi bahasa seseorang. Koh Boh Boon (1989) mendefinisikan bahawa kesalahan bahasa adalah penggunaan bahasa yang tidak wajar dari segi status dan tempat yang diberikan kepadanya , sama ada dari segi sebutan mahupun tulisan.

            Atas kesedaran inilah pengkaji terdorong untuk membuat kajian khusus untuk meningkatkan penguasaan tanda bacaan yang dianggap masih menimbulkan masalah dari segi penggunaannya, terutamanya dalam kalangan murid-murid sekolah rendah. Pengkaji berharap agar kajian ini akan menjadi titik permulaan kepada suatu kecemerlangan dalam usaha kita untuk meningkatkan kemahiran penulisan karangan yang bermutu dan jitu khususnya mata pelajaran Bahasa Melayu dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR)

            Bagi menyelesaikan permasalahan ini, adalah penting budaya penyelidikan yang menjadi sebahagian budaya sekolah dan asas kepada ikhtisas guru. Melalui aktiviti penyelidikan ini, guru akan lebih dapat memahami dan mengetahui situasi sebenar di mana dia berada. Secara tidak langsung setelah dia memahami situasi tersebut dia akan dapat memperbaiki kelemahan dan meningkatkan kualiti pendidikan masing-masing. Oleh itu, betapa pentingnya kajian tindakan dalam menyelesaikan permasalahan di dalam bilik darjah atau sekolah.

Anjakan paradigm pendidikan amat penting bagi mendorong para pendididik untuk memainkan peranan mereka dengan menyedari akan tanggungjawab dan sikap integrity sebagai seorang pendidik yang sentiasa inginkan perubahan demi perubahan yang lebih proaktif bagi melahirkan anak bangsa yang berkualiti. Menjadi tanggungjawab pendidik untuk berfikir secara kreatif dan kritis bagi mencipta sesuatu yang baru atau dengan kata lain menambah baik sesuatu amalan yang telah menjadi rutin seseorang pendidik kepada suatu amalan yang baru bagi mewujudkan pembelajaran dan pengajaran yang berkesan.

            Antara faktor dalaman yang dilihat mendorong kepada kerencaman dan kerumitan pengajaran Bahasa Melayu di sekolah ialah aras pemikiran dan kognitif pelajar yang berkembang lebih pantas berbanding murid seusia sama di era lepas. Justeru itu, antara alternatif yang cuba penyelidik cadangkan ialah menggunakan kaedah amalan Kajian Tindakan untuk memperbaiki, menambah nilai serta menaiktaraf kualiti pengajaran pembelajaran. 

1. 2      Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran.
Pengalaman  mengajar sudah 24 tahun mengajar murid Tahap 2, saya rasa pengalaman selama ini amat berharga buat penyelidik. Perkara ini bermula dengan perubahan  sukatan pelajaran KBSR 1985 yang mudah bagi murid-murid tahun 1 sehinggalah ke zaman era baru KSSR perubahan sukatan yang begitu ketara. Namun setiap kali di dalam kelas, ujian atau peperiksaan,murid yang bijak sering kali membuat kesilapan dan cuai dalam penggunaan tanda baca terutama tanda koma dan tanda noktah.


Kemahiran menulis sangat diperlukan dalam mana-mana subjek yang diajar di sekolah. Oleh itu, murid-murid perlu dibimbing dalam aspek penulisan supaya mereka boleh mengaplikasinya untuk subjek yang lain seperti Sains dan Pendidikan Sivik. Penyelidik sangat berbesar hati dan dengan seluruh tekad yang ada, ingin membantu murid-murid dalam mengurangkan masalah yang mereka hadapi iaitu kekeliruan penggunaan tanda koma dan tanda noktah melalui “Teknik Pen Warna Merah”

Pada pandangan penyelidik, masalah ini berlaku berpunca daripada sikap murid yang hanya ingin menyiapkan kerja yang diberi dengan cepat. Hal demikian, murid-murid menulis dengan sambil lewa tanpa menitikberatkan tanda baca terutama tanda koma dan tanda noktah.  Malah, minat dan penglibatan murid secara menyeluruh dalam aktiviti yang dilaksanakan juga mempengaruhi cara mereka menulis. Jika murid mempunyai minat yang tinggi mereka akan menulis bersungguh-sungguh dan berasa puas apabila dapat menyiapkan kerja dengan baik serta tulisan yang kemas dan dengan  tanda baca yang betul.

Seringkali menjadi persoalan penyelidik, setiap kali para guru membuat latihan dan ujian bulanan adalah ‘Salin semula ayat-ayat berikut dengan menggunakan tanda baca yang sesuai’.  Penyelidik sering mendapati murid melakukan kesalahan dalam penggunaan tanda koma dan noktah, secara tidak langsung telah mengurangkan markah kerana markah akan dipotong untuk setiap kesalahan tersebut setiap kali ujian  diadakan. Perkara ini telah terbukti apabila penyelidik  menanda kertas soalan ujian. Soalan-soalan yang  banyak kesalahan yang dilakukan oleh murid-murid adalah soalan membina ayat dan penulisan karangan. Murid-murid menulis ayat tanpa penggunaan tanda koma dan tanda noktah, maka secara tidak langsung kehilangan markah yang amat ketara.

Hasil beberapa perbincangan dan temubual bersama guru mata pelajaran bahasa Melayu, penyelidik berpendapat bahawa murid – murid tahun empat sememangnya mempunyai masalah menulis tanda baca dengan betul. Justeru, berdasarkan masalah itu telah menyedarkan penyelidik untuk berusaha menyediakan satu kajian bagi menangani masalah ini demi meningkatkan kemahiran murid – murid dalam penggunaan tanda koma dan tanda noktah dengan betul.
Berdasarkan pemerhatian penyelidik semasa pengajaran dan pembelajaran,  punca utamanya ialah sikap murid yang menganggap bahawa penggunaan tanda koma dan tandan noktah adalah  tidak penting dan kurang faham akan penggunaannya. Oleh itu, saya mengambil keputusan  untuk menggunakan “teknik pen merah”  bagi membantu dan mengatasi masalah kurang pemahaman murid dengan penggunaan tanda baca.

Penyelidik percaya bahawa, jika murid-murid diberikan bimbingan dan tunjuk ajar yang sistematik dan berterusan, nescaya masalah ini dapat diatasi. Menurut, Choong Lean Keow (2010), bimbingan ialah memandu atau menunjukkan jalan untuk individu mencapai apa yang diingini atau dihasratkan. Kejayaan murid dalam pencapaian Bahasa Malaysia perlu ditingkatkan sejajar dengan dasar pendidikan negara iaitu Memartabatkan Bahasa Melayu dan Meningkatkan Bahasa Inggeris.  

Disamping itu, penyelidik akan memikirkan beberapa teknik atau kaedah yang menarik bagi membantu murid meningkatkan kemahiran meletak tanda baca di tempat yang betul. Justeru, penyelidik perlu sentiasa bersedia dan membuat rujukan yang terperinci.



1.   3      Refleksi Nilai Pendidikan
Nilai pendidikan amat penting dan perlu ada pada setiap guru. Nilai pendidikan ini bertujuan bagi memastikan setiap proses pengajaran dan pembelajaran yang berlaku mencapai objektif  yang dikehendaki. Dengan adanya nilai pendidikan juga, hasil pembelajaran akan tercapai serta murid-mutid dapat menguasai sepenuhnya sesuatu topik dengan baik. Hal ini menunjukkan nilai pendidikan yang dipegang ini mempengaruhi cara pemikiran, amalan serta cara pengendalian sesuatu sesi pengajaran dan pembelajaran.
           
            Selaras dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan yang termaktub dalam Akta Pendidikan 1996, Bahasa Melayu ialah mata pelajaran teras di semua sekolah rendah dan menengah. Kurikulum mata pelajaran Bahasa Melayu menyediakan murid untuk menguasai kecekapan berbahasa dan berkomunikasi serta dapat menggunakan tatabahasa secara betul dan tepat. Murid mampu mengungkapkan ilmu pengetahuan daripada mata pelajaran lain di samping mengembangkan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif.
           
            Pendidikan peringkat rendah adalah bertujuan untuk melahirkan insan yang seimbang secara menyeluruh dan bersepadu dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Negara. Kegagalan dalam penguasaan kemahiran asas 3M iaitu membaca, menulis dan mengira seperti yang terkandung dalam perlaksanaan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) tidak boleh dibiarkan. Penguasaan kemahiran asas Membaca, Menulis, Mengira (3M) perlu dikuasai pada peringkat awal.

            Nilai pendidikan yang perlu diamalkan oleh guru adalah sikap ingin membantu dan mendidik murid-murid tanpa mengira bangsa, kaum dan kebolehan yang dimiliki. Menurut Teori Kecerdasan Pelbagai yang diperkenalkan oleh Gadner, kanak-kanak mempunyai lapan kecerdasan dan kebolehan yang pelbagai.Oleh itu, sebagai seorang guru, penyelidik perlu peka dengan tahap kebolehan murid-murid yang datang daripada pelbagai latar belakang persekitaran, budaya dan sosial.
           
            Selain itu, penyelidik percaya bahawa strategi pengajaran yang pelbagai dapat membantu murid menguasai kemahiran menulis. Di dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan oleh penyelidik, pelbagai kaedah dan alat bantu mengajar serta teori telah digunakan bagi meningkatkan keberkesanan pembelajaran. Penyelidik telah mengaitkan proses intervensi  yang akan dijalankan dengan Teori Behavioris iaitu berkaitan dengan tingkah laku. Menurut Teori Behavioris, tingkah laku manusia boleh dibentuk dan diubah melalui latihan yang dilakukan menggunakan bahan ransangan. Hal demikian, bertepatan dengan teknik yang akan digunakan oleh penyelidik yang bersifat latih tubi bagi menangani masalah kekemasan tulisan murid. Kaedah latih tubi mampu melatih murid-murid menulis dengan lebih kemas.

Berdasarkan teori tersebut, kemungkinan penggunaan kaedah “teknik pen merah”  untuk mengubah kekmasan tulisan murid adalah tinggi. Hal ini kerana jika penyelidik sudah mengetahui punca masalah yang dihadapi oleh murid dan tahu apakah teknik yang pelu digunakan, maka pembelajaran di dalam kelas akan menjadi lebih berkesan dan objektif akan mudah tercapai.

            Nilai pendidikan yang seterusnya ialah penyelidik percaya bahawa setiap murid mempunyai peluang yang sama rata untuk belajar tanpa mengira tahap kebolehan. Penyelidikan tindakan ini memberi satu peluang untuk memperbaiki diri dan amalan penyelidik dalam sesi pengajaran dan pembelajran. Penyelidik berharap agar nilai pendidikan yang penyelidik pegang akan sentiasa dapat diamalkan.





2.   0    FOKUS KAJIAN

2. 1      Isu Kajian
Pemilihan fokus kajian tindakan ini, penyelidik telah merujuk kepada kriteria-kriteria tertentu untuk membantu penyelidik mengenal pasti isu keprihatinan yang berkait dengan pengalaman dan amalan kendiri serta kerelevenannya kepada keperluan murid-murid dan juga sekolah. Malah faktor-faktor seperti kawalan, kebolehtadbiran, kuasa dan keselesaan guru untuk melaksanakan kajian juga diambil kira untuk menetapkan fokus kajian yang tepat dan sesuai.

            Fokus kajian ini menekankan kepada aspek tanda baca terutama  tanda koma dan tanda noktah murid. Penyelidik percaya bahawa setiap murid mempunyai kebolehan untuk meningkatkan keupayaan  mereka jika dibantu dan dibimbing dengan betul. Oleh itu, sikap pilih kasih atau diskriminasi dalam pendidikan perlu dielakkan, sebagai seorang guru yang prihatin dan menerapkan nilai integriti, penyelidik terpanggil untuk melaksanakan kajian tindakan bagi mengatasi masalah ini. Hal demikian, peluang untuk meningkatkan tanda baca terutama tanda koma dan tanda noktah murid adalah cerah jika penyelidik dapat merancang dan melaksanakan langkah-langkah yang sesuai, betul dan bersistematik.

            Fokus kajian ini dipilih kerana kebolehgunaan aktiviti tersebut boleh diperluaskan kepada guru-guru lain di kelas yang turut menghadapi masalah yang sama. Kajian ini juga diharapkan dapat menjadi rujukan guru-guru lain. Fokus ini amat releven kerana kemahiran meletak tanda baca bukan sahaja dilaksanakan semasa mata pelajaran Bahasa Melayu, malah meliputi mata pelajaran yang lain. Malah, kemahiran ini perlu dikuasai oleh setiap murid untuk menghadapi dan mempersiapkan diri dengan aktiviti yang ingin dijalankan di dalam kelas khususnya. Jika murid tidak membaiki tanda baca mereka, akan menimbulkan kesulitan kepada mereka kerana melibatkan pemotongan markah. Oleh itu, kajian ini secara tidak langsung amat releven kepada guru dan pihak sekolah.

2. 1. 1   Tinjauan Awal
Selepas membuat refleksi terhadap proses pengajaran dan pembelajaran yang lepas, tinjauan awal telah dilaksanakan dengan menggunakan instrumen yang sesuai. Proses ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti masalah dan seterusnya merancang tindakan. Penyelidik telah menggunakan beberapa kaedah untuk mendapatkan data iaitu analisis dokumen serta temu bual dengan guru.


            Pada peringkat permulaan, penyelidik telah melakukan tinjauan awal dengan menyemak buku latihan murid. Penyelidik telah meneliti masalah-masalah tanda baca murid yang dilakukan secara berulang kali. Malah, penyelidik telah menyediakan lembaran kerja yang mudah iaitu murid diminta menyalin semula ayat yang diberikan dengan betul dan kemas. Kemudian, penyelidik merujuk semula dengan hasil kerja yang lepas dan membandingkan hasil kerja mereka. Ternyata tidak banyak beza di antara lembaran kerja yang lepas.

            Fokus kajian penyelidik melibatkan aspek  tanda koma dan tanda noktah murid Tahun Empat Harmoni. Setelah proses pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan, penyelidik mendapati murid-murid tidak boleh meletakkan tanda baca yang betul pada buku tulis dan lembaran kerja yang diberikan. Hasil pemerhatian dan perbincangan dengan guru lain, dapat penyelidik simpulkan bahawa murid tidak mahir dan cuai dalam meletakkan tanda baca di tempat yang betul.

            Oleh itu, penyelidik telah menetapkan skop kajian, iaitu “Baca, Tulis dan Warna” merupakan tindakan yang paling berkesan dalam meningkatkan penguasaan penggunaan tanda koma dan tanda noktah untuk meningkatkan penggunaan tanda baca murid Tahun Empat Harmoni di tempat yang betul.

2. 2      Tinjauan Literatur
Dalam aspek kesalahan tanda bacaan dan huruf besar banyak kajian telah dijalankan sama ada dalam negara mahupun luar negara. Dalam kajian yang pernah dijalankan oleh Najib b. Jamri (2002) tentang kesilapan Penggunaan Tanda Bacaan dalam kalangan murid-murid Tahun 6 di SK Melekek, Melaka. Hasil dapatan kajian tersebut menunjukkan antara kesilapan tanda bacaan yang ketara dilakukan oleh murid-murid ialah tanda bacaan dan huruf besar tanda bacaan (54.84%), penggunaan huruf besar (67.75%), penggunaan imbuhan (25.0%) dan kesalahan ejaan (10.0%). Daripada perangkaan ini jelas menunjukkan kelemahan murid-murid dalam isu tanda bacaan dan penggunaan huruf besar amat ketara. Oleh itu, usaha-usaha perlu dijalankan untuk menangani masalah ini dari terus berlanjutan.

Nora Wahid (2012) juga telah mengkaji berkaitan penulisan huruf besar dengan menggunakan tajuk Penggunaan Kaedah Huruf Berwarna dalam Meningkatkan Kemahiran Penggunaan Tanda Baca (Huruf Besar) bagi Murid Tahun Tiga. Beliau turut menggunakan teknik warna dalam mengatasi masalah murid menulis huruf besar.

Dalam satu lagi kajian telah dijalankan oleh seorang pelajar Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Melayu, Mohd Yasser bin Jamaluddin (2011) di sebuah sekolah di daerah Puchong, Selangor Darul Ehsan. Beliau menjalankan kajian yang bertajuk Peningkatan Penguasaan dalam Penggunaan Tanda Baca melalui Kaedah Imlak turut berkait rapat dengan isu kajian ini

Kajian Tentang Masalah Penggunaan Tanda Koma, Noktah, Tanda Tanya Dan Tanda Seruan Dalam Penulisan Bahasa Melayu Tahun 4 Di  SJK(C) Kwong Hon, Sungai Besi oleh Mohd Nazari Bin Mt. Rasid (2010) di SJK(C) Kwong Hon Sungai Besi, Kuala Lumpur. Murid-murid bukan Melayu di sekolah jenis kebangsaan Cina/Tamil sering menghadapi masalah dalam pembelajaran Bahasa Melayu kerana mereka tidak menguasai aspek tatabahasa terutamanya kemahiran tanda baca dan pembelajaran bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Kemahiran tanda baca ini penting dikuasai oleh murid kerana kemahiran ini merupakan asas dalam penulisan karangan Bahasa Melayu. Kajian ini bertujuan untuk meningkatkan kemahiran murid dalam aspek tanda baca.Seramai 30 orang murid dari tahun 4 telah dipilih sebagai responden kajian berdasarkan kelemahan mereka dalam aspek tanda baca. Instrumen kajian terdiri daripada Ujian pra dan Ujian pasca mengenai empat aspek tanda baca yang terpilih iaitu noktah,koma,,tanda tanya dan tanda seruan. Latihan-latihan seperti membetulkan kesalahan, mengisi tempat kosong dan menyalin petikan yang didengar menarik minat murid kerana ianya senang dan hadiah-hadiah disediakan bagi murid-murid yang berjaya mendapat markah yang tertinggi.
Sementara itu  dalam kajian yang dijalankan oleh Zaridah Zuber (2005) mengutarakan bahawa murid-murid  seringkali tidak mengambil berat terhadap tanda bacaan dan penggunaan huruf huruf besar. Murid yang cemerlang juga kadangkala cuai dalam penggunaan huruf besar apatah lagi murid lemah. Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh beliau di SK Manjung, Perak tentang sikap murid-murid dalam mempelajari penulisan karangan Bahasa Melayu hasil dapatan kajian menunjukkan 77% daripada murid-murid menyalin tanpa meneliti penggunaan huruf besar dan tanda bacaan. 18% daripada murid-murid juga kurang memberi tumpuan pada penggunaan tanda bacaan dalam ayat. 5% daripada murid-murid tidak mendapat bimbingan yang sewajarnya di rumah. Melalui dapatan ini beliau membuat kesimpulan bahawa kesalahan dalam aspek tanda bacaan ini mungkin disebabkan oleh dua perkara. Mungkin pelajar tersebut tidak menguasai sepenuhnya kerana tidak ada pendedahan sepenuhnya oleh golongan guru ataupun golongan guru tidak dapat menguasai pendedahan secukupnya dalam hal tersebut untuk disampaikan kepada murid-murid. Kesannya pada murid ialah mereka akan terus melakukan kesilapan demi kesilapan.

Mohd. Isa, Haradin dan rakan-rakannya (2002) dalam kajian yang telah mereka jalankan untuk melihat kesilapan penggunaan tanda bacaan di salah sebuah sekolah rendah di Sabah dalam kalangan murid-murid Melayu tahun 6 dibandingkan dengan murid-murid yang menguasai dwibahasa mendapati bahawa murid-murid Melayu talah membuat kesilapan tanda bacaan dalam karangan mereka antaranya yang pertama tidak menggunakan tanda noktah pada akhir ayat yang bukan seruan atau bukan pertanyaan. Keduanya murid meninggalkan tanda koma di belakang kata seruan pada awal kalimat. Ketiganya menggunakan huruf besar di tempat yang tidak memerlukan dan yang keempat tidak menggunakan huruf besar untuk nama khas.

Dalam kajian-kajian lepas jelaslah membuktikan kesilapan tanda bacaan adalah kesilapan yang tertinggi sekali. Jumlah kesilapan tanda bacaan dalam karangan ujian tatabahasa adalah sebanyak 182 kali. Murid-murid didapati lemah dalam penggunaan tanda baca koma. Kesilapan yang paling umum ialah apabila mereka meninggalkan tanda koma di belakang kata seru yang terdapat pada awal ayat.

Hasil daripada keputusan kajian-kajian lepas terdapat tiga perkara yang dirumuskan iaitu murid-murid dari kumpulan satu bahasa lebih banyak melakukan kesilapan berbanding murid-murid dari kumpulan dwibahasa. Keduanya, murid dari status sosioekonomi tinggi kurang membuat kesilapan berbanding dari kumpulan murid dari status ekonomi rendah dan yang ketiganya murid-murid perempuan kurang membuat kesilapan bahasa berbanding murid-murid lelaki.    
Azman Wan Chik (1983) pula menjalankan kajian kesilapan penggunaan tanda bacaan di dua buah  sekolah rendah. Hasil dapatan kajian menunjukkan kesilapan yang dilakukan oleh murid-murid tersebut di mana sampel kajian terdiri daripada 75 orang murid iaitu 35 murid dwibahasa dan 40 orang murid satu bahasa menunjukkan  sebanyak 54.74% melakukan kesilapan tanda bacaan. 21.22% melakukan kesalahan penggunaan huruf besar dan 20.37% melakukan kesilapan ejaan. Analisis tersebut menunjukkan bahawa kesilapan penggunaan tanda bacaan adalah yang tertinggi berbanding dengan kesilapan dalam penggunaan huruf besar dan kesilapan dalam ejaan.    
           
Kumpulan murid dwibahasa membuat kesilapan tanda bacaan sebanyak 24.43% sementara murid-murid satu bahasa membuat kesilapan lebih tinggi iaitu 30.32%. Ini menunjukkan kumpulan satu bahasa lebih banyak melakukan kesilapan berbanding murid-murid dwibahasa. Besar kemungkinan murid-murid satu bahasa ini beranggapan bahawa  bahasa ibunda mereka sendiri  tidak perlu dipelajari kerana dapat dikuasai dengan mudah. Bagi murid-murid dwibahasa, mereka perlu mempelajarinya dengan teliti  untuk menguasai dengan baik. Dalam kajian tersebut juga menunjukkan bahawa murid yang datang dari kumpulan status  ekonomi yang tinggi tidak banyak melakukan kesilapan tanda bacaan pada karangan mereka berbanding dengan kumpulan status ekonomi yang rendah. Murid-murid tersebut mendapat pendedahan yang lebih meluas daripada kumpulan sederhana  dan rendah. Mungkin melalui bacaan tambahan atau mengikuti kelas-kelas tambahan, apatah lagi dengan pendedahan pembelajaran melalui komputer, telah mencelikkan mereka untuk menguasai tanda bacaan dengan lebih baik berbanding dengan pelajar yang rendah status ekonominya.

Sementara itu, Cik Intan Efazila Binti Md Yusop (2007) telah menjalankan satu kajian  di Sekolah Kebangsaan Aminuddin Baki, 35800 Slim River.Dalam kajian itu beliau telah memungut data utamanya daripada sejumlah 30 orang murid yang terdiri daripada pelbagai kaum.Data yang diperoleh dianalisis untuk mendapatkan peratus kekerapan kesalahan setiap jenis aspek bahasa termasuklah masalah ejaan, tanda bacaan, penggunaan huruf besar, aspek tatabahasa meliputi penggunaan artikel, partikel, tenses dan struktur ayat..

            Kajian ini juga telah membandingkan prestasi murid-muridnya mengikut aras kemahiran iaitu aras tinggi, aras sederhana dan aras rendah. Dalam semua perbandingan yang dilakukannya, beliau mendapati ada perbezaan yang ketara dalam kalangan murid-murid tersebut mengikut ras, jantina, bahasa ibunda yang digunakan serta kemahiran.

            Kemahiran menulis sebenarnya meruapakan kemahiran berbahasa tertinggi yang berkembang selari mengikut perkembangan otak dan pengalaman berbahasa seseorang. Sebagai kemahiran bahasa, fungsinya ialah untuk tujuan berkomunikasi dan menyelesaikan pelbagai urusan dalam aktiviti harian yang meliputi bidang pendidikan, sosial, dan pekerjaan.

Menurut Douglas (1964) dalam bukunya menyatakan berhubung kebolehan penguasaan tanda bacaan dalam penulisan yang dipengaruhi oleh empat pembolehubah iaitu minat, persekitaran, keluarga dan rekod prestasi berkait rapat dengan pencapaian pelajar. Beliau mendapati bahawa minat ibu bapa merupakan pembolehubah yang paling ketara mempengaruhi pencapaian pelajar.

            Pendapat ini telah disokong oleh Ploden (1967) yang mengatakan kelainan sikap ibu bapa menampakkan perbezaan pencapaian penguasaan bahasa kanak-kanak berbanding faktor lain. Knowlton (1973) dalam bukunya di mana beliau telah membuat satu kajian terhadap penguasaan Bahasa Melayu calon-calon peperiksaan Malayan Qualifying Test. Hasil laporan mencatatkan kelemahan yang amat ketara dari segi bahasa, pembentukan ayat, ejaan, penggunaan tanda baca.
Berdasarkan kajian yang telah dijalankan oleh pengkaji-pengkaji tempatan dan pengkaji- pengkaji luar negara, maka dapatlah dirumuskan bahawa hasil tinjauan literatur kajian  tersebut didapati penggunaan tanda bacaan merupakan satu daripada aspek penting yang perlu dikuasai oleh setiap pelajar dari peringkat sekolah rendah hinggalah ke peringkat sekolah menengah. Akibat kegagalan penguasan dan kesilapan penggunaan tanda bacaan yang dilakukan oleh seseorang  pelajar itu, maka sudah pastinya akan menjejaskan penyampaian idea yang berkesan dalam penulisan karangan.

            Kajian-kajian di atas juga menunjukkan betapa kesalahan tanda baca paling kerap dilakukan. Maka tidak hairanlah jika masih ada pengkaji-pengkaji yang berterusan ingin membuat kajian terhadap masalah kesilapan tanda bacaan. Ini mungkin disebabkan untuk mengetahui perkembangan penguasaan aspek tanda bacaan dalam kalangan pelajar dari semasa ke semasa.

            Disamping itu dengan adanya kajian-kajian seperti ini dapatlah pengkaji membuat penilaian secara berterusan terhadap masalah yang dihadapi dan dapat memikirkan sesuatu pendekatan atau strategi yang lebih rasional bagi mengatasi kelemahan-kelemahan dalam pengajaran dan pembelajaran. Oleh itu sebarang kesilapan penggunaan tanda bacaan dapat dikurangkan serta dapat memperbaiki mutu penulisan karangan dalam kalangan pelajar ke tahap yang baik dan berkualiti tinggi.
           
Pengkaji merasakan kajian ini masih lagi relevan kerana masih ada beberapa perkara yang boleh ditambah baik untuk meningkatkan penguasaan tanda bacaan murid dalam penulisan. Antaranya melalui kajian yang dilakukan oleh pengkaji ianya akan dapat memberikan kefahaman yang lebih kepada guru-guru di dalam memastikan murid-murid benar-benar boleh menguasai tanda bacaan dengan baik kerana kegagalan murid menguasai tanda bacaan akan memberi kesan kepada penulisan murid. Keduanya ialah kajian ini akan memberi cadangan kepada guru-guru bagaimana untuk memantapkan lagi kaedah mengajar tanda bacaan dan ketiganya dalam kajian ini juga akan menunjukkan dengan jelas kesalahan-kesalahan tanda bacaan yang kerap dilakukan oleh murid. Hasil kajian ini amat penting kerana kajian-kajian terdahulu tidak menitik beratkan ketiga-tiga aspek ini.

Pada umumnya, penulisan dan kajian tentang pengajaran dan pembelajaran tanda  gambaran tentang latar belakang kajian yang akan dijalankan. Di samping itu kajian-kajian ini juga dapat membantu penyelidik menentukan cara menjalankan kajian serta kaedah menghuraikan data yang diperolehi daripada kajian pengkaji bahasa.
3.   0   OBJEKTIF KAJIAN DAN SOALAN KAJIAN

3. 1      Objektif Umum
Kajian ini bertujuan untuk meningkatkan amalan pengajaran penyelidik terhadap kemahiran menulis murid. Kajian ini dirancang untuk membantu meningkatkan kebolehan murid meletakkan tanda koma dan tanda noktah dengan betul dan kemas menggunakan kaedah pelaksanaan penggunaan Teknik Pen Warna Merah.

3. 2      Objektif Khusus
i.          Meningkatkan penguasaan meletak tanda koma dan tanda noktah di tempat yang betul.
ii.         Mengenal pasti tindakan yang paling berkesan dalam meningkatkan penguasaan meletak tanda koma dan tanda noktah  pada tempat yang paling sesuai.




3. 3      Soalan Kajian
i.          Adakah penguasaan meletak tanda koma dan tanda noktah dengan betul dapat ditingkatkan?
ii.         Adakah tindakan yang paling berkesan dalam meningkatkan penguasaan meletakkan tanda koma dan tanda noktah pada ayat?


4.   0    KUMPULAN SASARAN

Kajian tindakan yang dijalankan ini dilakukan di sebuah sekolah di Sungai Buloh yang merupakan salah sebuah sekolah pinggir bandar yang berada di dalam Daerah Gombak di Selangor. Jarak sekolah  ini dari ibu negeri Selangor iaitu Shah Alam ialah sejauh  20 kilometer. Terdapat banyak kawasan kampung tradisional dan perumahan moden yang padat penduduknya. Jumlah keseluruhan murid di sekolah ini ialah berjumlah 1945 orang murid.Murid di sekolah ini terbahagi kepada pelbagai bahasa pertuturan ibunda seperti Melayu, Indonesia dan Kemboja. Kelas ini adalah kelas yang mempunyai pencapaian sederhana dalam Penulisan Bahasa Malaysia.

Sepanjang bertugas disini, saya telah ditugaskan untuk memikul tanggungjawab mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu di tahun 4 Harmoni dan tahun 6 Dinamik. Dalam tahun 4 Harmoni ini, terdapat murid yang berdaftar seramai dua puluh  orang. Pecahan murid terdiri daripada 8 perempuan (3 Melayu, 3 Indonesia dan 2 Kemboja) dan 12 lelaki (6 Melayu, 2 Indonesia dan 4 Kemboja).

Jadual 1:  Bilangan responden mengikut jantina.
Jantina
Bilangan
Lelaki
12
Perempuan
8










Jadual 2: Jumlah Pelajar Mengikut Jantina.
Bangsa

Kumpulan
Melayu

Bilangan
Peratusan
(%)


Lelaki
12
60 %


Perempuan
8
40 %


Jumlah Keseluruhan

20

100 %


                                                                                      
Merujuk kepada jadual berikut,  merupakan responden yang telah dipilih oleh penyelidik selepas menjalankan ujian diagnostik dan melihat hasil kerja murid. Penyelidik telah memilih  20 responden Tahun Empat Harmoni kerana hasil mereka yang agak sederhana. Oleh itu, kesemua 20 responden yang dipilih akan menjalani latihan atau intervensi yang dilakukan oleh penyelidik menggunakan kaedah pelaksanaan penggunaan Teknik Pen Warna Merah supaya mereka dapat meletakkan tanda koma dan tanda noktah di tempat yang betul.

     5. 0     TINDAKAN YANG DIJALANKAN

5.   1      Model Kajian Tindakan Yang Digunakan
Penyelidik telah memilih dan mengaplikasikan model kajian tindakan Kurt Lewin (1949) dan Laid Law (1992)sebagai garis panduan untuk menjalankan kajian tindakan yang sistematik. Model ini telah dipilih kerana bagi penyelidik model ini bersesuaian dengan kajian yang dijalankan. Tambahan itu, model kajian ini mempunyai kelebihan iaitu menggalakkan penyelidik untuk membuat refleksi terhadap amalan pengajaran dan pembelajaran yang telah dilakukan olehnya dan juga menganalisis keberkesanan tindakan yang telah dijalankan itu.

            Setelah penyelidik melakukan refleksi kekuatan dan kelemahan sesi pengajarannya. Penyelidik secara tidak langsung telah melakukan penambahbaikan untuk pengajaran yang berikutnya. Hal ini bagi menjadikan sesi pengajaran dan pembelajaran itu berjalan dengan lancar dan sempurna di samping menggunakan tindakan yang sesuai dan berkesan. Terdapat lima peringkat berpandukan model ini iaitu mengenal pasti aspek amalan, merancang tindakan, melihat kesan tindakan, pemerhatian dan membuat refleksi.

MENGENAL PASTI ASPEK AMALAN

·         Mengumpul data untuk
·         aspek amalan yang ingin di tambah baik.



PERANCANGAN

·         Merancang pelan        tindakan


TINDAKAN/INTERVENSI

·         Melaksanakan intervensi menggunakan Teknik Pen Merah



PEMERHATIAN

·         menilai dan melihat kesan tindakan yang dijalankan



REFLEKSI

·         Menganalisis dan menilai
·         Membuat refleksi mengenai
keberkesanan tindakan  yang dijalankan berdasarkan data yang dikumpul.


Kitaran seterusnya
 
















Rajah 1:  Proses Kitaran Penyelidikan daripada Model Kurt Lewin dan Laid    Law
Berpandukan model Lewin dan Laid Law, penyelidik terlebih dahulu mengenal pasti aspek amalan yang berlaku dalam bilik darjah. Kemudian,penyelidik membuat refleksi selepas tamat sesi pengajaran dan pembelajaran agar dapat membantu penyelidik mengenal pasti masalah dalam aspek pengajaran dan pembelajaran yang digunakan. Selepas masalah telah dikenal pasti hasil daripada refleksi pengajaran, tinjauan awal dijalankan untuk mengesahkan masalah tersebut. Pelbagai instrumen telah digunakan untuk mengesahkan masalah seperti analisis dokumen dan temu bual.


5. 1. 1    Peringkat 1

Kajian ini menggunakan kaedah soal selidik. Pada pendapat saya kaedah ini sesuai kerana kaedah ini boleh membantu mendapatkan maklumat secara terus. Kaedah soal selidik  akan menggunakan borang soal selidik yang mengandungi 4 soalan berkaitan pengetahuan tanda koma dan tanda noktah murid. Manakala ujian penulisan berdasarkan penguasaan meletakkan kemahiran tanda koma dan noktah yang hendak diuji berdasarkan teks yang diberi.

Kaedah soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumat berkaitan tahap pengetahuan murid dan ujian penulisan digunakan untuk melihat sejauh mana tahap kemahiran tanda bacaan murid-murid. Aspek penilaian adalah dari segi kesalahan penggunaan tanda koma dan tanda noktah berdasarkan teks yang diberi.

            Kajian ini dijalankan berdasarkan ujian yang diberikan kepada murid-murid dengan item ujian yang memerlukan murid-murid meletakkan tanda koma dan tanda noktah pada ayat yang disediakan. Dua aspek tanda bacaan yang menjadi fokus kajian ini ialah seperti yang berikut:
(i)         tanda noktah  ( . )
(ii)        tanda koma     ( , )
Temu Bual                                Pendapat Murid berkaitan teknik
                                               pen  merah     

Soal Selidik                                   Pengetahuan tanda koma dan tanda
                                                      noktah             
Ujian Penulisan                            Penguasaan kemahiran tanda
                                    koma dan tanda noktah
  
                                    Rajah 2:  Rekabentuk Kajian
5. 1. 2  Peringkat 2
Ujian Sebelum Intervensi
Pada peringkat kedua penyelidik meneruskan kajian dengan melaksanakan perancangan rapi. Oleh itu, penyelidik telah menghasilkan satu kaedah bagi meningkatkan penguasaan murid iaitu kaedah penggunaan Teknik Pen Warna Merah. Kaedah Penggunaan Teknik Pen Warna Merah ialah kaedah meletakkan koma dan noktah dengan menggunakan pen merah. Seperti yang telah diketahui umum termasuklah para pelajar sendiri, pen merah biasa digunakan oleh guru untuk menanda buku latihan dan kertas ujian. Murid pasti seronok kerana pada kebiasaannya mereka dilarang menggunakan pen merah oleh guru pada buku catatan. Setiap kali selesai menulis ayat, murid hendaklah meletakkan tanda koma dan tanda noktah dengan menggunakan pen merah.

Murid diminta selepas setiap kali menulis ayat, mereka mestilah menyemak atau membaca semula jawapan mereka. Dengan kata lain, setiap kali selepas menulis ayat, murid mesti mengingat akan fungsi pen merah, iaitu menyemak kembali jawapan mereka. Antara perkara yang perlu disemak oleh murid ialah tanda koma, murid menggunakan warna merah sama seperti mereka membuat tanda noktah. Rajah 2 pada lampiran menunjukkan secara ringkas Teknik Pen Warna Merah.  

Selepas sahaja ujian pengesanan dijalankan, saya terus memperkenalkan Teknik Pen Warna Merah ini. Murid-murid yang terlibat mesti membawa pen merah. Guru meminta murid sentiasa membawa pen merah ke sekolah dan menggunakannya untuk menulis, menjawab soalan dan menjalankan apa-apa sahaja aktiviti yang dilaksanakan semasa proses pembelajaran mata pelajaran Bahasa Melayu. Teknik Pen Warna Merah ini adalah sebagai satu petunjuk iaitu apabila ingin menulis ayat, murid wajib menggunakan pen warna merah untuk tanda koma dan noktah.

Contohnya:
Ali , Kamal dan Seng suka bermain di padang.


Set Latihan
Terdapat dua set latihan yang diberikan. Set latihan ini dibahagikan kepada dua item yang dijalankan secara serentak. Guru akan menyemak dan memberikan markah untuk setiap latihan ini.


(i)            Menyalin Ayat
Murid diminta menyalin satu perenggan ayat (3-4 ayat) yang tepat penggunaan tanda bacanya. Murid hanya perlu menyalin petikan tersebut namun pada setiap tanda koma dan tanda noktah murid perlu menggunakan pen warna. Contoh:

Alif, kakak dan adiknya memelihara seekor arnab. Bulu arnabnya berwarna putih, coklat dan hitam. Mereka  memberi arnabnya makan kangkung, bayam dan lobak merah.  Arnab mereka  sangat pantas berlari. Mereka sangat sayang akan arnabnya.


Contoh soalan :




Contoh jawapan murid :
Alif, kakak dan adiknya memelihara seekor arnab. Bulu arnabnya berwarna putih, coklat dan hitam. Mereka  memberi arnabnya makan kangkung, bayam dan lobak merah.  Arnab mereka  sangat pantas berlari. Mereka sangat sayang akan arnabnya.


(ii)          Meletakkan Tanda Koma dan Tanda Noktah Di Tempat Yang Betul.
Murid diminta membuat latihan membetulkan kesalahan tidak meletakkan tanda koma dan tanda noktah. Murid diberikan peringatan supaya mengakhiri ayat dengan menggunakan pen warna merah (tanda koma dan tanda noktah). Murid juga akan dibiasakan dengan aktiviti menyemak semula jawapan meraka agar dapat mengesan kesalahan yang dilakukan.

Contoh soalan dan jawapan murid:


1.      Kamal Azlan dan Rahimah  adalah rakan sekelas
Kamal, Azlan dan Rahimah adalah rakan sekelas.

 






Selepas proses perancangan, saya melakukan tindakan yang selanjutnya iaitu menjalankan latihan menggunakan Teknik Pen Warna Merah ini mengikut jadual yang telah ditetapkan. Latihan dijalankan pada setiap minggu dan pada minggu terakhir akan dijalankan ujian pasca. Namun begitu teknik ini tidak hanya dijalankan pada waktu melaksanakan set latihan dan ujian pasca atau ujian pencapaian sahaja, tetapi teknik ini dijalankan dalam apa juga aktiviti pengajaran guru di dalam kelas yang memerlukan penulisan seperti menulis jawapan pemahaman, membuat ayat dalam tatabahahasa dan juga menulis nama sendiri.

Ujian Selepas Intervensi
Apabila responden telah menjalankan latih-tubi penggunaan Teknik Pen Warna Merah pengkaji akan menjalankan ujian selepas intervensi untuk melihat keberkesaan teknik tersebut dapat meningkatkan kemahiran meletakkan tanda koma dan tanda noktah  pada tempat yang betul.

5.1.3    Peringkat 3
            Setelah selesai langkah perancangan, penyelidik meneruskan dengan langkah tindakan. Penyelidik telah membuat beberapa hasil tinjauan literatur mengenai kajian lepas berkaitan dengan masalah ini. Melalui rujukan tersebut penyelidik telah menghasilkan satu teknik bagi meningkatkan hasil gabungan teknik menyalin dan penggunaan pen merah dalam pengajaran iaitu Teknik Pen Merah. Penyelidik telah menggunakan bahan bantu mengajar iaitu pen merah bagi membantu guru menunjukkan disiplin serta cara meletakkan koma dan noktah. Rasional penyelidik memilih pen merah adalah kerana kebiasaanya penggunaan pen merah adalah dilarang oleh guru.

Latihan Menyalin Ayat
Aktiviti ini dilaksanakan pada permulaan intervensi iaitu pada langkah pertama pengajaran dan pembelajaran. Pada langkah ini, responden diajar bagaimana menyalin dan meletakkan tanda koma dan noktah dengan betul. Responden diminta menulis ayat berdasarkan lembaran yang disediakan. Aktiviti diteruskan sehingga murid tidak mengulangi kesilapan lagi seperti yang ditunjukkan oleh guru.
.

Latihan Menulis Ayat
Aktiviti ini dilaksanakan selepas responden selesai melaksanakan latihan menyalin ayat pada langkah tiga. Aspek yang diberi penekanan semasa menjalankan akitiviti ini ialah untuk meningkatkan kesedaran betapa pentingnya tanda koma dan noktah dalam penulisan.

5. 1. 4      Peringkat 4
Peringkat yang seterusnya dalam kitaran gelung tindakan ialah pemerhatian. Pada fasa ini, penyelidik menilai dan melihat kesan tindakan yang dijalankan. Penyelidik mengumpul seterusnya menganalisis data-data berdasarkan instrumen yang digunakan iaitu ujian pra dan ujian pos, analisis dokumen dan pemerhatian. Penyelidik menganalisis dan mengintepretasi setiap data untuk melihat tahap keberkesanan kaedah yang telah dijalankan. Intsrumen ujian pra dan ujian pos digunakan bagi melihat perbezaan sebelum dan selepas intervensi dijalankan. Bagi meningkatkan kebolehpercayaan dan kesahan data, penyelidik melakukan pemerhatian terhadap tingkah laku murid serta reaksi penyelidik terhadap intervensi dengan menggunakan borang pemerhatian. Tambahan itu, proses ini membantu penyelidik untuk mengetahui halangan atau kekangan semasa intervensi dijalankan dan membuat tindakan seterusnya atau merancang kitaran kedua.

5. 1. 4    Peringkat 5
Manakala peringkat yang terakhir ialah membuat refleksi. Pada peringkat ini, penyelidik membuat refleksi sepanjang kajian dilaksanakan. Penyelidik merenung kembali aktiviti sebelum, semasa dan selepas kajian dilaksanakan. Hal ini dilakukan bagi memastikan penyelidik peka terhadap sebarang perubahan dan peningkatan yang berlaku sepanjang proses kajian. Tambahan itu, penyelidik dapat menyatakan kekuatan dan kelemahan kajian serta cadangan penambahbaikan kepada penyelidik lain.




5. 2      Prosedur Tindakan
Kajian ini merupakan kajian tentang keberkesanan kaedah penggunaan Teknik Pen Warna Merah dalam meningkatkan kekemasan tulisan murid. Penyelidik menggunakan kaedah penggunaan Teknik Pen Warna Merah dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran semasa mengajar kemahiran menulis. Murid dilatih untuk menulis menggunakan lembaran kerja dengan betul.
           











6.   0     CARA PENGUMPULAN DATA

Pengumpulan data merupakan satu proses yang amat penting dalam sesuatu kajian tindakan. Data yang dikumpul dapat menjadi bukti kesahihan sesuatu kajian yang telah dijalankan. Selain itu, data yang dikumpul juga amat berguna bagi menilai keberkesanan kaedah atau teknik yang telah digunakan. Menurut Chow Fook Meng dan Jaizah Mahamud (2011), prosedur pengumpulan dan penganalisisan data harus berkait dengan pembelajaran dan pengajaran serta dapat menjawab objektif dan persoalan kajian.

Mengumpul data dalam sesuatu kajian memerlukan penjelasan secara terperinci tentang kaedah pengumpulan data dan instrumen yang digunakan. Malah, terdapat dua faktor yang menjadi isu penting semasa mengumpul data kajian iaitu berkaitan dengan kebolehpercayaan dan juga kesahan. Hal demikian, penyelidik telah menggunakan tringulasi kaedah semasa mengumpul data iaitu melalui pemerhatian, analisis dokumen dan penilaian.

            Proses triangulasi menggabungkan pelbagai kaedah mengumpul data dan proses ini amat penting bagi mengelak daripada berlakunya bias. Data-data yang dikumpul hasil daripada ketiga-tiga kaedah ini akan dianalisis dan dijadikan sandaran untuk menilai keberkesanan kaedah penggunaan Teknik Pen Warna Merah

temu bual

analisis dokumen

penilaian
 








Rajah 3:  Tringulasi Kaedah

6. 1      Analisis Dokumen
Berdasarkan  tindakan yang telah dijalankan iaitu dengan menggunakan pen merah untuk meningkatkan analisis dokumen pada ayat, beberapa alat kajian/instrumen diperlukan untuk mengumpulkan data bagi menunjukkan keberkesanan tindakan yang telah dilaksanakan ke atas murid. Cara pengumpulan data ini terdiri daripada pengumpulan data sebelum dan selepas tindakan yang dilakukan terhadap 20 orang murid  tahun 4 Harmoni ini mengenai masalah meletakkan tanda koma dan noktah pada ayat dalam penulisan. Setiap instrumen pengumpulan data yang dilakukan akan dikaitkan dan bertujuan bagi menyelesaikan persoalan kajian dan objektif kajian yang telah ditetapkan.

6.   2       Temu Bual

Temu bual dijalankan dengan memilih beberapa orang murid secara rawak. Murid-murid tadi ditemu bual dengan dua soalan. Proses temu bual ini akan dilaksanakan selepas dua set latihan dijalankan. Murid-murid ditemu bual pada masa yang berasingan dan secara individu agar respon yang diberikan tidak mempengaruhi respon murid lain.

Soalan yang diajukan kepada murid-murid supaya dapat melihat pendapat  mereka kepada pelaksanaan kaedah Pen Warna Merah ini seterusnya dapat menyokong dapatan data kajian.

Dua soalan yang diajukan kepada murid ialah:
1.             Apakah yang kamu rasa apabila menggunakan Teknik Pen Warna Merah ini?
2.             Adakah Teknik Pen Warna Merah ini membantu kamu dalam meletakkan tanda koma dan tanda noktah  semasa menulis dengan betul?

6.   3       Pengesanan Awal dan Ujian Akhir.
Ujian pengesanan awal dijalankan bagi melihat sejauh manakah masalah yang dihadapi oleh murid-murid manakala ujian akhir pula untuk melihat tahap keberkesanan penggunaan Teknik Pen Warna Merah. Ujian Pengesanan Awal dijalankan sebelum tindakan. Ujian tersebut meminta murid untuk menyalin semula sebuah petikan karangan dan ayat dengan meletakkan tanda koma dan tanda noktah di tempat yang betul.

            Ujian Akhir pula dijalankan selepas latihan-latihan penggunaan Teknik Pen Merah dan sama bentuknya dengan ujian pengesanan awal. Walau bagaimanapun, petikan dan ayat yang diberikan adalah berbeza.

            Kaedah kajian ini membantu guru mendapatkan data setelah menyemak jawapan murid. Guru akan memberikan markah kepada setiap murid berdasarkan skala markah yang telah ditetapkan. Skala markah bagi setiap latihan dan ujian pengesanan awal mahupun ujian akhir adalah seperti di bawah.

Jadual 4: Skala markah ujian  tanda koma dan noktah  pada akhir ayat.
Bilangan kesalahan yang dilakukan oleh responden

Markah
0-1
20
2-5
16
5-8
12
9-12
8
12-15
4
15-18
0


Rajah 4: Skala markah ujian akhir penulisan tanda noktah  pada akhir ayat.


7.   0     KEPUTUSAN / ANALISIS DATA DAN INTERPRETASI

7. 1      Pengenalan
Dalam bab ini, perbincangan akan ditumpukan kepada analisis yang dibuat berdasarkan data-data maklumat melalui jawapan 20 murid-murid yang dipilih dengan menjawab dua instrument iaitu ujian berbentuk teks dan menjawab soal selidik. Dalam ujian karangan (naratif atau cerita) ini memerlukan murid-murid meletakkan tanda noktah ( . ) dan koma ( , ). Manakala pada borang soal selidik, responden yang sama diperlukan menjawab semua soalan yang dikemukakan dengan menandakan ( / ) pada petak yang sesuai.

7. 2      Analisis
Analisis yang dijalankan ini berdasarkan persoalan dan tujuan kajian seperti yang dinyatakan dalam bab 2. Tajuk perbincangan dilakukan berdasarkan dapatan daripada analisis-analisis seperti berikut:
1.      Analisis pengetahuan pelajar mengenai tanda koma dan tanda noktah melalui borang soal selidik.
2.      Analisis markah  untuk mengetahui penguasaan  murid terhadap penggunaan tanda koma dan tanda noktah dengan betul dalam penulisan karangan.

Kesemua data maklumat yang diperolehi daripada responden dikumpulkan, disemak, dan dianalisis secara deskriptif iaitu  menggunakan perisian microsoft excel dibentangkan dalam bentuk jadual dan carta palang. Pada bahagian terakhir kajian ini akan dapat menjawab persoalan kajian mengenai penguasaan murid pada tanda koma dan tanda noktah dan mengetahui sama ada pelajar tahu meletakkan tanda koma dan tanda noktah di tempat yang betul.
Kesimpulannya, berdasarkan analisis ini akan digunakan bagi mengetahui sejauh mana penguasaan kemahiran murid-murid terhadap penggunaan tanda koma dan tanda noktah dan pengetahuan murid-murid mengenai tanda bacaan. Melalui dapatan kajian ini juga akan dapat mengemukakan sejauh mana pengetahuan dan kemahiran murid-murid menguasai kemahiran menggunaan tanda koma dan tanda noktah di dalam penulisan karangan, khususnya berbentuk cerita.

7. 3      Dapatan dan Ulasan Kajian
Hasil daripada ujian yang dijalankan, pengkaji akan menganalisis soalan dan data mentah yang diperolehi oleh murid. Dari latihan meletakkan tanda koma dan tanda noktah pada karangan berbentuk cerita, data maklumat diperolehi, dikumpulkan, disemak, dan dianalisis. Data mentah ini akan dikumpulkan dan diproses menggunakan perisian microsoft excel dan dipaparkan dalam bentuk carta pai  dan dari situ satu rumusan akan dibuat berkaitan hasil yang diperolehi berdasarkan bilangan dan peratusan.





 7. 3. 1  Keputusan Soal Selidik

Jadual 5:  Menunjukkan data keputusan soal selidik.

Soalan
Item
Bilangan menjawab
‘Ya’
Bilangan menjawab
‘Tidak’
Bilangan menjawab
‘Tidak Pasti’
1.
10
7
3
2.
13
2
5
3.
12
3
5
4.
13
3
4





7. 4       Analisa Mengikut Soalan  Item

Berdasarkan soalan yang dijawab oleh murid-murid boleh dirumuskan seperti berikut:


7. 4. 1    Soalan Item 1

Bagi soalan item 1, ‘Adakah menggunakan teknik pen merah dapat meningkatkan kemahiran meletakkan tanda koma dan tanda noktah kamu?  Didapati separuh atau 10 orang atau 50% murid menjawab ‘Ya’, 7 orang atau 35% menjawab ‘Tidak’  manakala 3 orang atau 15% menjawab ‘Tidak Pasti’. Ini menunjukkan bahawa murid menguasai pengetahuan  tentang tanda koma dan tanda noktah kerana hanya 10 orang atau 50% sahaja yang menjawab dengan tepat manakala 10 orang atau 50% tidak tahu tentang tanda koma dan tanda noktah. Carta pai 1 di bawah menunjukkan dengan lebih jelas bilangan pelajar yang menjawab soalan item 1.

Rajah 5: Carta pai 1
7. 4. 2      Soalan Item 2

Bagi soalan item 2, Adakah Teknik Pen Warna Merah ini membantu kamu dalam meletakkan tanda koma dan tanda noktah  semasa menulis?  Didapati bahawa 13 orang atau 65% menjawab ‘Ya’, 3 orang atau 15% menjawab ‘Tidak’ manakala 4 orang atau 25% menjawab tidak pasti. Ini menunjukkan 13 orang atau 65% berjaya menjawab soalan dan hanya 25% pelajar yang tidak menjawab dengan betul. Ini menunjukkan tahap pengetahuan pelajar mengenai tanda koma dan tanda noktah adalah baik. Carta pai 2 di bawah menunjukkan murid yang menjawab soalan item dua.

                                                Rajah 6: Carta pai 2

7. 4. 3       Soalan Item 3

Bagi soalan item 3, Adakah penggunaan Teknik Pen Warna Merah  dapat mengurangkan kesalahan dalam penulisan kamu?  Didapati bahawa 12 orang atau 60% menjawab ‘Ya’, 3 orang atau 15% menjawab ‘Tidak’ manakala 5 orang atau 25% menjawab tidak pasti. Ini menunjukkan 12 orang atau 60%  berjaya meletakkan tanda koma dan tanda noktah dengan betul dan hanya 25% pelajar tidak pasti.. Ini menunjukkan bahawa tahap penerangan guru berkaitan teknik ini bnerjaya berjaya diterima oleh murid. Carta pai 3 di bawah menunjukkan murid yang menjawab soalan item tiga.
Rajah 7: Carta pai 3

7. 4. 4      Soalan Item 4

Bagi soalan item 4, ‘Adakah kamu berasa yakin menggunakan Teknik Pen Warna Merah?’, didapati bahawa 13 orang atau 65% menjawab ‘Ya’, 3 orang atau 15% menjawab ‘Tidak’ manakala 4 orang atau 20% menjawab tidak pasti. Ini menunjukkan 13 orang atau 65%  berjaya menulis dengan betul dan 65% pelajar yang menjawab ‘ya’. Ini menunjukkan bahawa murid yakin dengan teknik yang telah diajar  Di bawah menunjukkan analisis berkaitan  dengan teknik item empat.
Rajah 8: Carta pai 4.
7. 5      Keputusan Ujian Penulisan Tahun 4 Harmoni
Berikut adalah keputusan ujian Penulisan  Tahun 4 Harmoni
              
Jadual 6: Keputusan Ujian Penulisan Tahun 4 Harmoni
Bil murid
 Pelajar
Ujian Penulisan
10/10
1
P1
8
2
P2
7
3
P3
6
4
P4
8
5
P5
5
6
P6
4
7
P7
6
8
P8
7
9
P9
4
10
P10
5
11
P11
6
12
P12
8
13
P13
9
14
P14
6
15
P15
7
16
P16
6
17
P17
6
18
P18
5
19
P19
7
20
P20
5



                       
Rajah 9:  Carta palang  skor ujian penilaian murid

 Berdasarkan carta palang di atas dapat dilihat dengan jelas bahawa 20 orang murid yang telah dijadikan sampel untuk kajian ini dapat menguasai tanda baca khususnya tanda koma dan tanda noktah dengan baik. Ini dapat ditunjukkan dengan carta palang di mana semua berjaya melepasi tahap  markah 4/10.  Manakala 14 orang atau 70% masih berada tahap baik kerana mendapat lebih dari 6/10 markah.


7. 6      Jadual Analisa keputusan Ujian Penilaian Tahun 4 Harmoni

 Jadual 7: Jadual Analisa Keputusan Ujian Penilaian.



Gred




A
B
C
D
E
Lulus
Gagal
1
12
7
0
0
20
0


Rajah 10: Carta palang Analisa Keputusan Ujian Penulisan Murid
Berdasarkan carta palang di atas, dapat diperhatikan dengan jelas bahawa berdasarkan kepada gred didapati bahawa murid yang mendapat gred B adalah lebih ramai berbanding murid yang mendapat gred A dan C. Ini menunjukkan bahawa murid Tahun 4 Harmoni  menguasai tanda koma dan tanda noktah dengan baik. Maka usaha dengan lebih giat perlu dijalankan untuk memastikan bahawa murid yang lemah dapat dipulihkan terutama berkaitan penguasaan tanda bacaan.


           Rajah 11: Carta Palang analisa lulus dan gagal ujian penulisan.

Berdasarkan carta palang di atas dapat dilihat dengan jelas bahawa semua  murid  lulus dalam penulisan. Ini menunjukkan bahawa murid menguasai kemahiran meletakkan tanda koma dan tanda noktah dalam penulisan. Aspek lain juga  telah dikenal pasti serta  perlu diberikan tumpuan  lebih lanjut adalah aspek penyampaian guru agar lebih berkesan kepada murid, dan murid boleh lebih memahami penggunaan tanda koma dan noktah dan jenis-jenis tanda bacaan  yang terdapat dalam penulisan terutama dalam penulisan karangan dan mengimlak.















8.   0     RUMUSAN DAN REFLEKSI SELEPAS DAPATAN

8. 1      Keputusan  Dapatan Kajian
Dalam bab ini akan membincangkan dapatan-dapatan daripada kajian yang telah dijalankan dan implikasinya terhadap pengajaran dan pembelajaran penulisan karangan berbentuk cerita yang menekankan aspek tanda koma dan tanda noktah  pada murid-murid tahun lima. Pada bahagian akhir bab ini, beberapa cadangan akan dikemukakan bagi memperbaiki penguasaan murid terhadap penggunaan tanda koma dan tanda noktah yang selalu diabaikan dalam penulisan.

Dapatan kajian ini juga telah dikukuhkan lagi dengan merujuk Teori Behavioris yang dipelopori oleh Pavlov iaitu sesuatu perubahan tingkah laku boleh dilakukan dengan adanya ransangan dan kemudiannya disusuli dengan latih tubi dan pengulangan. Kajian seperti ini seharusnya diteruskan pada masa akan datang kerana ianya bukan sahaja mendatangkan kesan yang baik kepada murid, namun kajian seperti ini dapat merealisasikan hasrat kerajaan iaitu melahirkan individu yang berkualiti. Keberkesanannya telah mendorong penyelidik untuk menggunakan kaedah Pen Warna Merah bagi mengatasi masalah kecuaian murid meletakkan tanda koma dan noktah pada masa akan datang.. Penyelidik dapat merumuskan bahawa berdasarkan hasil dapatan kajian, teknik ini telah berjaya membantu murid meningkatkan ingatan  mereka.

8. 2      Rumusan
Hasil kajian ini menunjukkan bahawa terdapat beberapa faktor tertentu yang mempengaruhi pencapaian dan kebolehan murid Tahun 4 Harmoni bagi menguasai penggunaan tanda koma dan tanda nokta dan dapat mengaplikasikannya ke dalam penulisan karangan berbentuk naratif (cerita) dan mengimlak. Antaranya ialah minat, bahan bacaan, aktiviti penulisan, bimbingan dan dorongan, kebolehan membaca dan menulis, mematuhi arahan guru serta penumpuan yang serius semasa belajar.

Apabila diteliti kepada ketiga-tiga persoalan kajian yang telah ditetapkan, hasil dapatan kajian menunjukkan murid-murid  dapat menguasai  penggunaan tanda koma dan tanda noktah dengan baik. Ini dibuktikan dalam soal selidik, pengkaji mendapati tahap penguasaannya bertambah baik.

Semua  murid berjaya lulus di dalam ujian penulisan tersebut . Hasil daripada ujian penulisan  yang dijalankan kelemahan yang paling ketara yang dihadapi oleh murid-murid ialah penggunaan tanda koma dan tanda noktah. Ini bermakna murid-murid amat memerlukan perhatian yang serius dari semua pihak sama ada dari guru-guru dan ibu bapa.

Hasil kajian ini juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan di antara jantina lelaki dan jantina perempuan terhadap penguasaan tanda bacaan. Bagi murid perempuan didapati mereka lebih menumpukan kepada pengajaran guru dan mereka berasa yakin semasa menjawab ujian yang diberi. Ini terbukti dengan pencapaian mereka lebih tinggi berbanding murid lelaki.

Hasil kajian ini sejajar dengan dapatan daripada beberapa orang pengkaji seperti Fraser (1959), Mackey (1965), Choudry (1970), Ng (1971) dan Greenberg (1975). Mereka berpendapat terdapat perbezaan penguasaan bahasa seseorang pelajar yang dipengaruhi oleh faktor geografi dan jantina.

Mengikut Hussein Hj. Ahmad (1981) yang telah membuat kajian ke atas murid yang menduduki Peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP) berpendapat bahawa murid daripada kalangan keluarga yang mempunyai sosioekonomi yang tinggi adalah lebih peka terhadap pembelajaran.

Motivasi daripada guru dan ibu bapa dan keyakinan dalam kerja-kerja menulis dan mengarang menambahkan inisiatif untuk memajukan diri. Ini kerana kemahiran menulis dan mengarang merupakan suatu keterampilan yang sukar dikuasai tanpa belajar dan membuat latihan.

Satu aspek lagi yang dikira penting ialah sikap murid membuat pembetulan terhadap kesalahan-kesalahan tulisan mereka. Hasil kajian ini didapati peratus murid yang kadang-kadang membuat pembetulan lebih ramai daripada yang selalu melakukan pembetulan kesalahan sendiri. Hal ini penting kerana jika sekiranya sesuatu kesalahan itu tidak dibetulkan maka kemungkinan kesalahan yang serupa akan berulang.

Namun  begitu, faktor sikap guru juga perlu diambil kira sebagai faktor yang penting dalam proses pembelajaran murid. Dalam banyak keadaan murid banyak bergantung kepada guru-guru dalam pembelajaran mereka. Seseorang guru yang baik perlulah merancang pengajaran mereka terlebih dahulu dengan teliti. Ini akan menimbulkan minat dan semangat untuk belajar di kalangan murid.

Pengajaran dan pembelajaran yang terancang dengan teliti akan menghasilkan proses pembelajaran yang baik dan murid dapat menerima kemahiran-kemahiran yang hendak diterapkan dengan baik juga. Hasil dapatan kajian ini menunjukkan guru memberikan latihan menulis atau mengarang dengan kadar selalu. Dalam aktiviti ini guru seharusnya menitikberatkan penggunaan tanda bacaan dalam setiap aktiviti mengarang. Murid seharusnya didedahkan kepada pengetahuan-pengetahuan tentang tanda bacaan ini dengan lebih mendalam lagi. Ini bertujuan supaya murid dapat menggunakan pengetahuan dan kemahiran ini dalam setiap penulisan mereka.

Kesimpulannya kajian ini memperlihatkan bahawa pengetahuan dan penguasaan murid terhadap tanda bacaan dalam penulisan masih lemah dan perlu diperbaiki lagi dari aspek latih tubi, kaedah pengajaran guru dan cara guru membetulkan kesilapan  yang telah dilakukan oleh murid.

Walaupun kemahiran penggunaan tanda koma dan tanda noktah dalam penulisan sering dianggap remeh oleh murid dan guru tetapi ianya merupakan kemahiran yang penting yang perlu diajarkan oleh guru kepada murid mereka. Sungguhpun ianya bukan satu kemahiran yang memerlukan perkembangan idea tetapi ia merupakan kemahiran yang tetap dan mesti diketahui oleh setiap murid kerana ia mempengaruhi setiap ayat yang ditulis dan dibaca oleh mereka. Apa yang lebih penting lagi ialah tanda bacaan ini memberikan pengaruh yang besar dalam pemarkahan Penulisan Bahasa Melayu Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).

Sesungguhnya, kajian ini telah berjaya meningkatkan pemahaman murid menggunakan Kaedah Pen Warna Merah dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Tempoh masa dan pelaksanaan intervensi yang terancang memudahkan lagi penyelidik melihat perubahan yang berlaku terhadap hasil kerja murid. Tambahan itu, penyelidik telah mengenal pasti kekuatan yang dapat dilihat  dalam Kaedah Pen Warna Merah ini iaitu melalui penggunaan pen merah rmenarik minat responden untuk memperbaiki kelemahan mereka. Malah, perancangan aktiviti yang tersusun dan menekankan aspek ansur maju membuatkan responden seronok melaksanakan aktiviti intervensi yang dijalankan. Penggunaan pen merah sebagai bahan bantu mengajar ini juga berjaya menarik responden untuk belajar di samping tidak akan berasa jemu dan bosan untuk belajar.




9.   0      CADANGAN KAJIAN SETERUSNYA

Dapatan hasil kajian yang telah dijalankan, penyelidik mendapati bahawa penggunaan pen merah yang telah diaplikasikan ini berkesan dan berjaya dalam meningkatkan penggunaan tanda koma dan tanda noktah dengan betul. Semua responden berjaya memahami dan melaksanakan aktiviti menulis menggunakan pen merah yang biasanya digunakan oleh guru. Hal ini juga membuktikan bahawa kaedah Pen Warna Merah mampu mengatasi masalah kecuaian murid. Kajian seperti ini ingin dilanjutkan pada masa akan datang, penyelidik akan menambahbaik strategi PdP  supaya menjadi lebih menarik dan berkesan untuk aras yang lebih tinggi.
           
            Jika penyelidik ingin melaksanakan gelungan kedua, penyelidik akan melakukan penambahbaikan terhadap bahan ransangan yang digunakan. Untuk mendapatkan gambaran yang lebih menyeluruh mengenai penguasaan tanda koma dan tanda noktah dan faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran kemahiran tanda bacaan dalam penulisan karangan di kalangan murid-murid Tahun 4, adalah dicadangkan supaya kajian-kajian lanjut memberi pertimbangan terhadap aspek-aspek berikut:

1.               Saiz sampel kajian yang lebih besar.
2.               Liputan tahun satu hingga tahun enam di kawasan bandar dan luar bandar.
3.               Masalah pembelajaran dalam kesemua aspek bahasa; dan
4.               Kajian untuk mencari cara-cara mengatasi masalah pembelajaran kemahiran tanda bacaan dalam Penulisan Bahasa Melayu.

Penutup
Aspek tanda koma dan tanda noktah dalam penulisan merupakan suatu unsur yang amat penting dan tidak boleh dianggap sebagai suatu perkara yang remeh. Ini kerana ketepatan dan kemantapan sesuatu idea yang hendak disampaikan oleh seseorang penulis perlu menggunakan tanda koma dan tanda noktah yang betul. Kegagalan menguasainya  akan menyebabkan idea-idea yang ingin disampaikan kepada pembaca agak sukar untuk difahaminya. Dengan kata lain, tanda koma dan tanda noktah merupakan sesuatu yang diperlukan dalam apa jua bentuk penulisan.

Hasil kajian menunjukkan masih ramai di kalangan murid yang cuai tidak meletakkan tanda koma dan tanda noktah terutama murid kelas akhir. Kesilapan tersebut akan membawa akibat dan kesan yang besar kepada sesebuah hasil penulisan karangan murid. Adalah diharapkan nanti, kajian seperti ini dapat membantu sedikit sebanyak mengatasi masalah pembelajaran bahasa murid.

Kita menyedari bahawa kesilapan bahasa tidak dapat dielakkan seratus peratus, tetapi apa yang perlu guru lakukan ialah memberi bimbingan, perhatian dan memperbetulkan kesilapan yang dilakukan oleh murid serta-merta supaya ianya tidak akan berlarutan dan berulang.

            Usaha dari semua pihak bagi membantu murid termasuklah daripada pihak guru, murid, ibu bapa pihak sekolah dan masyarakat amat diharapkan bagi meningkatkan penguasaan dalam tanda bacaan khususnya dan penguasaan penulisan secara amnya. Malah Ianya juga akan dapat meningkatkan keupayaan pelajar bagi menguasai aspek penulisan dalam bahasa Melayu yang merupakan bahasa ibunda rakyat Malaysia.






SENARAI RUJUKAN
Abdul Hamid Mahmood. (1993). Guru dan Bahasa Melayu. Kuala Lumpur :         Media Printext (M) Sdn. Bhd.

Akhiar Pardi, Shamsina Shamsuddin. (2011). Pengantar Penyelidikan         Tindakan,        Puchong: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.

Arbak Othman (1989). Belajar Tatabahaasa Dan Bahasa Melayu. Kuala Lumpur : Fajar Bakti Sdn Bhd.
Asmah Hj Omar(1984). Kaedah Pengajaran Bahasa. Kuala Lumpur: Dewan Bahaasa dan Pustaka.
Awang Mohamad Amin.(1990) Satu Kajian Khusus Penguasaan Bahasa Malaysia Peringkat Sekolah Menengah. Kuala Lumpur: Dewan Bahaasa dan Pustaka.
Awang Sariyan.(1994) Kesalahan Umum Penggunaan Bahasa Malaysia. Kuala Lumpur: Sarjana Enterprise.
Azman Wan Chik (1983). Kesilapan Penggunaan Bahasa Malaysia Oleh Murid-murid      Melayu : Satu Kajian.Dewan Bahasa, Oktober, m.s. 698-715.
Choong Lean Keow. (2011). Asas Penyelidikan Tindakan, dalam Kelas Pemulihan Khas Bahasa Melayu. Kuala Lumpur: Seminar Penyelidikan IPG.

Dewan Bahasa dan Pustaka. Kamus Dewan Edisi Keempat. (2010). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Kartini Abdul Mutalib. (2012). Menguasai Penyelidikan Tindakan: Untuk   PISMP dan      DPLI. Ipoh: Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh. KBL:215-227.

Kementerian Pelajaran Malaysia. (2012). Standard Kurikulum Sekolah Rendah       Tahun Empat: Bahasa Melayu. Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum.

Mohd Nazari Bin Mt. Rasid (2010): Kajian Tentang Masalah Penggunaan Tanda Koma, Noktah, Tanda Tanya Dan Tanda Seruan Dalam Penulisan Bahasa Melayu Tahun 4 Di  SJK(C) Kwong Hon. K Lumpur: Jurnal Penyelidikan Tindakan IPGKBMM.
Mohd Yasser bin Jamaluddin (2011): Peningkatan Penguasaan dalam Penggunaan Tanda Baca melalui Kaedah Imlak. Kajian  Penyelidikan Tindakan IPGKBMM.
Mook Soon Sang. (2010). Literatur dan Kaedah Penyelidikan. Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
Nik Safiah Karim et al., (1996). Tatabahasa Dewan Edisi Baharu. Cetakan keempat. Kuala Lumpur:  Dewan Bahasa dan Pustaka.
Nora Wahid (2012). Penggunaan Kaedah Huruf Berwarna dalam Meningkatkan Kemahiran Penggunaan Tanda Baca (Huruf Besar) bagi Murid Tahun Tiga.Kuala Lumpur. Kajian Penyelidikan Tindakan. IPGKBMM.
Othman Lebar. (2011). Kajian Tindakan dalam Pendidikan:Teori dan Amalan.      Tanjung Malim: Penerbitan Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Rahimah Sabran, Rahim Syam.(1985). Kaedah Pengajaran Bahasa Malaysia. Petaling Jaya:Fajar Bakti.
Roselan Baki. (2003).  Pengajaran dan Pembelajaran Penulisan Bahasa Melayu.  Shah Alam: Karisma Publications Sdn. Bhd.

Rosinah Edinin. (2012). Penyelidikan Tindakan Kaedah dan Penulisan       Edisi    Kedua, Kuala Lumpur: Feemind Horizons Sdn. Bhd.
Tam Y. K. (2007). Kajian Tindakan Kaedah dan Praktikal, Seremban: Institut       Perguruan Raja Melewar.
Yusop, B. H. M., & Walter Alvin, J. (2010). Disgrafia dan Cara Membantu:          Kajian Kes      ke atas Murid. Program Integrasi Pendidikan Khas. Jurnal   Penyelidikan Tindakan IPG KBL(4): 1-22.











LAMPIRAN

No comments:

Post a Comment