Sunday, 1 May 2016

EDU 3063
1.    KOMPONEN-KOMPONEN DALAM ASPIRASI PENDIDIKAN DAN MURID DI MALAYSIA.
Kurikulum sekolah yang digubal merupakan satu usaha berterusan bagi membangunkan anak-anak secara menyeluruh, merangkumi pelbagai dimensi iaitu intelek, rohani, emosi dan jasmani seperti yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.Program dan inisiatif yang membangunkan komponen bukan akademik dilaksanakan di dalam bilik darjah dan menerusi aktiviti ko-kurikulum. Pelan Pembangunan Pendidikan  ini berhasrat untuk mencapai lima keberhasilan teras pendidikan yang merupakan komponen-komponen aspirasi pendidikan secara keseluruhan iaitu:
i.      Akses
ii.    Kualiti
iii.   Ekuiti
iv.   Perpaduan
v.    Kecekapan
            







             rajah 2 : komponen-komponen aspirasi pendidikan secara keseluruhan

i.        Akses
Setiap kanak-kanak di Malaysia berhak mendapat kesamarataan peluang pendidikan bagi membolehkan mereka mencapai potensi masing-masing. Kementerian perlu memastikan kadar akses sejagat dalam kalangan kanak-kanak daripada  peringkat prasekolah hingga ke peringkat menengah menjelang 2020.

ii.      Kualiti
Semua kanak-kanak akan berpeluang mendapatkan pendidikan cemerlang berdasarkan keunikan sistem pendidikan di Malaysia dan setanding dengan sistem pendidikan antarabangsa. Sistem pendidikan di Malaysia menetapkan aspirasi untuk meletakkan Malaysia dalam kelompok sepertiga teratas dalam pentaksiran antarabangsa mengikut pengukuran antarabangsa dalam tempoh 15 tahun. Pertaksiran tambahan yang menangani dimensi kualiti lain yang relevan dengan konteks Malaysia boleh dimasukkan apabila dimensi itu diterima di peringkat antarabangsa.

iii.     Ekuiti
Sistem pendidikan berprestasi tinggi menyediakan pendidikan berkualiti kepada setiap kanak-kanak tanpa mengira kedudukan geografi, jantina atau latar belakang sosioekonomi.Kementerian berhasrat untuk merapatkan lagi jurang pencapaian atara murid Bandar dan luar Bandar, tahap sosioekonomi dan pencapaian antara jantina sehingga 50% menjelang tahun 2020.

iv.     Perpaduan
Murid yang berumur antara 7 hingga 17 tahun menghabiskan lebih satu perempat daripada masa mereka di sekolah.Oleh itu, sekolah berperanan untuk mengukuhkan lagi perpaduan dalam kalangan murid. Melalui interaksi bersama murid lain daripada pelbagai latar belakang sosioekonomi, agama dan etnik dan belajar untuk memahami, menerima serta menghayati perbezaan, suatu perkongsia pengalaman dan aspirasi dapat dibentuk. Kementerian berhasrat untuk menjanakan suatu sistem pendidikan  yang memberi peluang kepada murid berkongsi pengalaman dan aspirasi demi membentuk dan memperkukuhkan  lagi asas perpaduan rakyat Malaysia.

v.      Kecekapan
Sistem pendidikan Malaysia telah menerima peruntukan yang tinggi, namun peningkatan keberhasilan murid masih tidak setanding dengan sumber yang telah disalurkan ke dalam sistem. Walaupun kerajaan akan terus mengekalkan tahap pelaburan masa kini, kementerian berhasrat untuk memaksimumkan  keberhasilan murid mengikut tahap peruntukan semasa.

                 Secara kesimpulannya, dapat dinyatakan bahawa enrolmen dalam akses merentas semua peringkat pendidikan daripada prasekolah hingga menengah menjelang 2020. Selain itu, negara dalam kelompok sepertiga teratas, 50% pengurangan dalam jurang pencapaian, sistem pendidikan yang menawarkan perkongsian pengalaman dan nilai kepada kanak-kanak dengan menghargai kepelbagaian dan sistem yang yang memaksimumkan keberhasilan murid mengikut peruntukan sedia ada.


2.    ISU , CABARAN DAN LANGKAH MENGATASI ISU

Isu dan cabaran yang yang akan dihadapi seorang guru khususnya dalam melaksanakan komponen-komponen seperi yang dinyatakan adalah daripada segi akses kepada pendidikan. Untuk menghadapi cabaran pendidikan, guru merupakan asset utama yang berperanan dalam menyahut segala cabaran pendidikan akan datang. Jadi, ciri-ciri guru dalam cabaran globalisasi pendidikan perlu dititikberatkan oleh semua guru. Cabaran kepada guru-guru lama (veteran) dalam mengendalikan akses ICT dalam pengurusan dan pentadbiran sekolah selain daripada pengajaran di dalam kelas. Selain itu, kemudahan akses yang kurang baik dan sempurna menjadikan guru akan ketinggalan dalam menerima maklumat dan sebagainya. Kemudahan akses yang kurang memuaskan disesetengah tempat menjadikan satu masalah atau kesukaran dalam menjalankan aktiviti dan sebagainya.
            Pihak kerajaan harus menyediakan pelbagai kursus yang berfokus kepada cara-cara penggunaan teknologi yang berkaitan dengan pengajaran seseorang guru dalam kelas. Setiap guru perlu diwajibkan untuk menghadiri kursus-kursus tersebut supaya mereka dapat memahirkan diri dan menggunakan kemudahan ICT yang sedia ada dalam sekolah untuk mengajar. Kerajaan perlu menyediakan sebuah komputer riba dan LCD untuk para guru memastikan kelancaran kerja seorang guru dan sesi pengajaran dalam kelas. Dengan mendedahkan guru kepada teknologi yang semakin canggih, proses pengajaran akan menjadi lebih mudah dan menarik kepada pelajar. Selain itu, mereka juga dapat melengkapi diri sendiri dengan pelbagai ilmu pengetahuan yang terkini berkaitan dengan opsyen masing-masing dengan melalui internet. Ini secara tidak langsung, dapat membantu para guru dalam meningkatkan kualiti pengajaran mereka dalam kelas. Murid-murid juga dapat didedahkan kepada isu-isu dan maklumat yang terkini melalui pengajaran daripada guru. secara logiknya, krusus-krusus tentang teknologi yang diperkenalkan dalam bidang pendidikan perlu diberikan kepada setiap guru agar pengajaran berkesan dapat dilaksanakan.
                 Selain itu, pihak kementerian harus merangka krusus-krusus untuk guru-guru yang sedang mengajar dengan lebih sistematik. Sebagai contohnya, mengadakan krusus sepenuh masa untuk guru-guru iaitu guru dikehendaki berhenti daripada mengajar apabila menghadiri kelas atau mengadakan krusus semasa cuti sekolah. Dengan ini, para guru dapat menumpuhkan segala perhatian atas pembelajarannya dan memberikan lebih banyak perhatiannya atas keluarganya, terutamanya bagi para guru yang telah berkhawin. Topik-topik dalam kursus harus lebih fokus kepada cara penyelesaian pengajaran atau cara pengajaran. Dengan ini, para guru tidak perlu membazirkan masa dalam topik-topik yang tidak berkenaan dengan pengajaran mereka. Setiap guru hanya perlu menumpuhkan perhatiannya dalam opsyen masing-masing dan topik-topik kursus harus berkaitan dengan opsyen masing-masing. Dengan ini, diharap kualiti guru-guru pada masa kini dapat dipertingkatkan lagi untuk melahirkan pelajar yang lebih bermutu.
                Dalam mengatasi cabaran tentang dasar-dasar yang ditetapkan oleh pihak kementerian, pelbagai buku rujukan yang berkualiti perlu disediakan. hal ini dapat membolehkan guru-guru merujuk kepada buku-buku tersebut jika menghadapi masalah dalam pengajaran. Sebagai contohnya, buku mata pelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu dan Bahasa inggeris perlu disediakan. Walaupun mata pelajaran Sains dan Matematik diajar dalam bahasa Melayu semasa sekolah rendah dan sekolah menengah pelajar perlu menggunakan bahasa Inggeris dalam mata pelajaran tersebut apabila melanjutkan pelajaran ke tahap Universiti. Hal ini kerana Sains dan Matematik akan diberikan kuliah dalam Bahasa Inggeris pada tahap tersebut. Guru-guru yang mengajar kedua-dua mata pelajaran ini juga didedahkan ilmu pengetahuan dengan Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu dalam mata pelajaran Sains dan Matematik semasa zaman Universiti. Ini dapat meringankan beban guru daripada mempelajari semula kosa kata saintifik dan matematik dalam Bahasa Melayu. Pihak kementerian juga perlu menberikan krusus-krusus yang berkaitan dengan penggunaan bahasa Melayu dalam mata pelajaran tersebut agar guru dapat menguasai dan mengajar subjek tersebut dengan baik
                 Selain itu, mengambil kira semua aspek serta aspirasi kementerian untuk menyediakan pendidikan berkualiti setaraf antarabangsa, semua intitusi pendidikan guru perlu proaktif dalam menghasilkan guru-guru yang bukan sahaja mempunyai pengetahuan dan pedagogi tetapi juga mempunyai keghairahan dan kesungguhan yang tinggi dalam memastikan pembelajaran berpusatkan murid sebagai teras pendekatan pendagogi masa kini. Jika sekiranya sebelum ini guru hanya sekadar berdiri dihadapan sahaja mengajar tetapi harus membimbing  dari sisi kerana mereka menerapkan kemahiran berfikir dan memimpin serta menjadikan pembelajaran berpusatkan murid sebagai teras pendekatan pedagogi masa kini.
                 Adakalanya, komponen-komponen ini menuntut untuk para guru menjalankan kerja-kerja pengkeranian. Pada masa sekarang ada kebenarannya berbanding pada tahun 60-90 an. Kini para guru-guru terlalu sibuk dengan kerja-kerja pengurusan fail dan sebagainya dan ia menjadi satu isu yang sering didengari. Jika dahulu, guru dilihat memfokuskan kepada mengajar dan perhatian untuk aktiviti mengajar ditumpukan sepenuhnya.Ini menyumbangkan kepada bebanan guru menjadi lebih bertambah dengan kerja-kerja pengkeranian dan sebagainya. Ini akan menyebabkan perhatian guru kepada muridnya didalam kelas akan menjadi kurang berkesan dan realitinya memang sudah berlaku disekolah.
            Sebagai seorang guru, seseorang itu hendak sentiasa kreatif dalam cara penyampaian. Penyampaian yang digunakan haruslah menarik dan membolehkan pelajar menumpukan perhatian terhadap penyampaian guru dalam jangka masa tertentu. Guru seharusnya diberikan kewangan yang cukup dalam melaksanakan amanah dalam pengajaran kerana wang yang digunakan akan membawa kebaikan kepada pelajar. Alat bantu mengajar yang lengkap akan membantu guru dalam menyampaikan ilmu pengetahuan dan pelajar akan lebih mudah memahami ilmu yang disampaikan oleh guru. Oleh itu, had kewangan untuk guru dalam penggunaan pengajaran dan pembelajaran harus ditingkatkan. Kata orang Cina selalunya, biarpun miskin dari kewangan tetapi tidak boleh miskin dari segi pendidikan. Oleh itu, masalah kewangan tidak seharusnya menjadi halangan bagi para guru dalam pengajaran.
                 Isu lain yang boleh kita nyatakan adalah kualiti guru dan isu ini bukan sahaja diperingkat sekolah tetapidi peringkat nasional. Ianya akan mempengaruhi sistem pendidikan di negara dan pencapaian Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia ( PPPM ). Komitmen yang tinggi adalah perlu dalam merencanakan sesuatu perlaksanaan dalam sistem pendidikan.Memandangkan guru-guru pada abad ke 21 lebih mencabar berbanding beberapa dekad sebelum ini.Selaras dengan aspirasi murid, para guru-guru perlu menerapkan kemahiran berfikir diaras tinggi dan kemahiran memimpin menjadi teras dalam pedagogi.
                 Tambahan pula, pada masa sekarang segala maklumat  dihujung jari sahaja. Isu dan cabaran yang perlu ditempuhi oleh guru adalah kemahiran guru-guru mestilah melangkaui kemahiran murid pada masa sekarang.Pada masa sekarang, daripada pemerhatian peribadi terdapat guru-guru yang kurang peka kepada perkara-perkara sebegini.Ini lebih teruk lagi sekiranya murid-murid melangkaui kemahiran yang guru ada. Guru-guru masih lagi kurang memahirkan diri dalam bidang ICT sedangkan pada masa sekarang kita dapati sistem pendidikan abad ke 21 akan lebih  menggunakan akses teknologi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran serta pengurusan murid.

                 Sejak merdeka aspirasi negara yang utama ialah mewujudkan perpaduan dalam kepelbagaian kaum yang ada. Sesebuah negara yang menghargai kepelbagaian dan mengutamakan keterangkuman sosial yang unik akan mempamerkan perpaduan  yang lebih kuat. Kajian yang dilakukan oleh pakar menunjukkan bahawa perpaduan yang kuat mempunyai kaitan yang rapat dengan rakyat yang sihat, masyarakat yang selamat dan kadar guna tenaga yang tinggi. Murid-murid menghabiskan masa lebih seperempat daripada mereka di sekolah semasa mereka  berusia 7 hingga 17 tahun, maka sekolah merupakan medan yang subur untuk pemupukan semangat perpaduan.
            Cabaran yang dihadapi oleh guru pada zaman kini juga termasuk isu disiplin dan salah laku pelajar. Masalah disiplin di sekolah pada hari ini semakin hari semakin merosot dalam kalangan murid. Disiplin merupakan peraturan atau undang-undang yang bertujuan untuk membentuk para pelajar selari kehendak agama ,norma-norma masyarakat dan undang-undang sesebuah negara. Namun peraturan ini tidak mudah diterima oleh sebahagian pelajar dan pelajar ini dikenali sebgai pelajar yang bermasalah disiplin. Gejala seperti ponteng sekolah, melawan guru, bersikap antisosial, bergaduh,membuli, merokok dan sebagainya wujud di dalam kalangan pelajar. Masalah disiplin pelajar sekolah bukanlah masalah baru dalam era yang sereba moden ini. Namun, isu kemerosotan disiplin di kalangan pelajar sering diperkatakan. Oleh itu, pelbagai langkah perlu dilaksanakan untuk membendung masalah ini. Tanggungjawab untuk membanteras masalah disiplin pelajar sekolah ini terletak di atas bahu guru-guru. Terbuktilah bahawa guru menghadapi cabaran dalam menyelesaikan masalah disiplin dalam kalangan pelajar.
                 Pihak sekolah perlu mewujudkan undang-undang dan peraturan-peraturan yang sistematik di sekolah. Peraturan-peraturan ini hendaklah merangkumi dendaan bagi setiap kes disiplin atau kes jenayah di sekolah. Kes yang serius hendaklah dilaporkan kepada pihak polis. Penguatkuasaan undang-undang ini akan membolehkan berfikir sebelum membuat tindakan yang dianggap sebagai melanggar disiplin. Pihak polis juga boleh mengadakan kempen anti-jenayah , anti-dadah dan kempen lain yang berkaitan untuk mendedahkan pelajar kepada kesan-kesan melanggar disiplin dan melakukan jenayah. Selain itu, pihak polis juga boleh membuat pemeriksaan mengejut di sekolah untuk memastikan pelajar tidak melakukan hal-hal yang melanggar peraturan seperti mengedar dadah, mengambil pil khayal dan sebagainya. Di samping itu, guru kaunseling juga boleh mengambil tindakan dalam memahami sebab-sebab pelajar melanggar disiplin. kaunselor-kaunselor yang berkelayakan dan berpengalaman amat diperlukan dalam sesebuah sekolah untuk membantu pelajar yang bermasalah. Sekiranya masalah seseorang pelajar itu tidak wujud, maka seseorang pelajar itu tidak akan melanggar peraturan.
            Kewujudan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) juga perlu diperkasakan agar dapat mengatasi masalah disiplin di sekolah. Ibu bapa haruslah bekerjasama dengan guru-guru supaya dapat menyelesaikan masalah seseorang pelajar yang mempunyai masalah disiplin. Pertemuan yang lebih kerap antara ibu bapa, penjaga dan guru perlu diadakan khasnya bagi pelajar-pelajar yang bermasalah. Ibu bapa seharusnya menerima teguran daripada guru dengan sikap terbuka dan positif. Jelaslah bahawa pihak sekolah, pihak polis ,pihak kaunselor dan ibu bapa perlulah berkerjasama dengan pihak guru agar guru-guru dapat menangani masalah disiplin di sekolah dengan baik dan meringankan lagi bebanan guru.
                 Isu dan cabaran yang dihadapi adalah kewujudan sekolah jenis kebangsaan dan budaya perkauman yang masih ada dikalangan murid. Kita dapati bahawa kewujudan sekolah jenis kebangsaan cina dan tamil menjadikan jurang perpaduan dikalangan murid. Dalam sekolah harian biasa juga, ada kalanya interaksi antara murid yang berbeza kaum juga berlaku.Oleh itu, sekolah dan guru perlu mewujudkan interaksi dalam kalangan murid-murid agar mereka belajar saling memahami, menerima dan menghargai kepelbagaian.Pihak kerajaan perlu merangka program-program yang boleh mengelakkan jurang antara sekolah kebangsaan dan sekolah jenis kebangsaan.
                 Di samping itu, guru juga menghadapi cabaran dalam usaha untuk memperkembangkan potensi pelajar secara bersepadu bagi mewujudkan insan yang seimbang daripada segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Keempat-empat unsur ini diterapkan melalui proses pembelajaran dan pengajaran semasa di sekolah.Guru adalah tenaga penggerak yang berperanan membangunkan jasmani pelajarnya. Cabaran yang dihadapi oleh guru adalah imu pengetahuan serta kemahiran dalam bidang jasmani tidak mencukupi. Guru yang tidak mempunyai ilmu pengetahuan atau kemahiran yang lengkap dalam bidang jasmani akan lebih sukar membantu pelajar memperkembangkan potensi dalam sukan dan permainan. Guru juga tidak dapat memberikan latihan yang profesional kepada mereka untuk memantapkannya lagi. Oleh itu, guru haruslah memberi perhatian kepada bidang jasmani juga bagi membantu pelajar mencungkil bakat mereka dalam bidang sukan.Seorang guru yang ceria, penyayang dan riang akan menghasilkan pelajar yang ceria, penyayang, riang dan sebaliknya.
            Guru haruslah tidak membawa perasaan negatif dari tugas ke dalam kelas bagi memastikan semua pelajarnya akan terus gembira dan berasa seronok semasa waktu pengajarannya. Ini kerana emosi guru akan mempengaruhi niat dan keinginan belajar pelajar.Guru juga menghadapi cabaran dalam usaha membentuk unsur kerohanian dalam jiwa setiap pelajarnya. Antaranya adalah menanamkan asas keagamaan yang kukuh dalam kalangan anak didik, menanam minat beragama, kasih dan sensitif kepada agama dan membasmi kejahilan beragama berasaskan Pendidikan Islam. Tugas guru bukan sahaja mengajar, tetapi juga mendidik, membentuk sikap, nilai dan akhlak manusia. Guru perlu bertindak sebagai pemberi galakan dan bimbingan kepada pelajarnya untuk mencapai kemajuan. Guru juga harus lebih banyak memberi pendedahan dan penekanan mengenai pelbagai aspek pemikiran agar pelajar-pelajar ini dapat berfikir dengan lebih kreatif dan kritis. Guru terpaksa mengorbankan masa, wang ringgit dan tenaga yang tidak ternilai dalam mengembangkan bakat dan potensi pelajar.

LANGKAH-LANGKAH
            Pihak sekolah harus mengurangkan beban para guru dengan mengalihkan kerja-kerja perkeranian atau jawatan-jawatan dalam sesuatu jawatankuasa daripada guru-guru. Pihak sekolah juga harus mengupah kerani dalam membantu melakukan kerja-kerja perkeranian bukannya memberi tugas ini kepada guru. selain daripada kerani, pihak sekolah juga boleh mengupah penyelia untuk menjaga dan menyelia sesebuah jawatankuasa atau tugasan. Hal ini akan dapat mengurangkan bebanan para guru dan membolehkan mereka menggunakan masa yang lebih banyak untuk menyediakan bahan untuk pengajaran yang berkesan. Para guru haruslah diberikan masa dan ruang yang mencukupi agar dapat menggurangkan tekanan dalam pekerjaan ini. Sekiranya kualiti pengajaran seseorang guru itu dapat ditingkatkan, maka penguasaan seseorang murid dalam sesuatu subjek itu dapat ditingkatkan. Pendek kata, kerja-kerja yang tidak berkaitan dengan pengajaran mesti dikurangkan untuk meningkatkan kualiti pengajaran seseorang guru dan juga menjamin prestasi seseorang murid.
                 Pihak kerajaan harus menyediakan pelbagai kursus yang berfokus kepada cara-cara penggunaan teknologi yang berkaitan dengan pengajaran seseorang guru dalam kelas. Setiap guru perlu diwajibkan untuk menghadiri kursus-kursus tersebut supaya mereka dapat memahirkan diri dan menggunakan kemudahan ICT yang sedia ada dalam sekolah untuk mengajar. Kerajaan perlu menyediakan sebuah komputer riba dan LCD untuk para guru memastikan kelancaran kerja seorang guru dan sesi pengajaran dalam kelas. Dengan mendedahkan guru kepada teknologi yang semakin canggih, proses pengajaran akan menjadi lebih mudah dan menarik kepada pelajar. Selain itu, mereka juga dapat melengkapi diri sendiri dengan pelbagai ilmu pengetahuan yang terkini  berkaitan dengan opsyen masing-masing dengan melalui internet. Ini secara tidak langsung, dapat membantu para guru dalam meningkatkan kualiti pengajaran mereka dalam kelas. Murid-murid juga dapat didedahkan kepada isu-isu dan maklumat yang terkini melalui pengajaran daripada guru. secara logiknya, krusus-krusus tentang teknologi yang diperkenalkan dalam bidang pendidikan perlu diberikan kepada setiap guru agar pengajaran berkesan dapat dilaksanakan.
            Selain itu, pihak kementerian harus merangka krusus-krusus untuk guru-guru yang sedang mengajar dengan lebih sistematik. Sebagai contohnya, mengadakan krusus sepenuh masa untuk guru-guru iaitu guru dikehendaki berhenti daripada mengajar apabila menghadiri kelas atau mengadakan krusus semasa cuti sekolah. Dengan ini, para guru dapat menumpuhkan segala perhatian atas pembelajarannya dan memberikan lebih banyak perhatiannya atas keluarganya, terutamanya bagi para guru yang telah berkhawin. Topik-topik dalam kursus harus lebih fokus kepada cara penyelesaian pengajaran atau cara pengajaran. Dengan ini, para guru tidak perlu membazirkan masa dalam topik-topik yang tidak berkenaan dengan pengajaran mereka. Setiap guru hanya perlu menumpuhkan perhatiannya dalam opsyen masing-masing dan topik-topik kursus harus berkaitan dengan opsyen masing-masing. Dengan ini, diharap kualiti guru-guru pada masa kini dapat dipertingkatkan lagi untuk melahirkan pelajar yang lebih bermutu.
            Dalam mengatasi cabaran tentang dasar-dasar yang ditetapkan oleh pihak kementerian, pelbagai buku rujukan yang berkualiti perlu disediakan. hal ini dapat membolehkan guru-guru merujuk kepada buku-buku tersebut jika menghadapi masalah dalam pengajaran. Sebagai contohnya, buku mata pelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu dan Bahasa inggeris perlu disediakan. Walaupun mata pelajaran Sains dan Matematik diajar dalam bahasa Melayu semasa sekolah rendah dan sekolah menengah pelajar perlu menggunakan bahasa Inggeris dalam mata pelajaran tersebut apabila melanjutkan pelajaran ke tahap Universiti. Hal ini kerana Sains dan Matematik akan diberikan kuliah dalam Bahasa Inggeris pada tahap tersebut. Guru-guru yang mengajar kedua-dua mata pelajaran ini juga didedahkan ilmu pengetahuan dengan Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu dalam mata pelajaran Sains dan Matematik semasa zaman Universiti. Ini dapat meringankan beban guru daripada mempelajari semula kosa kata saintifik dan matematik dalam Bahasa Melayu. Pihak kementerian juga perlu menberikan krusus-krusus yang berkaitan dengan penggunaan bahasa Melayu dalam mata pelajaran tersebut agar guru dapat menguasai dan mengajar subjek tersebut dengan baik.
            Pihak kerajaan perlulah memartabatkan profesion perguruan melalui Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) agar guru-guru pada masa kini dapat menghadapi cabaran-cabaran dalam proses pengajaran. Antara usaha yang telah dilaksanakan ialah menaiktarafkan maktab perguruan kepada Institut Pendidikan Guru (IPG). Institusi ini melahirkan guru yang berkualiti dan guru berijazah melalui Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG),Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP), Program Berkembar Praperkhidmatan (B.Ed TESL) dan Program Bahasa-Bahasa Antarabangsa.
                 Selain itu, Pelan Induk Pembangunan Pendidikan juga menggariskan usaha pemantapan latihan perguruan, memantapkan kerjaya guru, penambahbaikan persekitaran kerja dan kebajikan guru sebgai langkag untuk memperkasakan kerjaya perguruan. Dengan program-program yang disediakan, guru-guru pelatih akan menerima latihan daripada pelbagai segi agar dapat mengharungi cabaran yang bakal dihadapi.  Antara latihan yang diberikan adalah dari aspek pedagogi, kokurikulum, ICT, penyelidikan dan sebagainya untuk memastikan kualiti seorang guru yang cemerlang. Latihan-latihan ini penting untuk menyediakan guru pelatih dalam menghadapi cabaran.
            Sebagai seorang guru, seseorang itu hendak sentiasa kreatif dalam cara penyampaian. Penyampaian yang digunakan haruslah menarik dan membolehkan pelajar menumpukan perhatian terhadap penyampaian guru dalam jangka masa tertentu. Guru seharusnya diberikan kewangan yang cukup dalam melaksanakan amanah dalam pengajaran kerana wang yang digunakan akan membawa kebaikan kepada pelajar. Alat bantu mengajar yang lengkap akan membantu guru dalam menyampaikan ilmu pengetahuan dan pelajar akan lebih mudah memahami ilmu yang disampaikan oleh guru. Oleh itu, had kewangan untuk guru dalam penggunaan pengajaran dan pembelajaran harus ditingkatkan. Kata orang Cina selalunya, biarpun miskin dari kewangan tetapi tidak boleh miskin dari segi pendidikan. Oleh itu, masalah kewangan tidak seharusnya menjadi halangan bagi para guru dalam pengajaran.
            Pihak sekolah perlu mewujudkan undang-undang dan peraturan-peraturan yang sistematik di sekolah. Peraturan-peraturan ini hendaklah merangkumi dendaan bagi setiap kes disiplin atau kes jenayah di sekolah. Kes yang serious hendaklah dilaporkan kepada pihak polis. Penguatkuasaan undang-undang ini akan membolehkan berfikir sebelum membuat tindakan yang dianggap sebagai melanggar disiplin. Pihak polis juga boleh mengadakan kempen anti-jenayah , anti-dadah dan kempen lain yang berkaitan untuk mendedahkan pelajar kepada kesan-kesan melanggar disiplin dan melakukan jenayah.
            Selain itu, pihak polis juga boleh membuat pemeriksaan mengejut di sekolah untuk memastikan pelajar tidak melakukan hal-hal yang melanggar peraturan seperti mengedar dadah, mengambil pil khayal dan sebagainya. Di samping itu, guru kaunseling juga boleh mengambil tindakan dalam memahami sebab-sebab pelajar melanggar disiplin. kaunselor-kaunselor yang berkelayakan dan berpengalaman amat diperlukan dalam sesebuah sekolah untuk membantu pelajar yang bermasalah. Sekiranya masalah seseorang pelajar itu tidak wujud, maka seseorang pelajar itu tidak akan melanggar peraturan.
                 Kewujudan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) juga perlu diperkasakan agar dapat mengatasi masalah disiplin di sekolah. Ibu bapa haruslah bekerjasama dengan guru-guru supaya dapat menyelesaikan masalah seseorang pelajar yang mempunyai masalah disiplin. Pertemuan yang lebih kerap antara ibu bapa, penjaga dan guru perlu diadakan khasnya bagi pelajar-pelajar yang bermasalah. Ibu bapa seharusnya menerima teguran daripada guru dengan sikap terbuka dan positif. Jelaslah bahawa pihak sekolah, pihak polis ,pihak kaunselor dan ibu bapa perlulah berkerjasama dengan pihak guru agar guru-guru dapat menangani masalah disiplin di sekolah dengan baik dan meringankan lagi bebanan guru.
            Di samping itu, seseorang guru itu haruslah bersikap positif dalam menghadapi cabaran-cabaran yang ada pada masa kini. Guru juga perlu menghapuskan sikap negatif dalam melaksanakan tugas-tugas yang diamalkan bagi meningkatkan kualiti kerja. Seseorang guru yang berjaya  menghayati tanggungjawabnya akan dapat menangani cabaran dalam dunia pendidikan pada hari ini. Guru-guru yang mempunyai etika guru yang baik akan sentiasa menjalankan tugasnya dengan baik dan ini merupakan semangat untuk seseorang guru dalam menangani cabaran profesion. Sebagai contohnya, guru perlu bersyukur kepada tuhan dan menghindari larangan tuhan serta sentiasa beriltizam semangat berbakti.
            Guru yang bertanggungjawab ke atas dirinya akan seharusnya memahami kekuatan dan kelemahan diri supaya dapat memanfaatkan kekuatan tersebut dan memperbaiki kelemahan yang ada. Selain itu, guru perlu sentiasa ingat tanggungjawabnya terhadap profesion guru. Oleh itu, guruharuslah mendidik dan mengambil tindakan secara adil terhadap semua pelajar tidak kira bangsa, warna, jantina, bahasa, agama, kepercayaan politik, tempat asal keluarga, intelek dan akademik. Guru perlulah bertindak laku baik agar dapat menjadi contoh yang baik kepada pelajar. Tuntasnya, guru perlulah menghayati etika guru dalam mengatasi cabaran yang dihadapi pada masa kini.








3.    KESIMPULAN

Dalam menzahirkan hasrat kerajaan untuk melahirkan murid yang mempunyai kemahiran yang tinggi dalam kemajuan dan kecemerlangan akademik. Perubahan sistem pendidikan memungkin setiap guru perlu memahami prestasi dan cabaran semasa sistem pendidikan Malaysia dengan memberi tumpuan terhadap akses kepada pendidikan, meningkatan standard (kualiti), merapatkan jurang pencapaian (ekuiti) mengukuhkan perpaduan dikalangan murid serta mengoptimumkan kecekapan sistem.

                 Selain itu, kewujudan visi dan aspirasi yang jelas untuk sistem pendidikan dan setiap murid serta menggariskan program tranformasi sistem pendidikan ini yang merangkumi perubahan penting dalam kementerian dan memenuhi permintaan baru. Oleh itu, pihak guru perlulah mempunyai daya dahan dan kemahiran yang tinggi dalam menghadapi sebarang isu dan cabaran.
    










TUGASAN 2
Sistem pendidikan telah memainkan peranan penting pembangunan negara. Oleh itu, pelbagai perubahan telah dilakukan dalam sistem pendidikan negara sejajar dengan perubahan yang berlaku dalam aspek ekonomi, budaya dan politik. Jesteru itu, pelbagai strategi dirancang dan dilaksanakan khususnya untuk bidang pendidikan dalam usaha membentuk generasi yang serba berpengetahuan, berkebolehan dan mampu menempuh  alaf baru yang serba mencabar. Malah, pendidikan yang berkualiti dan cemerlang adalah wahana untuk melahirkan  warganegara Malaysia yang berketrampilan  dalam pelbagai bidang yang menjadi agenda utama pembangunan negara sejak dahulu lagi.
Sehubungan itu, guru memainkan peranan penting dalam merealisasikan harapan ini dengan pelbagai cabaran.Sejak kebelakangan ini, guru-guru dibebani dengan pelbagai kerja dan urusan berkaitan sistem pendidikan dari segi pentaksiran berasas sekolah, KSSR dan sebagainya.Ini memerlukan kepada kerja-kerja yang mengejar “due date” untuk semakan pihak atasan atau sebagainya. Stress tidak dapat dielakkan kepada semua guru dalam sistem pendidikan yang memerlukan mereka dalam menjalankan tugas.
Menurut Kamus Dewan (2007) mentafsirkan stres sebagai keadaan resah, cemas, tegang dan sebagainya akibat tekanan mental atau fizikal. Dengan kata lain, stres merupakan tindak balas fizikal yang biasa terhadap satu perkara atau peristiwa yang boleh menyebabkan ketidakseimbangan berlaku.
Menurut Atlanta Health Centre ( 1995 ) mendefinikan stress sebagai “wear dan tear” bagi pengalaman badan kita semasa kita menyesuaikan diri dengan persekitaran yang terus berubah. Keadaan sebegini memberi kesan fizikal dan emosi yang dapat mencetuskan rasa negatif dan positif. Menurut Kyriacou dan Sutcliffe ( 1978 ), stress ialah tindak balas ke atas kesan negative seperti marah atau tekanan yang biasanya diikuti dan kesan fisiologi dan perubahan biokimia seperti peningkatan kadar denyutan jantung dan pelepasan hormone ke dalam saluran darah. Manakala, Asmah Bee (2004) menyatakan  stress adalah suatu perasaan yang muncul disebabkan daripada ketidakseimbangan fisiologi yang memberikan  kesan emosi yang tidak menyenangkan dan gangguan kepada komponen negative.
Pada masa sekarang, guru mempunyai tugas-tugas lain yang mencabar selain daripada mengajar. Dengan pertambahan tugas tersebut, ramai guru mengalami stres. Menurut kajian daripada Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP), stres dalam kalangan guru dikenal pasti atas faktor: 
·  Tekanan oleh ibu bapa pelajar.
·  Beban tugas.
·  Prospek kenaikan pangkat.
·  Penilaian untuk kenaikan gaji yang tidak adil.
·  Keinginan untuk mengajar.
·  Infrastruktur dan lokasi sekolah.

            Secara umumnya, tinjauan untuk penulisan akan melihat bagaimana melalui kefahaman guru-guru ini tentang stress. Tinjauan ini melihat kepada punca-punca stress, kesan stress terhadap guru-guru dan cara menangani stress tersebut. Secara khususnya, persoalan tinjauan ini merumuskan kepada beberapa persoalan seperti kecenderungan kepada stress, punca-punca membawa kepada stress dan tindakan yang boleh diambil dalam menangani masalah stress ini. Oleh itu, penulisan ini akan merangkumi punca-punca dan cara menangani stress. Dalam tinjauan yang dilaksanakan,  persoalan diutarakan iaitu:
i.      Apakah tuan / puan cenderung untuk mengalami stress?
ii.    Adakah anda selesa dengan  persekitaran kerjaya anda sekarang?
iii.   Apakah punca-punca membawa kepada berlakunya stress dikalangan guru-guru sekolah?.
iv.   Apakah tindakan yang diambil oleh guru-guru untuk menangani masalah stress?

i.      Apakah tuan / puan cenderung untuk mengalami stress?


Secara umumnya, boleh dikatakan bahawa guru-guru disekolah saya mengalami stress dan yang membezakannya ialah tahap stress iaitu tinggi, sederhana dan rendah.Tinjauan telah dijalankan seramai 10 orang responden yang terdiri daripada 5 responden lelaki dan 5 responden perempuan.Daripada tinjauan ini, kesemua responden mengalami stress atau 100% mempunyai stress tetapi berbeza-beza tahap stress.Ianya dapat ditunjukkan melalui graf dibawah.


Graf 1: Tinjauan Kecenderungan Stress Mengikut Jantina.

                  Berdasarkan graf diatas, bilangan guru yang mengalami tahap stress di tahap rendah mengikut jantina adalah responden daripada kalangan guru lelaki seramai 2 orang. Manakala bagi responden guru perempuan yang mengalami tahap stress pada tahap rendah adalah 1 orang sahaja. Bagi tahap stress sederhana, bilangan responden guru lelaki dan perempuan adalah sama iaitu 3 orang. Responden bagi tahap stress ditahap tinggi hanyalah 1 orang iaitu responden guru perempuan.
ii.           
Adakah anda selesadengan  persekitaran kerjaya anda sekarang?

Graf 2: Tinjauan Tentang Persekitaran Kerjaya

                  Berdasarkan graf di atas,  tinjauan medapati bahawa responden guru lelaki lebih selesa dengan persekitaran kerjaya mereka iaitu 5 orang atau 100 peratus. Ini berbeza dengan responden guru perempuan hanya 1 orang yang selesa dengan persekitaran kerjaya, selebihnya iaitu seramai 4 orang responden guru perempuan tidak selesa dengan persekitaran kerjaya mereka.Melalui soalan yang dikemukakan, sebab responden tidak selesa dengan persekitaran kerjaya mereka pentadbiran yang kurang memuaskan.

               Selain itu, kekurangan infrastruktur yang tidak lengakap dan staff sokongan (kerani) sekolah tidak mesra pelanggan. Ada juga responden menyatakan kurang kerjasama antara rakan sekerja ditempat bertugas apabila mahu menjayakan sesuatu program menyebabkan mereka tidak selesa dengan persekitaran kerjaya.Responden juga menyatakan bahawa terlalu banyak kerja luaran selain daripada mengajar di dalam kelas juga faktor tidak selesa dengan persekitaran kerjaya.
iii.   Apakah punca-punca membawa kepada berlakunya stress dikalangan guru-guru sekolah?.

Melalui tinjauan, beberapa faktor yang dijangkakan  boleh membawa kepada stress di kalangan guru di sekolah saya. Beberapa faktor yang boleh diandaikan dalam kajian atau tinjauan ini adalah termasuk keluarga guru. Ianya termasuklah masalah guru dirumah yang membawa kepada masalah stress dan ianya ditambah pula dengan masalah bebanan tugas disekolah.

                  Selain itu, punca stress yang berlaku disekolah melibatkan guru-guru adalah faktor pentadbiran sekolah khususnya guru besar. Guru besar yang begitu tegas dan tanpa timbang rasa yang adil dan saksama menjadikan guru stress. Sebaliknya, pentadbiran tegas tetapi bertimbang rasa mengurang rasa stress dikalangan guru.

                  Faktor ketiga yang menjadi punca stress adalah jumlah waktu mengajar yang banyak. Ini bermaksud guru-guru mengajar melebihi dengan waktu yang telah ditetapkan seperti masa yang ditetapkan 27 waktu tetapi guru menerima 31 waktu. Ini menyumbangkan kepada punca stress dikalangan guru dengan beban tugas lain seperti pengurusan fail pentaksiran, pengurusan kelas (guru kelas), guru penasihat ko-kurikulum dan sebagainya.

                  Terdapat juga faktor lain yang dinyatakan sebagai punca stress seperti umur guru, status diri ( kahwin, bujang, duda dan janda), keadaan rumah tangga, bilangan pelajar dan arahan kerja tambahan. Bilangan murid yang terlalu ramai di dalam sesuatu kelas juga mempengaruhi stress dikalangan dan ditambah pula dengan arahan kerja tambahan daripada PPD, Jabatan Pendidikan Negeri dan sebagainya.

                  Terdapat juga punca stress melibatkan dasar kerajaan yang sering beruba-ubah menjadikan bebanan tugas guru bertambah. Dasar kementerian pendidikan pada masa kini berdasarkan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia ( 3PM ) yang ingin bertaraf antarabangsa dan teknologi maklumat komunikasi ( ICT ) menjadi tunjang dalam sebarang urusan. Ini menjadikan bebanan tugas yang banyak dan ditambah pula dengan pihak pentadbiran yang tidak memberi panduan yang sewajarnya.Selain itu, ada juga dikalangan guru dalam tinjauan menyatakan punca stress adalah birokrasi pentadbiran dan hubungan antara guru yang agak rengang.

                  Melalui 3PM juga, aspirasi murid mengkehendaki murid dinilai sepanjang masa melalui pentaksiran berasas sekolah dan sebagainya.Ini menjadikan pertambahan kerja seperti kerja-kerja pengkeranian yang terlalu banyak dan waktu mengajar yang banyak menyebabkan guru-guru tidak dapat menumpukan kepada bidang tugas hakiki dan mengundang punca stress.


iv.   Apakah tindakan yang diambil oleh guru-guru untuk menangani masalah stress?

Secara umumnya, masalah telah dapat diambil tindakan dengan baik.Ini berdasarkan tinjauan mendapati hampir 70% menyatakan bahawa mereka menerima hakikat bahawa semua manusia menghadapi masalah.Dengan itu, mereka mengambil langkah dengan mengadakan perbincangan dengan rakan sekerja untuk mendapatkan nasihat mengenai masalah stress yang dihadapi. Selain itu, mengingati pengalaman lepas untuk mendapatkan  sesuatu yang postif menyelesaikan masalah yang dihadapi.

                  Tinjauan juga mendapati bahawa guru-guru mengharapkan agar masalah stress yang dihadapi dapat diselesaikan dengan baik. Ini dengan cara mereka membuat rancangan tindakan untuk menyelesaikan masalah dan mengikutinya. Selain itu, setiasa membina harapan yang positif terhadap masalah yang dihadapi sekaligus ianya dapat diselesaikan.

                  Tindakan lain yang boleh dilakukan dalam menangani masalah stress ialah membuat satu rancangan tindakan untuk menyelesaikan  masalah dan memperingatkan diri bahawa dalam mana-mana masalah ada penyelesaiannya. Ini dengan cara membandingkan masalah diri dengan yang dihadapi oleh rakan-rakan lain yang dikenali untuk menghilangkan  rasa tekanan.

                  Bebanan tugas guru dapat dikurangkan dengan wujudkan jawatan kerani atau pembantu guru dalam sistem-sistem yang mengkehendaki on line dapat membantu tugas guru dan guru dapat menumpukan perhatian dalam kerja hakiki iaitu mengajar.Selain itu, team building bagi mengeratkan persefahaman antara guru dan wujudkan persekitaran yang lebih kondusif bagi guru untuk meningkatkan mutu kerja.

                  Kesimpulannya, stress adalah sebahagian dan sentiasa melingkari kehidupan seharian manusia.Jesteru, setiap daripada kita menghadapi stress cuma yang membezakan adalah pada peringkat manakah stress memberi kesan dalam kehidupan. Dengan ini, guru juga turut menghadapi stress dan adalah penting bagi guru yang menghadapi stress mengetahui cara penyelesaian dan kemahiran mengurus stress. Ini supaya stress yang dihadapi tidak mendatangkan kesan buruk kepada guru sehingga menjejaskan imej mereka serta organisasi pendidikan itu.

                


TUGASAN 3
Dalam pembentukan sahsiah murid yang cemerlang dan mencapai hasrat kerajaan melahirkan modal insan yang cemerlang dan terbilang, pelbagai perancangan telah diatur dalam usaha murni ini. Salah satunya adalah Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Pelan ini telah merangkan 3 gelombang utama dalam perlaksanaannya iaitu Gelombang Pertama ( 2013-2015), Gelombang Kedua ( 2015-2020 ) dan Gelombang Ketiga ( 2020 -2025 ). Dalam usaha, gandingan semua pihak adalah penting iaitu di peringkat Kementerian Pendidikan , Jabatan Pendidikan Negeri, Pejabat Pendidikan Daerah, sekolah dan ibubapa serta murid.

                    Melalui penulisan ini beberapa refleksi atau rumusan yang boleh dinyatakan berdasarkan tugasan-tugasan sebelum ini. Sebagai seorang pendidik yang telah diamanahkan oleh pihak kementerian pendidikan, seharusnya kefahaman dan ilmu perlu dalam perlaksanaan sesuatu pelan pembangunan pendidikan. Kini, guru-guru telah didedahkan dengan teknologi maklumat dan komunikasi ( ICT ) yang menghampat guru-guru tidak kira peringkat perlu mempelajari dan memahaminya. Ini sekiranya ketinggalan menyebabkan sebarang maklumat yang hendak disampaikan tergendala. Kita merujuk kepada guru-guru lama ( veteran ) yang kurang memahami ICT. Ini merupakan isu atau cabaran kepada guru-guru tersebut mahu ataupun tidak mesti mesti mempelajari dan memahaminya.

                        Selain itu, kualiti guru memainkan peranan penting dalam memastikan sistem pendidikan yang terbaik dikalangan murid-murid. Kajian antarabangsa menunjukkan bahawa kualiti guru merupakan faktor berasaskan sekolah yang paling singnifikan dalam menentukan keberhasilan murid.  sistem tidak boleh melangkaui kualiti guru. Isu yang menjadikan ianya sebagai satu cabaran kepada kementerian adalah walaupun  terdapat guru yang cemerlang dalam sistem pendidikan Malaysia kajian tahun 2011 mendapati bahawa hanya 50% pengajaran disampaikan secara berkesan.

                        Sementara itu,  statistik juga mendapati bahawa cabaran besar  yang dihadapi adalah lebih kurang 60% guru pada hari ini akan terus mengajar 20 tahun lagi.Kementerian perlu menjalankan aktiviti atau sistem pendidikan yang membudayakan bimbingan rakan sejawat untuk meningkatkan kecemerlangan professional iaitu melalui pementoran dan perkongsian amalan terbaik.

                        Selain itu, melalui penulisan ini saya mendapati bahawa tinjauan yang dijalankan disekolah mendapati bahawa stress ini menjadi perkara penting untuk diatasi atau ditangani. Stress boleh memberikan kesan buruk kepada pihak guru itu sendiri dan organisasi amnya. Faktor penyumbang utama kepada stress adalah faktor diri sendiri seperti faktor keluarga atau ibu tunggal. Selain itu, faktor pentadbiran sekolah juga punca stress berlaku disekolah. Ianya memerlukan kepada pengurusan kemahiran mengurus stress dengan baik dan berkesan. Ini sekali gus memberikan keselesaan dan semangat kepada guru dalam menjalankan tugas dan seronok dengan kerjaya yang diperolehi. Kaedah yang sesuai ialah dengan kaedah psikologi dalam menangani masalah stress ini.

                        Tinjauan saya juga mendapati bahawa guru-guru mengharapkan agar masalah stress yang dihadapi dapat diselesaikan dengan baik. Ini dengan cara mereka membuat rancangan tindakan untuk menyelesaikan masalah dan mengikutinya.

                        Melalui tugasan ini, kefahaman tentang Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia ( 3PM ) lebih meluas dan medalam dalam diri saya. Pengetahuan tentang aspirasi kementerian dalam memartabatkan sistem pendidikan setaraf dengan sistem pendidikan antarabangsa melalui transformasi pendidikan. Saya sebagai seorang pendidik atau guru perlu memahami konsep akses, ekuiti, kuanti dan perpaduan dikalangan murid.

                        Selain itu, 11 anjakan dalam 3PM ini memberikan panduan kepada saya dalam memastikan sistem pendidikan dapat disampaikan kepada semua pihak. Ini meliputi kerjasama antara murid, guru, ibubapa dan masyarakat sekeliling. Kewujudan Sarana Ibubapa memberi peluang kepada ibubapa menyumbang tenaga dan buah fikiran untuk pembangunan sekolah dan kecemerlangan murid.

Sekian terima kasih.


No comments:

Post a Comment