EDU 3063
1.
KOMPONEN-KOMPONEN DALAM ASPIRASI PENDIDIKAN DAN MURID DI
MALAYSIA.
Kurikulum sekolah yang digubal merupakan satu
usaha berterusan bagi membangunkan anak-anak secara menyeluruh, merangkumi
pelbagai dimensi iaitu intelek, rohani, emosi dan jasmani seperti yang
terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.Program dan inisiatif yang
membangunkan komponen bukan akademik dilaksanakan di dalam bilik darjah dan
menerusi aktiviti ko-kurikulum. Pelan Pembangunan Pendidikan ini berhasrat untuk mencapai lima
keberhasilan teras pendidikan yang merupakan komponen-komponen aspirasi pendidikan
secara keseluruhan iaitu:
i. Akses
ii. Kualiti
iii. Ekuiti
iv. Perpaduan
v. Kecekapan
rajah 2 : komponen-komponen aspirasi
pendidikan secara keseluruhan
i.
Akses
Setiap
kanak-kanak di Malaysia berhak mendapat kesamarataan peluang pendidikan bagi
membolehkan mereka mencapai potensi masing-masing. Kementerian perlu memastikan
kadar akses sejagat dalam kalangan kanak-kanak daripada peringkat prasekolah hingga ke peringkat
menengah menjelang 2020.
ii.
Kualiti
Semua
kanak-kanak akan berpeluang mendapatkan pendidikan cemerlang berdasarkan
keunikan sistem pendidikan di Malaysia dan setanding dengan sistem pendidikan
antarabangsa. Sistem pendidikan di Malaysia menetapkan aspirasi untuk
meletakkan Malaysia dalam kelompok sepertiga teratas dalam pentaksiran
antarabangsa mengikut pengukuran antarabangsa dalam tempoh 15 tahun.
Pertaksiran tambahan yang menangani dimensi kualiti lain yang relevan dengan
konteks Malaysia boleh dimasukkan apabila dimensi itu diterima di peringkat
antarabangsa.
iii.
Ekuiti
Sistem
pendidikan berprestasi tinggi menyediakan pendidikan berkualiti kepada setiap
kanak-kanak tanpa mengira kedudukan geografi, jantina atau latar belakang
sosioekonomi.Kementerian berhasrat untuk merapatkan lagi jurang pencapaian
atara murid Bandar dan luar Bandar, tahap sosioekonomi dan pencapaian antara
jantina sehingga 50% menjelang tahun 2020.
iv.
Perpaduan
Murid
yang berumur antara 7 hingga 17 tahun menghabiskan lebih satu perempat daripada
masa mereka di sekolah.Oleh itu, sekolah berperanan untuk mengukuhkan lagi
perpaduan dalam kalangan murid. Melalui interaksi bersama murid lain daripada
pelbagai latar belakang sosioekonomi, agama dan etnik dan belajar untuk
memahami, menerima serta menghayati perbezaan, suatu perkongsia pengalaman dan
aspirasi dapat dibentuk. Kementerian berhasrat untuk menjanakan suatu sistem
pendidikan yang memberi peluang kepada
murid berkongsi pengalaman dan aspirasi demi membentuk dan memperkukuhkan lagi asas perpaduan rakyat Malaysia.
v.
Kecekapan
Sistem
pendidikan Malaysia telah menerima peruntukan yang tinggi, namun peningkatan
keberhasilan murid masih tidak setanding dengan sumber yang telah disalurkan ke
dalam sistem. Walaupun kerajaan akan terus mengekalkan tahap pelaburan masa
kini, kementerian berhasrat untuk memaksimumkan
keberhasilan murid mengikut tahap peruntukan semasa.
Secara
kesimpulannya, dapat dinyatakan bahawa enrolmen dalam akses merentas semua
peringkat pendidikan daripada prasekolah hingga menengah menjelang 2020. Selain
itu, negara dalam kelompok sepertiga teratas, 50% pengurangan dalam jurang
pencapaian, sistem pendidikan yang menawarkan perkongsian pengalaman dan nilai
kepada kanak-kanak dengan menghargai kepelbagaian dan sistem yang yang
memaksimumkan keberhasilan murid mengikut peruntukan sedia ada.
2.
ISU , CABARAN DAN LANGKAH MENGATASI ISU
Isu dan cabaran yang
yang akan dihadapi seorang guru khususnya dalam melaksanakan komponen-komponen
seperi yang dinyatakan adalah daripada segi akses kepada pendidikan. Untuk
menghadapi cabaran pendidikan, guru merupakan asset utama yang berperanan dalam
menyahut segala cabaran pendidikan akan datang. Jadi, ciri-ciri guru dalam
cabaran globalisasi pendidikan perlu dititikberatkan oleh semua guru. Cabaran
kepada guru-guru lama (veteran) dalam mengendalikan akses ICT dalam pengurusan
dan pentadbiran sekolah selain daripada pengajaran di dalam kelas. Selain itu,
kemudahan akses yang kurang baik dan sempurna menjadikan guru akan ketinggalan
dalam menerima maklumat dan sebagainya. Kemudahan akses yang kurang
memuaskan disesetengah tempat menjadikan satu masalah atau kesukaran dalam
menjalankan aktiviti dan sebagainya.
Pihak
kerajaan harus menyediakan pelbagai kursus yang berfokus kepada cara-cara penggunaan
teknologi yang berkaitan dengan pengajaran seseorang guru dalam kelas. Setiap
guru perlu diwajibkan untuk menghadiri kursus-kursus tersebut supaya mereka
dapat memahirkan diri dan menggunakan kemudahan ICT yang sedia ada dalam
sekolah untuk mengajar. Kerajaan perlu menyediakan sebuah komputer riba dan LCD
untuk para guru memastikan kelancaran kerja seorang guru dan sesi pengajaran
dalam kelas. Dengan mendedahkan guru kepada teknologi yang semakin canggih,
proses pengajaran akan menjadi lebih mudah dan menarik kepada pelajar. Selain
itu, mereka juga dapat melengkapi diri sendiri dengan pelbagai ilmu pengetahuan
yang terkini berkaitan dengan opsyen masing-masing dengan melalui internet. Ini
secara tidak langsung, dapat membantu para guru dalam meningkatkan kualiti
pengajaran mereka dalam kelas. Murid-murid juga dapat didedahkan kepada isu-isu
dan maklumat yang terkini melalui pengajaran daripada guru. secara logiknya,
krusus-krusus tentang teknologi yang diperkenalkan dalam bidang pendidikan
perlu diberikan kepada setiap guru agar pengajaran berkesan dapat dilaksanakan.
Selain itu, pihak
kementerian harus merangka krusus-krusus untuk guru-guru yang sedang mengajar
dengan lebih sistematik. Sebagai contohnya, mengadakan krusus sepenuh masa
untuk guru-guru iaitu guru dikehendaki berhenti daripada mengajar apabila
menghadiri kelas atau mengadakan krusus semasa cuti sekolah. Dengan ini, para
guru dapat menumpuhkan segala perhatian atas pembelajarannya dan memberikan
lebih banyak perhatiannya atas keluarganya, terutamanya bagi para guru yang
telah berkhawin. Topik-topik dalam kursus harus lebih fokus kepada cara
penyelesaian pengajaran atau cara pengajaran. Dengan ini, para guru tidak perlu
membazirkan masa dalam topik-topik yang tidak berkenaan dengan pengajaran
mereka. Setiap guru hanya perlu menumpuhkan perhatiannya dalam opsyen
masing-masing dan topik-topik kursus harus berkaitan dengan opsyen
masing-masing. Dengan ini, diharap kualiti guru-guru pada masa kini dapat
dipertingkatkan lagi untuk melahirkan pelajar yang lebih bermutu.
Dalam
mengatasi cabaran tentang dasar-dasar yang ditetapkan oleh pihak kementerian,
pelbagai buku rujukan yang berkualiti perlu disediakan. hal ini dapat
membolehkan guru-guru merujuk kepada buku-buku tersebut jika menghadapi masalah
dalam pengajaran. Sebagai contohnya, buku mata pelajaran Sains dan Matematik
dalam bahasa Melayu dan Bahasa inggeris perlu disediakan. Walaupun mata
pelajaran Sains dan Matematik diajar dalam bahasa Melayu semasa sekolah rendah
dan sekolah menengah pelajar perlu menggunakan bahasa Inggeris dalam mata
pelajaran tersebut apabila melanjutkan pelajaran ke tahap Universiti. Hal ini
kerana Sains dan Matematik akan diberikan kuliah dalam Bahasa Inggeris pada
tahap tersebut. Guru-guru yang mengajar kedua-dua mata pelajaran ini juga
didedahkan ilmu pengetahuan dengan Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu dalam mata
pelajaran Sains dan Matematik semasa zaman Universiti. Ini dapat meringankan
beban guru daripada mempelajari semula kosa kata saintifik dan matematik dalam
Bahasa Melayu. Pihak kementerian juga perlu menberikan krusus-krusus yang
berkaitan dengan penggunaan bahasa Melayu dalam mata pelajaran tersebut agar
guru dapat menguasai dan mengajar subjek tersebut dengan baik
Selain itu, mengambil kira semua
aspek serta aspirasi kementerian untuk menyediakan pendidikan berkualiti
setaraf antarabangsa, semua intitusi pendidikan guru perlu proaktif dalam
menghasilkan guru-guru yang bukan sahaja mempunyai pengetahuan dan pedagogi
tetapi juga mempunyai keghairahan dan kesungguhan yang tinggi dalam memastikan
pembelajaran berpusatkan murid sebagai teras pendekatan pendagogi masa kini.
Jika sekiranya sebelum ini guru hanya sekadar berdiri dihadapan sahaja mengajar
tetapi harus membimbing dari sisi kerana
mereka menerapkan kemahiran berfikir dan memimpin serta menjadikan pembelajaran
berpusatkan murid sebagai teras pendekatan pedagogi masa kini.
Adakalanya,
komponen-komponen ini menuntut untuk para guru menjalankan kerja-kerja
pengkeranian. Pada masa sekarang ada kebenarannya berbanding pada tahun 60-90
an. Kini para guru-guru terlalu sibuk dengan kerja-kerja pengurusan fail dan
sebagainya dan ia menjadi satu isu yang sering didengari. Jika dahulu, guru
dilihat memfokuskan kepada mengajar dan perhatian untuk aktiviti mengajar
ditumpukan sepenuhnya.Ini menyumbangkan kepada bebanan guru menjadi lebih
bertambah dengan kerja-kerja pengkeranian dan sebagainya. Ini akan menyebabkan
perhatian guru kepada muridnya didalam kelas akan menjadi kurang berkesan dan
realitinya memang sudah berlaku disekolah.
Sebagai
seorang guru, seseorang itu hendak sentiasa kreatif dalam cara penyampaian.
Penyampaian yang digunakan haruslah menarik dan membolehkan pelajar menumpukan
perhatian terhadap penyampaian guru dalam jangka masa tertentu. Guru seharusnya
diberikan kewangan yang cukup dalam melaksanakan amanah dalam pengajaran kerana
wang yang digunakan akan membawa kebaikan kepada pelajar. Alat bantu mengajar
yang lengkap akan membantu guru dalam menyampaikan ilmu pengetahuan dan pelajar
akan lebih mudah memahami ilmu yang disampaikan oleh guru. Oleh itu, had
kewangan untuk guru dalam penggunaan pengajaran dan pembelajaran harus
ditingkatkan. Kata orang Cina selalunya, biarpun miskin dari kewangan tetapi
tidak boleh miskin dari segi pendidikan. Oleh itu, masalah kewangan tidak
seharusnya menjadi halangan bagi para guru dalam pengajaran.
Isu lain yang
boleh kita nyatakan adalah kualiti guru dan isu ini bukan sahaja diperingkat
sekolah tetapidi peringkat nasional. Ianya akan mempengaruhi sistem pendidikan
di negara dan pencapaian Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia ( PPPM ).
Komitmen yang tinggi adalah perlu dalam merencanakan sesuatu perlaksanaan dalam
sistem pendidikan.Memandangkan guru-guru pada abad ke 21 lebih mencabar
berbanding beberapa dekad sebelum ini.Selaras dengan aspirasi murid, para
guru-guru perlu menerapkan kemahiran berfikir diaras tinggi dan kemahiran
memimpin menjadi teras dalam pedagogi.
Tambahan
pula, pada masa sekarang segala maklumat
dihujung jari sahaja. Isu dan cabaran yang perlu ditempuhi oleh guru
adalah kemahiran guru-guru mestilah melangkaui kemahiran murid pada masa
sekarang.Pada masa sekarang, daripada pemerhatian peribadi terdapat guru-guru
yang kurang peka kepada perkara-perkara sebegini.Ini lebih teruk lagi sekiranya
murid-murid melangkaui kemahiran yang guru ada. Guru-guru masih lagi kurang
memahirkan diri dalam bidang ICT sedangkan pada masa sekarang kita dapati
sistem pendidikan abad ke 21 akan lebih
menggunakan akses teknologi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran
serta pengurusan murid.
Sejak merdeka aspirasi negara yang
utama ialah mewujudkan perpaduan dalam kepelbagaian kaum yang ada. Sesebuah
negara yang menghargai kepelbagaian dan mengutamakan keterangkuman sosial yang
unik akan mempamerkan perpaduan yang
lebih kuat. Kajian yang dilakukan oleh pakar menunjukkan bahawa perpaduan yang
kuat mempunyai kaitan yang rapat dengan rakyat yang sihat, masyarakat yang
selamat dan kadar guna tenaga yang tinggi. Murid-murid menghabiskan masa lebih
seperempat daripada mereka di sekolah semasa mereka berusia 7 hingga 17 tahun, maka sekolah
merupakan medan yang subur untuk pemupukan semangat perpaduan.
Cabaran
yang dihadapi oleh guru pada zaman kini juga termasuk isu disiplin dan salah laku pelajar. Masalah disiplin di sekolah
pada hari ini semakin hari semakin merosot dalam kalangan murid. Disiplin
merupakan peraturan atau undang-undang yang bertujuan untuk membentuk para
pelajar selari kehendak agama ,norma-norma masyarakat dan undang-undang
sesebuah negara. Namun peraturan ini tidak mudah diterima oleh sebahagian
pelajar dan pelajar ini dikenali sebgai pelajar yang bermasalah disiplin.
Gejala seperti ponteng sekolah, melawan guru, bersikap antisosial,
bergaduh,membuli, merokok dan sebagainya wujud di dalam kalangan pelajar.
Masalah disiplin pelajar sekolah bukanlah masalah baru dalam era yang sereba
moden ini. Namun, isu kemerosotan disiplin di kalangan pelajar sering
diperkatakan. Oleh itu, pelbagai langkah perlu dilaksanakan untuk membendung
masalah ini. Tanggungjawab untuk membanteras masalah disiplin pelajar sekolah
ini terletak di atas bahu guru-guru. Terbuktilah bahawa guru menghadapi cabaran
dalam menyelesaikan masalah disiplin dalam kalangan pelajar.
Pihak sekolah perlu
mewujudkan undang-undang dan peraturan-peraturan yang sistematik di sekolah.
Peraturan-peraturan ini hendaklah merangkumi dendaan bagi setiap kes disiplin
atau kes jenayah di sekolah. Kes yang serius hendaklah dilaporkan kepada pihak
polis. Penguatkuasaan undang-undang ini akan membolehkan berfikir sebelum
membuat tindakan yang dianggap sebagai melanggar disiplin. Pihak polis juga
boleh mengadakan kempen anti-jenayah , anti-dadah dan kempen lain yang
berkaitan untuk mendedahkan pelajar kepada kesan-kesan melanggar disiplin dan
melakukan jenayah. Selain itu, pihak polis juga boleh membuat pemeriksaan
mengejut di sekolah untuk memastikan pelajar tidak melakukan hal-hal yang melanggar
peraturan seperti mengedar dadah, mengambil pil khayal dan sebagainya. Di
samping itu, guru kaunseling juga boleh mengambil tindakan dalam memahami
sebab-sebab pelajar melanggar disiplin. kaunselor-kaunselor yang berkelayakan
dan berpengalaman amat diperlukan dalam sesebuah sekolah untuk membantu pelajar
yang bermasalah. Sekiranya masalah seseorang pelajar itu tidak wujud, maka
seseorang pelajar itu tidak akan melanggar peraturan.
Kewujudan
Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) juga perlu diperkasakan agar dapat mengatasi
masalah disiplin di sekolah. Ibu bapa haruslah bekerjasama dengan guru-guru
supaya dapat menyelesaikan masalah seseorang pelajar yang mempunyai masalah
disiplin. Pertemuan yang lebih kerap antara ibu bapa, penjaga dan guru perlu
diadakan khasnya bagi pelajar-pelajar yang bermasalah. Ibu bapa seharusnya
menerima teguran daripada guru dengan sikap terbuka dan positif. Jelaslah
bahawa pihak sekolah, pihak polis ,pihak kaunselor dan ibu bapa perlulah
berkerjasama dengan pihak guru agar guru-guru dapat menangani masalah disiplin
di sekolah dengan baik dan meringankan lagi bebanan guru.
Isu dan cabaran yang
dihadapi adalah kewujudan sekolah jenis kebangsaan dan budaya perkauman yang
masih ada dikalangan murid. Kita dapati bahawa kewujudan sekolah jenis
kebangsaan cina dan tamil menjadikan jurang perpaduan dikalangan murid. Dalam
sekolah harian biasa juga, ada kalanya interaksi antara murid yang berbeza kaum
juga berlaku.Oleh itu, sekolah dan guru perlu mewujudkan interaksi dalam kalangan
murid-murid agar mereka belajar saling memahami, menerima dan menghargai
kepelbagaian.Pihak kerajaan perlu merangka program-program yang boleh
mengelakkan jurang antara sekolah kebangsaan dan sekolah jenis kebangsaan.
Di samping itu, guru
juga menghadapi cabaran dalam usaha untuk memperkembangkan potensi pelajar
secara bersepadu bagi mewujudkan insan yang seimbang daripada
segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Keempat-empat unsur ini
diterapkan melalui proses pembelajaran dan pengajaran semasa di sekolah.Guru
adalah tenaga penggerak yang berperanan membangunkan jasmani pelajarnya.
Cabaran yang dihadapi oleh guru adalah imu pengetahuan serta kemahiran dalam
bidang jasmani tidak mencukupi. Guru yang tidak mempunyai ilmu pengetahuan atau
kemahiran yang lengkap dalam bidang jasmani akan lebih sukar membantu pelajar
memperkembangkan potensi dalam sukan dan permainan. Guru juga tidak dapat
memberikan latihan yang profesional kepada mereka untuk memantapkannya lagi.
Oleh itu, guru haruslah memberi perhatian kepada bidang jasmani juga bagi
membantu pelajar mencungkil bakat mereka dalam bidang sukan.Seorang guru yang
ceria, penyayang dan riang akan menghasilkan pelajar yang ceria,
penyayang, riang dan sebaliknya.
Guru
haruslah tidak membawa perasaan negatif dari tugas ke dalam kelas bagi
memastikan semua pelajarnya akan terus gembira dan berasa seronok semasa waktu
pengajarannya. Ini kerana emosi guru akan mempengaruhi niat dan keinginan
belajar pelajar.Guru juga menghadapi cabaran dalam usaha membentuk
unsur kerohanian dalam jiwa setiap pelajarnya. Antaranya adalah
menanamkan asas keagamaan yang kukuh dalam kalangan anak didik, menanam
minat beragama, kasih dan sensitif kepada agama dan membasmi kejahilan beragama
berasaskan Pendidikan Islam. Tugas guru bukan sahaja mengajar, tetapi juga
mendidik, membentuk sikap, nilai dan akhlak manusia. Guru perlu bertindak
sebagai pemberi galakan dan bimbingan kepada pelajarnya untuk
mencapai kemajuan. Guru juga harus lebih banyak memberi pendedahan dan
penekanan mengenai pelbagai aspek pemikiran agar pelajar-pelajar ini dapat
berfikir dengan lebih kreatif dan kritis. Guru terpaksa mengorbankan masa,
wang ringgit dan tenaga yang tidak ternilai dalam mengembangkan bakat dan
potensi pelajar.
LANGKAH-LANGKAH
Pihak
sekolah harus mengurangkan beban para guru dengan mengalihkan kerja-kerja
perkeranian atau jawatan-jawatan dalam sesuatu jawatankuasa daripada guru-guru.
Pihak sekolah juga harus mengupah kerani dalam membantu melakukan kerja-kerja
perkeranian bukannya memberi tugas ini kepada guru. selain daripada kerani,
pihak sekolah juga boleh mengupah penyelia untuk menjaga dan menyelia sesebuah
jawatankuasa atau tugasan. Hal ini akan dapat mengurangkan bebanan para guru
dan membolehkan mereka menggunakan masa yang lebih banyak untuk menyediakan
bahan untuk pengajaran yang berkesan. Para guru haruslah diberikan masa dan
ruang yang mencukupi agar dapat menggurangkan tekanan dalam pekerjaan ini.
Sekiranya kualiti pengajaran seseorang guru itu dapat ditingkatkan, maka penguasaan
seseorang murid dalam sesuatu subjek itu dapat ditingkatkan. Pendek kata,
kerja-kerja yang tidak berkaitan dengan pengajaran mesti dikurangkan untuk
meningkatkan kualiti pengajaran seseorang guru dan juga menjamin prestasi
seseorang murid.
Pihak kerajaan harus
menyediakan pelbagai kursus yang berfokus kepada cara-cara penggunaan teknologi
yang berkaitan dengan pengajaran seseorang guru dalam kelas. Setiap guru perlu
diwajibkan untuk menghadiri kursus-kursus tersebut supaya mereka dapat memahirkan
diri dan menggunakan kemudahan ICT yang sedia ada dalam sekolah untuk mengajar.
Kerajaan perlu menyediakan sebuah komputer riba dan LCD untuk para guru
memastikan kelancaran kerja seorang guru dan sesi pengajaran dalam kelas.
Dengan mendedahkan guru kepada teknologi yang semakin canggih, proses
pengajaran akan menjadi lebih mudah dan menarik kepada pelajar. Selain itu,
mereka juga dapat melengkapi diri sendiri dengan pelbagai ilmu pengetahuan yang
terkini berkaitan dengan opsyen
masing-masing dengan melalui internet. Ini secara tidak langsung, dapat
membantu para guru dalam meningkatkan kualiti pengajaran mereka dalam kelas.
Murid-murid juga dapat didedahkan kepada isu-isu dan maklumat yang terkini
melalui pengajaran daripada guru. secara logiknya, krusus-krusus tentang
teknologi yang diperkenalkan dalam bidang pendidikan perlu diberikan kepada
setiap guru agar pengajaran berkesan dapat dilaksanakan.
Selain
itu, pihak kementerian harus merangka krusus-krusus untuk guru-guru yang sedang
mengajar dengan lebih sistematik. Sebagai contohnya, mengadakan krusus sepenuh
masa untuk guru-guru iaitu guru dikehendaki berhenti daripada mengajar apabila
menghadiri kelas atau mengadakan krusus semasa cuti sekolah. Dengan ini, para
guru dapat menumpuhkan segala perhatian atas pembelajarannya dan memberikan
lebih banyak perhatiannya atas keluarganya, terutamanya bagi para guru yang
telah berkhawin. Topik-topik dalam kursus harus lebih fokus kepada cara
penyelesaian pengajaran atau cara pengajaran. Dengan ini, para guru tidak perlu
membazirkan masa dalam topik-topik yang tidak berkenaan dengan pengajaran
mereka. Setiap guru hanya perlu menumpuhkan perhatiannya dalam opsyen
masing-masing dan topik-topik kursus harus berkaitan dengan opsyen
masing-masing. Dengan ini, diharap kualiti guru-guru pada masa kini dapat
dipertingkatkan lagi untuk melahirkan pelajar yang lebih bermutu.
Dalam
mengatasi cabaran tentang dasar-dasar yang ditetapkan oleh pihak kementerian,
pelbagai buku rujukan yang berkualiti perlu disediakan. hal ini dapat
membolehkan guru-guru merujuk kepada buku-buku tersebut jika menghadapi masalah
dalam pengajaran. Sebagai contohnya, buku mata pelajaran Sains dan Matematik
dalam bahasa Melayu dan Bahasa inggeris perlu disediakan. Walaupun mata
pelajaran Sains dan Matematik diajar dalam bahasa Melayu semasa sekolah rendah
dan sekolah menengah pelajar perlu menggunakan bahasa Inggeris dalam mata
pelajaran tersebut apabila melanjutkan pelajaran ke tahap Universiti. Hal ini
kerana Sains dan Matematik akan diberikan kuliah dalam Bahasa Inggeris pada
tahap tersebut. Guru-guru yang mengajar kedua-dua mata pelajaran ini juga
didedahkan ilmu pengetahuan dengan Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu dalam mata
pelajaran Sains dan Matematik semasa zaman Universiti. Ini dapat meringankan
beban guru daripada mempelajari semula kosa kata saintifik dan matematik dalam
Bahasa Melayu. Pihak kementerian juga perlu menberikan krusus-krusus yang
berkaitan dengan penggunaan bahasa Melayu dalam mata pelajaran tersebut agar
guru dapat menguasai dan mengajar subjek tersebut dengan baik.
Pihak
kerajaan perlulah memartabatkan profesion perguruan melalui Pelan Induk
Pembangunan Pendidikan (PIPP) agar guru-guru pada masa kini dapat menghadapi
cabaran-cabaran dalam proses pengajaran. Antara usaha yang telah dilaksanakan
ialah menaiktarafkan maktab perguruan kepada Institut Pendidikan Guru (IPG).
Institusi ini melahirkan guru yang berkualiti dan guru berijazah melalui
Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG),Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan
(PISMP), Program Berkembar Praperkhidmatan (B.Ed TESL) dan Program
Bahasa-Bahasa Antarabangsa.
Selain itu, Pelan Induk
Pembangunan Pendidikan juga menggariskan usaha pemantapan latihan perguruan,
memantapkan kerjaya guru, penambahbaikan persekitaran kerja dan kebajikan guru
sebgai langkag untuk memperkasakan kerjaya perguruan. Dengan program-program
yang disediakan, guru-guru pelatih akan menerima latihan daripada pelbagai segi
agar dapat mengharungi cabaran yang bakal dihadapi. Antara latihan yang diberikan adalah dari
aspek pedagogi, kokurikulum, ICT, penyelidikan dan sebagainya untuk memastikan
kualiti seorang guru yang cemerlang. Latihan-latihan ini penting untuk
menyediakan guru pelatih dalam menghadapi cabaran.
Sebagai
seorang guru, seseorang itu hendak sentiasa kreatif dalam cara penyampaian.
Penyampaian yang digunakan haruslah menarik dan membolehkan pelajar menumpukan
perhatian terhadap penyampaian guru dalam jangka masa tertentu. Guru seharusnya
diberikan kewangan yang cukup dalam melaksanakan amanah dalam pengajaran kerana
wang yang digunakan akan membawa kebaikan kepada pelajar. Alat bantu mengajar
yang lengkap akan membantu guru dalam menyampaikan ilmu pengetahuan dan pelajar
akan lebih mudah memahami ilmu yang disampaikan oleh guru. Oleh itu, had
kewangan untuk guru dalam penggunaan pengajaran dan pembelajaran harus
ditingkatkan. Kata orang Cina selalunya, biarpun miskin dari kewangan tetapi
tidak boleh miskin dari segi pendidikan. Oleh itu, masalah kewangan tidak
seharusnya menjadi halangan bagi para guru dalam pengajaran.
Pihak
sekolah perlu mewujudkan undang-undang dan peraturan-peraturan yang sistematik
di sekolah. Peraturan-peraturan ini hendaklah merangkumi dendaan bagi setiap
kes disiplin atau kes jenayah di sekolah. Kes yang serious hendaklah dilaporkan
kepada pihak polis. Penguatkuasaan undang-undang ini akan membolehkan berfikir
sebelum membuat tindakan yang dianggap sebagai melanggar disiplin. Pihak polis
juga boleh mengadakan kempen anti-jenayah , anti-dadah dan kempen lain yang
berkaitan untuk mendedahkan pelajar kepada kesan-kesan melanggar disiplin dan
melakukan jenayah.
Selain
itu, pihak polis juga boleh membuat pemeriksaan mengejut di sekolah untuk
memastikan pelajar tidak melakukan hal-hal yang melanggar peraturan seperti
mengedar dadah, mengambil pil khayal dan sebagainya. Di samping itu, guru
kaunseling juga boleh mengambil tindakan dalam memahami sebab-sebab pelajar
melanggar disiplin. kaunselor-kaunselor yang berkelayakan dan berpengalaman
amat diperlukan dalam sesebuah sekolah untuk membantu pelajar yang bermasalah.
Sekiranya masalah seseorang pelajar itu tidak wujud, maka seseorang pelajar itu
tidak akan melanggar peraturan.
Kewujudan Persatuan Ibu
Bapa dan Guru (PIBG) juga perlu diperkasakan agar dapat mengatasi masalah
disiplin di sekolah. Ibu bapa haruslah bekerjasama dengan guru-guru supaya
dapat menyelesaikan masalah seseorang pelajar yang mempunyai masalah disiplin.
Pertemuan yang lebih kerap antara ibu bapa, penjaga dan guru perlu diadakan khasnya
bagi pelajar-pelajar yang bermasalah. Ibu bapa seharusnya menerima teguran
daripada guru dengan sikap terbuka dan positif. Jelaslah bahawa pihak sekolah,
pihak polis ,pihak kaunselor dan ibu bapa perlulah berkerjasama dengan pihak
guru agar guru-guru dapat menangani masalah disiplin di sekolah dengan baik dan
meringankan lagi bebanan guru.
Di
samping itu, seseorang guru itu haruslah bersikap positif dalam menghadapi
cabaran-cabaran yang ada pada masa kini. Guru juga perlu menghapuskan sikap
negatif dalam melaksanakan tugas-tugas yang diamalkan bagi meningkatkan kualiti
kerja. Seseorang guru yang berjaya
menghayati tanggungjawabnya akan dapat menangani cabaran dalam dunia
pendidikan pada hari ini. Guru-guru yang mempunyai etika guru yang baik akan sentiasa
menjalankan tugasnya dengan baik dan ini merupakan semangat untuk seseorang
guru dalam menangani cabaran profesion. Sebagai contohnya, guru perlu bersyukur
kepada tuhan dan menghindari larangan tuhan serta sentiasa beriltizam semangat
berbakti.
Guru yang bertanggungjawab ke atas
dirinya akan seharusnya memahami kekuatan dan kelemahan diri supaya dapat
memanfaatkan kekuatan tersebut dan memperbaiki kelemahan yang ada. Selain itu,
guru perlu sentiasa ingat tanggungjawabnya terhadap profesion guru. Oleh itu,
guruharuslah mendidik dan mengambil tindakan secara adil terhadap semua pelajar
tidak kira bangsa, warna, jantina, bahasa, agama, kepercayaan politik, tempat
asal keluarga, intelek dan akademik. Guru perlulah bertindak laku baik agar
dapat menjadi contoh yang baik kepada pelajar. Tuntasnya, guru perlulah
menghayati etika guru dalam mengatasi cabaran yang dihadapi pada masa kini.
3.
KESIMPULAN
Dalam
menzahirkan hasrat kerajaan untuk melahirkan murid yang mempunyai kemahiran
yang tinggi dalam kemajuan dan kecemerlangan akademik. Perubahan sistem
pendidikan memungkin setiap guru perlu memahami prestasi dan cabaran semasa
sistem pendidikan Malaysia dengan memberi tumpuan terhadap akses kepada
pendidikan, meningkatan standard (kualiti), merapatkan jurang pencapaian
(ekuiti) mengukuhkan perpaduan dikalangan murid serta mengoptimumkan kecekapan
sistem.
Selain
itu, kewujudan visi dan aspirasi yang jelas untuk sistem pendidikan dan setiap
murid serta menggariskan program tranformasi sistem pendidikan ini yang
merangkumi perubahan penting dalam kementerian dan memenuhi permintaan baru. Oleh
itu, pihak guru perlulah mempunyai daya dahan dan kemahiran yang tinggi dalam
menghadapi sebarang isu dan cabaran.
TUGASAN 2
Sistem pendidikan telah memainkan peranan penting pembangunan
negara. Oleh itu, pelbagai perubahan telah dilakukan dalam sistem pendidikan
negara sejajar dengan perubahan yang berlaku dalam aspek ekonomi, budaya dan
politik. Jesteru itu, pelbagai strategi dirancang dan dilaksanakan khususnya
untuk bidang pendidikan dalam usaha membentuk generasi yang serba
berpengetahuan, berkebolehan dan mampu menempuh
alaf baru yang serba mencabar. Malah, pendidikan yang berkualiti dan
cemerlang adalah wahana untuk melahirkan
warganegara Malaysia yang berketrampilan
dalam pelbagai bidang yang menjadi agenda utama pembangunan negara sejak
dahulu lagi.
Sehubungan itu, guru memainkan peranan penting dalam
merealisasikan harapan ini dengan pelbagai cabaran.Sejak kebelakangan ini,
guru-guru dibebani dengan pelbagai kerja dan urusan berkaitan sistem pendidikan
dari segi pentaksiran berasas sekolah, KSSR dan sebagainya.Ini memerlukan
kepada kerja-kerja yang mengejar “due
date” untuk semakan pihak atasan atau sebagainya. Stress tidak dapat
dielakkan kepada semua guru dalam sistem pendidikan yang memerlukan mereka
dalam menjalankan tugas.
Menurut
Kamus Dewan (2007) mentafsirkan stres sebagai keadaan resah, cemas, tegang dan
sebagainya akibat tekanan mental atau fizikal. Dengan kata lain, stres
merupakan tindak balas fizikal yang biasa terhadap satu perkara atau peristiwa
yang boleh menyebabkan ketidakseimbangan berlaku.
Menurut Atlanta Health Centre ( 1995 ) mendefinikan
stress sebagai “wear dan tear” bagi
pengalaman badan kita semasa kita menyesuaikan diri dengan persekitaran yang
terus berubah. Keadaan sebegini memberi kesan fizikal dan emosi yang dapat
mencetuskan rasa negatif dan positif. Menurut Kyriacou dan Sutcliffe ( 1978 ),
stress ialah tindak balas ke atas kesan negative seperti marah atau tekanan
yang biasanya diikuti dan kesan fisiologi dan perubahan biokimia seperti
peningkatan kadar denyutan jantung dan pelepasan hormone ke dalam saluran darah.
Manakala, Asmah Bee (2004) menyatakan
stress adalah suatu perasaan yang muncul disebabkan daripada
ketidakseimbangan fisiologi yang memberikan
kesan emosi yang tidak menyenangkan dan gangguan kepada komponen
negative.
Pada
masa sekarang, guru mempunyai tugas-tugas lain yang mencabar selain daripada
mengajar. Dengan pertambahan tugas tersebut, ramai guru mengalami stres.
Menurut kajian daripada Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia
(NUTP), stres dalam kalangan guru dikenal pasti atas faktor:
· Tekanan oleh ibu bapa pelajar.
· Beban tugas.
· Prospek kenaikan pangkat.
· Penilaian untuk kenaikan gaji yang tidak
adil.
· Keinginan untuk mengajar.
· Infrastruktur dan lokasi sekolah.
Secara
umumnya, tinjauan untuk penulisan akan melihat bagaimana melalui kefahaman
guru-guru ini tentang stress. Tinjauan ini melihat kepada punca-punca stress,
kesan stress terhadap guru-guru dan cara menangani stress tersebut. Secara
khususnya, persoalan tinjauan ini merumuskan kepada beberapa persoalan seperti
kecenderungan kepada stress, punca-punca membawa kepada stress dan tindakan
yang boleh diambil dalam menangani masalah stress ini. Oleh itu, penulisan ini
akan merangkumi punca-punca dan cara menangani stress. Dalam tinjauan yang
dilaksanakan, persoalan diutarakan
iaitu:
i. Apakah tuan / puan cenderung untuk mengalami stress?
ii. Adakah anda selesa dengan
persekitaran kerjaya anda sekarang?
iii. Apakah punca-punca membawa kepada berlakunya stress
dikalangan guru-guru sekolah?.
iv. Apakah tindakan yang diambil oleh guru-guru untuk
menangani masalah stress?
i.
Apakah tuan / puan cenderung untuk mengalami stress?
Secara umumnya, boleh dikatakan bahawa guru-guru disekolah saya mengalami stress dan yang membezakannya ialah tahap stress iaitu tinggi, sederhana dan rendah.Tinjauan telah dijalankan seramai 10 orang responden yang terdiri daripada 5 responden lelaki dan 5 responden perempuan.Daripada tinjauan ini, kesemua responden mengalami stress atau 100% mempunyai stress tetapi berbeza-beza tahap stress.Ianya dapat ditunjukkan melalui graf dibawah.
Graf
1: Tinjauan Kecenderungan Stress Mengikut Jantina.
Berdasarkan
graf diatas, bilangan guru yang mengalami tahap stress di tahap rendah mengikut
jantina adalah responden daripada kalangan guru lelaki seramai 2 orang.
Manakala bagi responden guru perempuan yang mengalami tahap stress pada tahap
rendah adalah 1 orang sahaja. Bagi tahap stress sederhana, bilangan responden
guru lelaki dan perempuan adalah sama iaitu 3 orang. Responden bagi tahap
stress ditahap tinggi hanyalah 1 orang iaitu responden guru perempuan.
ii.
Adakah anda selesadengan persekitaran kerjaya anda sekarang?
Adakah anda selesadengan persekitaran kerjaya anda sekarang?
Graf
2: Tinjauan Tentang Persekitaran Kerjaya
Berdasarkan
graf di atas, tinjauan medapati bahawa
responden guru lelaki lebih selesa dengan persekitaran kerjaya mereka iaitu 5
orang atau 100 peratus. Ini berbeza dengan responden guru perempuan hanya 1
orang yang selesa dengan persekitaran kerjaya, selebihnya iaitu seramai 4 orang
responden guru perempuan tidak selesa dengan persekitaran kerjaya mereka.Melalui
soalan yang dikemukakan, sebab responden tidak selesa dengan persekitaran
kerjaya mereka pentadbiran yang kurang memuaskan.
Selain itu, kekurangan
infrastruktur yang tidak lengakap dan staff sokongan (kerani) sekolah tidak
mesra pelanggan. Ada juga responden menyatakan kurang kerjasama antara rakan
sekerja ditempat bertugas apabila mahu menjayakan sesuatu program menyebabkan
mereka tidak selesa dengan persekitaran kerjaya.Responden juga menyatakan
bahawa terlalu banyak kerja luaran selain daripada mengajar di dalam kelas juga
faktor tidak selesa dengan persekitaran kerjaya.
iii.
Apakah punca-punca membawa kepada berlakunya stress
dikalangan guru-guru sekolah?.
Melalui
tinjauan, beberapa faktor yang dijangkakan
boleh membawa kepada stress di kalangan guru di sekolah saya. Beberapa
faktor yang boleh diandaikan dalam kajian atau tinjauan ini adalah termasuk
keluarga guru. Ianya termasuklah masalah guru dirumah yang membawa kepada
masalah stress dan ianya ditambah pula dengan masalah bebanan tugas disekolah.
Selain itu, punca stress yang
berlaku disekolah melibatkan guru-guru adalah faktor pentadbiran sekolah
khususnya guru besar. Guru besar yang begitu tegas dan tanpa timbang rasa yang
adil dan saksama menjadikan guru stress. Sebaliknya, pentadbiran tegas tetapi
bertimbang rasa mengurang rasa stress dikalangan guru.
Faktor ketiga yang menjadi
punca stress adalah jumlah waktu mengajar yang banyak. Ini bermaksud guru-guru
mengajar melebihi dengan waktu yang telah ditetapkan seperti masa yang
ditetapkan 27 waktu tetapi guru menerima 31 waktu. Ini menyumbangkan kepada
punca stress dikalangan guru dengan beban tugas lain seperti pengurusan fail
pentaksiran, pengurusan kelas (guru kelas), guru penasihat ko-kurikulum dan
sebagainya.
Terdapat juga faktor lain yang
dinyatakan sebagai punca stress seperti umur guru, status diri ( kahwin,
bujang, duda dan janda), keadaan rumah tangga, bilangan pelajar dan arahan
kerja tambahan. Bilangan murid yang terlalu ramai di dalam sesuatu kelas juga
mempengaruhi stress dikalangan dan ditambah pula dengan arahan kerja tambahan
daripada PPD, Jabatan Pendidikan Negeri dan sebagainya.
Terdapat juga punca stress
melibatkan dasar kerajaan yang sering beruba-ubah menjadikan bebanan tugas guru
bertambah. Dasar kementerian pendidikan pada masa kini berdasarkan Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia ( 3PM ) yang ingin bertaraf antarabangsa dan
teknologi maklumat komunikasi ( ICT ) menjadi tunjang dalam sebarang urusan.
Ini menjadikan bebanan tugas yang banyak dan ditambah pula dengan pihak
pentadbiran yang tidak memberi panduan yang sewajarnya.Selain itu, ada juga
dikalangan guru dalam tinjauan menyatakan punca stress adalah birokrasi
pentadbiran dan hubungan antara guru yang agak rengang.
Melalui 3PM juga, aspirasi
murid mengkehendaki murid dinilai sepanjang masa melalui pentaksiran berasas
sekolah dan sebagainya.Ini menjadikan pertambahan kerja seperti kerja-kerja
pengkeranian yang terlalu banyak dan waktu mengajar yang banyak menyebabkan
guru-guru tidak dapat menumpukan kepada bidang tugas hakiki dan mengundang
punca stress.
iv.
Apakah tindakan yang diambil oleh guru-guru untuk
menangani masalah stress?
Secara
umumnya, masalah telah dapat diambil tindakan dengan baik.Ini berdasarkan
tinjauan mendapati hampir 70% menyatakan bahawa mereka menerima hakikat bahawa
semua manusia menghadapi masalah.Dengan itu, mereka mengambil langkah dengan
mengadakan perbincangan dengan rakan sekerja untuk mendapatkan nasihat mengenai
masalah stress yang dihadapi. Selain itu, mengingati pengalaman lepas untuk
mendapatkan sesuatu yang postif
menyelesaikan masalah yang dihadapi.
Tinjauan juga mendapati bahawa
guru-guru mengharapkan agar masalah stress yang dihadapi dapat diselesaikan
dengan baik. Ini dengan cara mereka membuat rancangan tindakan untuk
menyelesaikan masalah dan mengikutinya. Selain itu, setiasa membina harapan
yang positif terhadap masalah yang dihadapi sekaligus ianya dapat diselesaikan.
Tindakan lain yang boleh
dilakukan dalam menangani masalah stress ialah membuat satu rancangan tindakan
untuk menyelesaikan masalah dan
memperingatkan diri bahawa dalam mana-mana masalah ada penyelesaiannya. Ini
dengan cara membandingkan masalah diri dengan yang dihadapi oleh rakan-rakan
lain yang dikenali untuk menghilangkan
rasa tekanan.
Bebanan tugas guru dapat
dikurangkan dengan wujudkan jawatan kerani atau pembantu guru dalam
sistem-sistem yang mengkehendaki on line dapat membantu tugas guru dan guru
dapat menumpukan perhatian dalam kerja hakiki iaitu mengajar.Selain itu, team
building bagi mengeratkan persefahaman antara guru dan wujudkan persekitaran
yang lebih kondusif bagi guru untuk meningkatkan mutu kerja.
Kesimpulannya, stress adalah
sebahagian dan sentiasa melingkari kehidupan seharian manusia.Jesteru, setiap
daripada kita menghadapi stress cuma yang membezakan adalah pada peringkat
manakah stress memberi kesan dalam kehidupan. Dengan ini, guru juga turut
menghadapi stress dan adalah penting bagi guru yang menghadapi stress
mengetahui cara penyelesaian dan kemahiran mengurus stress. Ini supaya stress
yang dihadapi tidak mendatangkan kesan buruk kepada guru sehingga menjejaskan
imej mereka serta organisasi pendidikan itu.
TUGASAN 3
Dalam pembentukan sahsiah murid yang
cemerlang dan mencapai hasrat kerajaan melahirkan modal insan yang cemerlang
dan terbilang, pelbagai perancangan telah diatur dalam usaha murni ini. Salah
satunya adalah Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Pelan ini telah
merangkan 3 gelombang utama dalam perlaksanaannya iaitu Gelombang Pertama (
2013-2015), Gelombang Kedua ( 2015-2020 ) dan Gelombang Ketiga ( 2020 -2025 ).
Dalam usaha, gandingan semua pihak adalah penting iaitu di peringkat Kementerian
Pendidikan , Jabatan Pendidikan Negeri, Pejabat Pendidikan Daerah, sekolah dan
ibubapa serta murid.
Melalui penulisan ini
beberapa refleksi atau rumusan yang boleh dinyatakan berdasarkan
tugasan-tugasan sebelum ini. Sebagai seorang pendidik yang telah diamanahkan
oleh pihak kementerian pendidikan, seharusnya kefahaman dan ilmu perlu dalam
perlaksanaan sesuatu pelan pembangunan pendidikan. Kini, guru-guru telah
didedahkan dengan teknologi maklumat dan komunikasi ( ICT ) yang menghampat
guru-guru tidak kira peringkat perlu mempelajari dan memahaminya. Ini sekiranya
ketinggalan menyebabkan sebarang maklumat yang hendak disampaikan tergendala.
Kita merujuk kepada guru-guru lama ( veteran ) yang kurang memahami ICT. Ini
merupakan isu atau cabaran kepada guru-guru tersebut mahu ataupun tidak mesti
mesti mempelajari dan memahaminya.
Selain itu, kualiti guru memainkan
peranan penting dalam memastikan sistem pendidikan yang terbaik dikalangan
murid-murid. Kajian antarabangsa menunjukkan bahawa kualiti guru merupakan
faktor berasaskan sekolah yang paling singnifikan dalam menentukan keberhasilan
murid. sistem tidak boleh melangkaui
kualiti guru. Isu yang menjadikan ianya sebagai satu cabaran kepada kementerian
adalah walaupun terdapat guru yang
cemerlang dalam sistem pendidikan Malaysia kajian tahun 2011 mendapati bahawa
hanya 50% pengajaran disampaikan secara berkesan.
Sementara itu, statistik juga mendapati bahawa cabaran
besar yang dihadapi adalah lebih kurang
60% guru pada hari ini akan terus mengajar 20 tahun lagi.Kementerian perlu
menjalankan aktiviti atau sistem pendidikan yang membudayakan bimbingan rakan
sejawat untuk meningkatkan kecemerlangan professional iaitu melalui pementoran
dan perkongsian amalan terbaik.
Selain itu, melalui penulisan ini
saya mendapati bahawa tinjauan yang dijalankan disekolah
mendapati bahawa stress ini menjadi perkara penting untuk diatasi atau
ditangani. Stress boleh memberikan kesan buruk kepada pihak guru itu sendiri
dan organisasi amnya. Faktor penyumbang utama kepada stress adalah faktor diri
sendiri seperti faktor keluarga atau ibu tunggal. Selain itu, faktor
pentadbiran sekolah juga punca stress berlaku disekolah. Ianya memerlukan
kepada pengurusan kemahiran mengurus stress dengan baik dan berkesan. Ini
sekali gus memberikan keselesaan dan semangat kepada guru dalam menjalankan
tugas dan seronok dengan kerjaya yang diperolehi. Kaedah yang sesuai ialah
dengan kaedah psikologi dalam menangani masalah stress ini.
Tinjauan saya juga mendapati
bahawa guru-guru mengharapkan agar masalah stress yang dihadapi dapat
diselesaikan dengan baik. Ini dengan cara mereka membuat rancangan tindakan
untuk menyelesaikan masalah dan mengikutinya.
Melalui tugasan ini, kefahaman
tentang Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia ( 3PM ) lebih meluas dan medalam
dalam diri saya. Pengetahuan tentang aspirasi kementerian dalam memartabatkan
sistem pendidikan setaraf dengan sistem pendidikan antarabangsa melalui
transformasi pendidikan. Saya sebagai seorang pendidik atau guru perlu memahami
konsep akses, ekuiti, kuanti dan perpaduan dikalangan murid.
Selain itu, 11 anjakan dalam
3PM ini memberikan panduan kepada saya dalam memastikan sistem pendidikan dapat
disampaikan kepada semua pihak. Ini meliputi kerjasama antara murid, guru,
ibubapa dan masyarakat sekeliling. Kewujudan Sarana Ibubapa memberi peluang
kepada ibubapa menyumbang tenaga dan buah fikiran untuk pembangunan sekolah dan
kecemerlangan murid.
Sekian terima kasih.
No comments:
Post a Comment