PENYELIDIKAN TINDAKAN :
BERSAMBUNG.....
PENGGUNAAN
TEKNIK PEN WARNA MERAH UNTUK
MELETAKKAN TANDA
KOMA DAN NOKTAH
DI AKHIR AYAT
DALAM PENULISAN
DI KALANGAN
MURID
TAHUN EMPAT
ROSLAN
BIN SURAJI
Laporan projek ini
dikemukakan sebagai memenuhi sebahagian
daripada syarat
penganugerahan Ijazah Sarjana Muda Perguruan
dengan Kepujian Bahasa Melayu
Pendidikan Rendah.
INSTITUT
PENDIDIKAN GURU KAMPUS BAHASA MELAYU
KUALA
LUMPUR
MEI
2015
PENGESAHAN PENYELIA
“ Saya akui bahawa saya
telah membaca laporan penyelidikan ini dan pada pandangan saya karya ini telah
memadai dan tepat dari segiskop dan kualiti untuk tujuan penganugerahan Ijazah
Sarjana Muda Perguruan Bahasa Melayu Pendidikan Rendah Dengan Kepujian.”
Tandatangan : _____________________________
Nama
Penyelia : ENCIK YA’AKUB BIN ISMAIL
Tarikh : 4 MAC 2015
PENGAKUAN
PELAJAR
“ Saya akui laporan kajian ini adalah hasil kerja saya sendiri
kecuali nukilan
dan ringkasan
yang tiap-tiap satunya telah saya jelaskan sumbernya”
Tandatangan : ____________________
Nama : ROSLAN BIN SURAJI
Tarikh : 4
MAC 2015
DEDIKASI
السلام
عليكم ورحمة الله وبركاته
Aspresiasi ini ditujukan khas kepada ayahanda dan
bonda tersayang iaitu Suraji bin Remin dan Badariah binti Murdi. Juga kepada
isteri tersyang, Natrah binti Nahar serta anak-anak di atas sokongan dan
bantuan pada setiap masa
Sekalung
penghargaan kepada pensyarah Penyelidikan Tindakan, Dr. Hj. Md. Sabri bin
Cheman serta Encik Ya’akub bin Ismail, pensyarah penyelia di atas bimbingan,
bantuan dan galakan yang tidak putus-putus mencurahkan ilmu tanpa rasa jemu.
Terima
kasih juga buat sahabat seperjuangan PPG BMG Jun 2011 yang sentiasa memberi
semangat dan dorongan sepanjang tempoh pelaksanaan penyelidikan tindakan ini.
Terima kasih semua. Semoga diberkati Allah S.W.T.
PENGHARGAAN
السلام عليكم ورحمة الله
وبركاته
Alhamdulillah, bersyukur saya kehadrat
Allah SWT, kerana dengan rahmat dan limpah kunia-Nya, saya telah berjaya
menyiapkan laporan penyelidikan tindakan ini pada masa yang telah ditetapkan
dan memenuhi sebahagian daripada syarat penganugerahan Ijazah Sarjana Muda
Perguruan.
Sekalung
penghargaan kepada penaja pengajian iaitu Kementerian Pelajaran Malaysia dan
Institut Pendidikan Guru Malaysia dan Bahagian Pendidikan Guru yang telah
menaja seluruh kos pengajian saya di Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa
Melayu Malaysia. Ucapan terima kasih buat pensyarah penyelia dan pembimbing
bagi penyelidikan tindakan kerana telah banyak mencurahkan ilmu, memberi
bimbingan dan sokongan yang teramat padu kepada saya dalam penyelidikan
tindakan yang dijalankan.
Terima
kasih juga diucapkan kepada ibu bapa dan seluruh ahli keluarga serta sahabat
handai yang telah memberikan sokongan, semangat dan kerjasama disepanjang
proses untuk menyiapkan penyelidikan tindakan ini. Terima kasih juga diucapkan
kepada murid-murid dan sekolah yang terlibat sepanjang penyelidikan tindakan
ini dijalankan. Semoga segala usaha, kerjasama dan sokongan yang telah
diberikan ini akan diberkati oleh-Nya dan dapat memberi manfaat dan kebaikan
untuk semua.
Sekian, terima
kasih.
ABSTRAK
Tujuan kajian adalah untuk mengkaji
keberkesanan penggunaan tanda baca murid-murid
sekolah rendah dan kesan pencapaian mata pelajaran Bahasa Melayu Tahun 5.
Kajian ini juga untuk mengkaji sejauh mana keberkesanan kaedah ini dapat
meningkatkan pencapaian dan prestasi pelajar dalam mata pelajaran Bahasa
Melayu. Selain itu, kajian ini
bertujuan untuk mengukur keberkesanan penggunaan tanda koma dan tanda noktah
dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu di kalangan murid Tahun 4, di sebuah sekolah di Sungai Buloh,
Selangor. Kajian ini akan melibatkan sampel seramai 20 orang
murid iaitu 12 orang murid lelaki dan 8 orang murid perempuan. Instrumen kajian
yang akan digunakan adalah set Soalselidik untuk mendapatkan maklumbalas sampel
pelajar. Data kajian akan dianalisis untuk menentukan
keberkesanan penggunaan tanda koma dan tanda noktah dalam kalangan murid.
ABSTRACT
The aim of the study was to assess the
effectiveness of the use of punctuation among primary school pupils and the
impact of academic achievement of Bahasa Melayu Year 5. This study was also to
assess the effectiveness of this method can improve the performance and
achievements of students in Bahasa Melayu. In addition, this study aims to
measure the effectiveness of the use of commas and periods in the teaching and
learning of Malay Language among students Year 4, at a school in Sungai Buloh,
Selangor. This study involved a sample of 20 students, 12 boys and 8 girls. The
instrument used was a set questionnaire
to get the feedback sample of students. The data was analyzed to determine the
effectiveness of the use of commas and periods among students.
KANDUNGAN
Muka
Surat
PENGESAHAN
PENYELIA
PENGAKUAN
DEDIKASI
PENGHARGAAN
ABSTRAK
ABSTRACT
KANDUNGAN
SENARAI
JADUAL
SENARAI
RAJAH
SENARAI
LAMPIRAN
1.0 PENDAHULUAN
1.1 Pengenalan
1.2 Refleksi
Pengajaran dan Pembelajaran
1.3 Refleksi
Nilai Pendidikan
2.0
FOKUS
KAJIAN
2.1 Isu
Kajian
2.1.1
Tinjauan Awal
2.2 Tinjauan
Literatur Berkaitan Dengan Isu Kajian
3.0 OBJEKTIF
DAN SOALAN KAJIAN
3.1 Objektif
Umum
3.2 Objektif
Khusus
3.3 Soalan
Kajian
4.0
KUMPULAN SASARAN
5.0
TINDAKAN YANG DIJALANKAN
5.1 Model Kajian Tindakan Yang Digunakan
5.1.1
Peringkat 1
5.1.2
Peringkat 2
5.1.3
Peringkat 3
5.1.4
Peringkat 4
5.1.5
Peringkat 5
5.2 Prosedur Tindakan
6.0
CARA PENGUMPULAN DATA
6.1 Analisis Dokumen
6.2 Temubual
6.3 Pengesanan Awal dan Ujian Akhir
7.0
KEPUTUSAN/ANALISIS DATA DAN INTERPRETASI
7.1 Pengenalan
7.2 Analisis
7.3 Dapatan dan Ulasan Kajian
7.3.1 Keputusan Soal Selidik
7.4 Analisis Mengikut Soalan Item
7.4.1 Soalan Item
1
7.4.2 Soalan Item
2
7.4.3 Soalan Item
3
7.4.4 Soalan Item 4
7.5 Keputusan Ujian Penulisan Tahun 4 Harmoni
7.6 Jadual Analisa Keputusan Ujian Penilaian
Tahun 4 H
8.0
RUMUSAN DAN REFLEKSI
8.1 Keputusan Dapatan Kajian
8.2 Rumusan
9.0 CADANGAN
KAJIAN SETERUSNYA
Penutup
SENARAI RUJUKAN
LAMPIRAN
|
ii
iii
iv
v
vi
vii
viii
xi
xii
xiii
1
1
4
8
11
11
12
14
23
23
23
24
24
27
27
29
31
35
36
37
38
39
40
41
42
44
44
45
46
47
47
48
49
50
51
52
54
57
57
58
63
64
66
68
|
SENARAI
JADUAL
Jadual
1: Bilangan responden mengikut jantina. 25
Jadual 2:
Jumlah Pelajar Mengikut Jantina. 36
Jadual 4: Skala markah ujian tanda koma dan noktah. 43
Jadual 5: Menunjukkan data keputusan soal selidik. 47
Jadual
6: Keputusan Ujian Penulisan Tahun 4
Harmoni. 52
Jadual 7: Jadual Analisa Keputusan Ujian Penilaian. 54
SENARAI
RAJAH
Rajah 1: Proses
Kitaran Penyelidikan daripada Model Kurt Lewin.
28
Rajah 2: Rekabentuk Kajian. 29
Rajah 3: Tringulasi Kaedah. 40
Rajah 4: Skala markah ujian akhir
penulisan tanda noktah. 44
Rajah 5: Carta pai 1. 48
Rajah 6: Carta
pai 2. 49
Rajah 7:
Carta pai 3. 50
Rajah 8: Carta pai 4. 51
Rajah
9: Carta palang skor ujian penilaian
murid. 53
Rajah
10: Carta palang Analisa Keputusan Ujian Penulisan Murid. 54
Rajah 11: Carta Palang analisa lulus
dan gagal ujian penulisan. 55
SENARAI LAMPIRAN
Soalan Kaji Selidik 69
Ujian Pra 70
BERSAMBUNG.....
.
No comments:
Post a Comment