Sunday, 1 May 2016

PENYELIDIKAN TINDAKAN  :

PENGGUNAAN TEKNIK PEN WARNA MERAH UNTUK
MELETAKKAN TANDA KOMA DAN NOKTAH
DI AKHIR AYAT DALAM PENULISAN
DI KALANGAN MURID
TAHUN EMPAT


                                         ROSLAN BIN SURAJI


Laporan projek ini dikemukakan  sebagai memenuhi sebahagian
daripada syarat penganugerahan Ijazah Sarjana Muda Perguruan
dengan Kepujian Bahasa Melayu Pendidikan Rendah.


INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS BAHASA MELAYU
KUALA LUMPUR

MEI 2015


PENGESAHAN PENYELIA





“ Saya akui bahawa saya telah membaca laporan penyelidikan ini dan pada pandangan saya karya ini telah memadai dan tepat dari segiskop dan kualiti untuk tujuan penganugerahan Ijazah Sarjana Muda Perguruan Bahasa Melayu Pendidikan Rendah Dengan Kepujian.”





Tandatangan       :   _____________________________

Nama Penyelia   :   ENCIK YA’AKUB BIN ISMAIL

Tarikh                 :  4 MAC 2015






PENGAKUAN PELAJAR






“ Saya akui laporan  kajian ini adalah hasil kerja saya sendiri kecuali nukilan
dan ringkasan yang tiap-tiap satunya telah saya jelaskan sumbernya”









Tandatangan        :     ____________________
Nama                    :     ROSLAN BIN SURAJI
Tarikh                   :     4 MAC 2015




DEDIKASI

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Aspresiasi ini ditujukan khas kepada ayahanda dan bonda tersayang iaitu Suraji bin Remin dan Badariah binti Murdi. Juga kepada isteri tersyang, Natrah binti Nahar serta anak-anak di atas sokongan dan bantuan pada setiap masa

Sekalung penghargaan kepada pensyarah Penyelidikan Tindakan, Dr. Hj. Md. Sabri bin Cheman serta Encik Ya’akub bin Ismail, pensyarah penyelia di atas bimbingan, bantuan dan galakan yang tidak putus-putus mencurahkan ilmu tanpa rasa jemu.

Terima kasih juga buat sahabat seperjuangan PPG BMG Jun 2011 yang sentiasa memberi semangat dan dorongan sepanjang tempoh pelaksanaan penyelidikan tindakan ini. Terima kasih semua. Semoga diberkati Allah S.W.T.




PENGHARGAAN
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah, bersyukur saya kehadrat Allah SWT, kerana dengan rahmat dan limpah kunia-Nya, saya telah berjaya menyiapkan laporan penyelidikan tindakan ini pada masa yang telah ditetapkan dan memenuhi sebahagian daripada syarat penganugerahan Ijazah Sarjana Muda Perguruan.

         Sekalung penghargaan kepada penaja pengajian iaitu Kementerian Pelajaran Malaysia dan Institut Pendidikan Guru Malaysia dan Bahagian Pendidikan Guru yang telah menaja seluruh kos pengajian saya di Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Melayu Malaysia. Ucapan terima kasih buat pensyarah penyelia dan pembimbing bagi penyelidikan tindakan kerana telah banyak mencurahkan ilmu, memberi bimbingan dan sokongan yang teramat padu kepada saya dalam penyelidikan tindakan yang dijalankan.

         Terima kasih juga diucapkan kepada ibu bapa dan seluruh ahli keluarga serta sahabat handai yang telah memberikan sokongan, semangat dan kerjasama disepanjang proses untuk menyiapkan penyelidikan tindakan ini. Terima kasih juga diucapkan kepada murid-murid dan sekolah yang terlibat sepanjang penyelidikan tindakan ini dijalankan. Semoga segala usaha, kerjasama dan sokongan yang telah diberikan ini akan diberkati oleh-Nya dan dapat memberi manfaat dan kebaikan untuk semua.
Sekian, terima kasih.




ABSTRAK

Tujuan kajian adalah untuk mengkaji keberkesanan penggunaan tanda baca  murid-murid sekolah rendah dan kesan pencapaian mata pelajaran Bahasa Melayu Tahun 5. Kajian ini juga untuk mengkaji sejauh mana keberkesanan kaedah ini dapat meningkatkan pencapaian dan prestasi pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Selain itu, kajian ini bertujuan untuk mengukur keberkesanan penggunaan tanda koma dan tanda noktah dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu di kalangan murid Tahun 4, di sebuah  sekolah  di Sungai Buloh,  Selangor.  Kajian ini akan melibatkan sampel seramai 20 orang murid iaitu 12 orang murid lelaki dan 8 orang murid perempuan. Instrumen kajian yang akan digunakan adalah set Soalselidik untuk mendapatkan maklumbalas sampel pelajar. Data kajian akan dianalisis untuk menentukan keberkesanan penggunaan tanda koma dan tanda noktah dalam kalangan murid.
















ABSTRACT

The aim of the study was to assess the effectiveness of the use of punctuation among primary school pupils and the impact of academic achievement of Bahasa Melayu Year 5. This study was also to assess the effectiveness of this method can improve the performance and achievements of students in Bahasa Melayu. In addition, this study aims to measure the effectiveness of the use of commas and periods in the teaching and learning of Malay Language among students Year 4, at a school in Sungai Buloh, Selangor. This study involved a sample of 20 students, 12 boys and 8 girls. The instrument  used was a set questionnaire to get the feedback sample of students. The data was analyzed to determine the effectiveness of the use of commas and periods among students.











KANDUNGAN

Muka Surat
PENGESAHAN PENYELIA                                                                         
PENGAKUAN                                                                                 
DEDIKASI                                                                                      
PENGHARGAAN                                                                            
ABSTRAK                                                                                       
ABSTRACT                                                                                                                                                                                   
KANDUNGAN                                                                                
SENARAI JADUAL                                                                          
SENARAI RAJAH                                                                              
SENARAI LAMPIRAN                                                                      

1.0     PENDAHULUAN                                                           
1.1  Pengenalan                                          
1.2  Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran                                     
1.3  Refleksi Nilai Pendidikan

2.0        FOKUS KAJIAN                                                               
2.1  Isu Kajian
2.1.1 Tinjauan Awal
2.2  Tinjauan Literatur Berkaitan Dengan Isu Kajian                      

3.0     OBJEKTIF DAN SOALAN KAJIAN
3.1  Objektif Umum
3.2  Objektif Khusus           
3.3  Soalan Kajian                

4.0         KUMPULAN SASARAN                                                         

5.0         TINDAKAN YANG DIJALANKAN
5.1    Model Kajian Tindakan Yang Digunakan
5.1.1        Peringkat 1
5.1.2        Peringkat 2
5.1.3        Peringkat 3
5.1.4        Peringkat 4
5.1.5        Peringkat 5
5.2    Prosedur Tindakan

6.0         CARA PENGUMPULAN DATA
6.1    Analisis Dokumen                                                                       
6.2    Temubual                                                                                     
6.3    Pengesanan Awal dan Ujian Akhir                                                                                

7.0         KEPUTUSAN/ANALISIS DATA DAN INTERPRETASI
7.1    Pengenalan
7.2    Analisis
7.3    Dapatan dan Ulasan Kajian
  7.3.1 Keputusan Soal Selidik
                   7.4  Analisis Mengikut Soalan Item
                            7.4.1 Soalan Item 1
                            7.4.2 Soalan Item 2
                            7.4.3 Soalan Item 3
                            7.4.4 Soalan Item 4
                   7.5  Keputusan Ujian Penulisan Tahun 4 Harmoni
                      7.6  Jadual Analisa Keputusan Ujian Penilaian Tahun 4 H 
                                                                         
8.0         RUMUSAN DAN REFLEKSI
8.1   Keputusan Dapatan Kajian                                                        
8.2   Rumusan 

9.0    CADANGAN KAJIAN SETERUSNYA
             Penutup

  SENARAI RUJUKAN                                                                    

  LAMPIRAN                          

ii
iii
iv
v
vi
vii
viii
xi
xii
xiii

1
1
4
8

11
11
12
14

23
23
23
24

 24

27
27
29
31
35
36
37
38

          39
 40
41
42

44
44
45
46
47
47
48
49
50
51
52
54

57
57
58

63
64

66

68














SENARAI JADUAL  

Jadual 1:  Bilangan responden mengikut jantina.                                      25
Jadual 2:  Jumlah Pelajar Mengikut Jantina.                                              36
               Jadual 4:  Skala markah ujian  tanda koma dan noktah.                             43
Jadual 5:  Menunjukkan data keputusan soal selidik.                                47
Jadual 6:   Keputusan Ujian Penulisan Tahun 4 Harmoni.                         52       
Jadual 7:  Jadual Analisa Keputusan Ujian Penilaian.                                54





                   

          

SENARAI RAJAH

Rajah 1:  Proses Kitaran Penyelidikan daripada Model Kurt Lewin.        28
Rajah 2:  Rekabentuk Kajian.                                                                     29
     Rajah 3:  Tringulasi Kaedah.                                                                      40
    Rajah 4: Skala markah ujian akhir penulisan tanda noktah.                        44
Rajah 5: Carta pai 1.                                                                                   48
Rajah 6: Carta pai 2.                                                                                   49
Rajah 7: Carta pai 3.                                                                                   50
Rajah 8: Carta pai 4.                                                                                   51
Rajah 9: Carta palang  skor ujian penilaian murid.                         53
Rajah 10: Carta palang Analisa Keputusan Ujian Penulisan Murid.          54
                Rajah 11: Carta Palang analisa lulus dan gagal ujian penulisan.                 55


                                           

              SENARAI LAMPIRAN                                                                      

Soalan Kaji Selidik                                                                                      69
Ujian Pra                                                                                                      70

BERSAMBUNG.....





















.











No comments:

Post a Comment